Gå til innhold

Gutt 12, veldig vondt kne...

Anbefalte innlegg

Hushjelpen
Skrevet

Har en sønn som plages veldig med vondt kne, spesielt ved fotballkamp og trening. Legen trodde det var Schlatters, og vi tok røntgen. Bildene viser ingenting, alt er fint.

I dag har han kjempevondt når han står opp.

Har ikke slått kveet som han vet om...

Noen tips til hva det kan være? Lurt og ta MR og kanskje?

Hushjelpen
Skrevet

Menisk eller korsbånd?

Betent slimpose?

Hvordan finner man ut av det da? MR, er det det riktige med tanke på det du nevner?

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

høres ikke bra ut. ta deg en tur til legen med ham, legene pleier å vite hva som bør sjekkes ut.

Gjest Spørre legen igjen?
Skrevet

Det trenger vel ikke syns på røntgen om det er Schlatters? Det er kjempevondt rett under kneet på forsiden av beinet, og kan bli litt bedre hvis man har på en støttebandasje eller knestøtte som strammer rett under kneskåla.

''There are a number of different supports and braces on the market that may help with Osgood Schlatters disease.

A simple neoprene support will provide compression and support to the knee in general and retain the bodies natural heat. A warm tendon will work much better than a cold one.

A patella tendon strap wraps around just below the knee, to put direct pressure on the patella tendon to help reduce the strain on the tibial tuberosity.''

Og denne:

''R = Rest the knee from the painful activity.

I = Ice the affected area for 20 minutes, 3 times a day.

C = Compress the painful area with an elastic bandage.

E = Elevate the leg.''

Men dette må jo legen følge opp, så ta kontakt igjen og få ham til å forklare bedre, og gi råd om behandling, og eventuelt gå videre med MR av kneet dersom det kan være mistanke om menisk eller korsbånd eller sånt. Mest sannsynlig at det ikke er det siden han er så ung og han ikke har vært utsatt for skade...

Skrevet

Slik har min sønn det også, men han er 14 år. Det har blitt så ille for ham at han har måttet slutte med trening. Min har dog ikke vondt under eller over kneet men inni, så jeg tenker at det kan være en betennelse i feks menisken el.

Eneste han kan gjøre er å være i ro, for bevegelse forverrer smertene.

Jeg hadde også slike knesmerter da jeg var i puberteten, og det var til tider så vondt at jeg ikke klarte å gå. Men det gikk seg til og ble borte da jeg sluttet ungdomsskolen, så det kan ha hatt noe med veksten å gjøre. Så ha i mente at det kan være noe av det samme.

Jeg håper at dere finner en løsning på plagene til sønnen din, for det er ikke greit å måtte være i ro i den alderen han er i

Hushjelpen
Skrevet

Slik har min sønn det også, men han er 14 år. Det har blitt så ille for ham at han har måttet slutte med trening. Min har dog ikke vondt under eller over kneet men inni, så jeg tenker at det kan være en betennelse i feks menisken el.

Eneste han kan gjøre er å være i ro, for bevegelse forverrer smertene.

Jeg hadde også slike knesmerter da jeg var i puberteten, og det var til tider så vondt at jeg ikke klarte å gå. Men det gikk seg til og ble borte da jeg sluttet ungdomsskolen, så det kan ha hatt noe med veksten å gjøre. Så ha i mente at det kan være noe av det samme.

Jeg håper at dere finner en løsning på plagene til sønnen din, for det er ikke greit å måtte være i ro i den alderen han er i

Hei

Var hos lege i dag som tok det litt mer alvorlig enn den forrige. Denne legen kjente på kneet og presset og vridde litt for å finne akkurat hvor smerten lå.

Det er mest sannsynlig en betennelse i en sene i kneet.

Han skulle holde seg unna trening i 14 dager, bruke betennelsessalve i en uke (3 x daglig) og bruke slik støttebandasje ved belastning (gå til skole ol) Skal også bruke denne støtten et par uker atter at smerten har gitt seg.

Håper det går fort over... han elsker og trene:o)

Vi har også bestilt en time hos fysioterapeut i morgen, han vil gi oss en rettledning om andre øvelser han bør gjøre/ikke bør gjøre, han er ekspert på idrettsskader.

Så da er det rolig et par uker frem...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...