Gå til innhold

Høy/lav puls

Gjest Noen som har greie på trening?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som har greie på trening?
Skrevet

Vi har sykkel/treningsaksj.på jobben :)

Alt av trening gjelder. Jeg går en tur hjemme hver dag.

Hvis jeg har vondt i ben eller rygg så bruker jeg 75 minutter på turen. Er jeg i grei form så bruker jeg 60 minutter. Alle ganger så går jeg så fort jeg klarer. (er vel en 6/7 km)

Har ikke pulsklokke og lurer da på: kan denne treningen mest trolig kalles "gange/lav puls" eller "sykkel/høy puls"?

Skrevet

En trenger ikke pulsklokke. Du kan da bare telle hvor mange slag du har på et minutt på et representativt sted i løypa. Du har vel en klokke med sekundviser?

Skrevet

Selv om du går raskt, så er nok pulsen din nærmere kategorien "gange/lav puls" enn "sykkel/høy puls".

Skrevet

Du skal nok gå fryktelig fort for å regnes som høy puls. Evt. bratte oppoverbakker.

Når jeg går klarer jeg en puls på ca. 130-140 og dette er lav puls sett i treningssammenheng.

Gjest tjollabong
Skrevet

Om du får høy puls kommer helt an på formen du er i. Dersom du er i dårlig form kan du få høy puls bare av å gå. Er du i bedre form må det mere til før du får høy puls.

Er du i normalt god form er nok gange på 5-7km/time ikke noe som gir deg veldig høy puls.

Det høres dog merkelig ut å skulle måle i høy og lav puls. Hva er høy og lav puls? Når jeg nå har snakket om høy puls har jeg med det tenkt på en høy prosent av din makspuls. Makspulsen vil imidlertid variere veldig fra person til person. For en person kan 120 være høy puls, mens for en annen er 180 høy puls. Det vil derfor ikke ha noe for seg, som en under her foreslår, å telle pulsen din dersom du ikke vet hva som er din makspuls.

Du kan gå ut fra denne oversikten for å se om du har høy puls eller ikke: ''1. Lett: Du blir litt varm, men uten å føle deg sliten. Under 60 prosent av makspuls.

2. Litt anstrengende: Pusten øker litt. Kroppen jobber, men i et behagelig tempo. 60 - 70 prosent av makspuls.

3. Anstrengende: Pusten øker, men du kan fremdeles snakke i hele setninger. 70 - 80 prosent av makspuls.

4. Svært anstrengende: Du jobber hardt og kan bare snakke i korte setninger. Melkesyre etter noen minutter. 80 - 90 prosent av makspuls.

5. Maks: Musklene blir tunge av melkesyre. Pusten går maksimalt og du kan ikke snakke sammenhengende setninger. 90 - 100 prosent av makspuls.''

Mao, prøv å snakke når du går turen din, og hør hvordan du klarer å snakke, så vil du få en viss oversikt over pulsen din :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...