Gå til innhold

hvordan ser deres ukes-middags-plan ut??

Anbefalte innlegg

Hushjelpen
Skrevet

Noen er flinke og skriver liste og handler en gang i uka, det vil jeg og:o)

Hvordan ser en typisk middagsuke ut for deg?

Skrevet

Hei.

Mandag: Lettsaltet torsk,

Tirsdag:Hamburger

Onsdag:Wok med kylling

Torsdag:Fiskeboller

Fredag:Spaghetti

Lørdag Grøt

Lørdag kvelden: Nahos

Søndag:Hjemmelaget ertesuppe

Mammantil3
Skrevet

Mandag: Kjøttmat (kjøttkaker, koteletter, gryte osv.)

Tirsdag: Fersk fisk

Onsdag: Kylling i en eller annen form, alternativt pannekake/spaghetti innimellom

Torsdag: Findusfisk eller annen bearbeidet fisk

Fredag: Lasagne/taco/pizza/fingermat

Lørdag: Grøt, alternativt "voksenmat" på kvelden

Søndag: Steik/fersk suppe/grillmat (gjerne noe som trenger lengre tid til å bli ferdig)

Gjest mallet
Skrevet

Det varierer litt, men vi har som regel en dag med pasta, en dag med (hjemmelaget) suppe, to dager med fisk. Som regel legger vi inn minst en vegetarmiddag i uken, gjerne to. I helgene blir det gjerne pizza, lasagne og annen typisk "helgemat". Lager mest mulig av maten fra grunnen av, det er mye lettere når man har planlagt litt på forhånd. Fiskegrateng kan f.eks lages dagen før og settes i ovnen når den første kommer hjem fra jobb.

Skrevet

Denne uken:

Mandag: stekte kjøttpølser med potetmos og erter.

Tirsdag: grillmat som ikke ble spist i helgen. Planen var egentlig hjemmelagde fiskekaker, pasta og gulrøtter.

Onsdag: Kyllingsuppe

Torsdag: Fiskepinner, ris og gulrøtter eller salat

Fredag: stekt kylling

Helgen er ikke planlagt enda, det gjøres fredag/lørdag.

Gjest Elextra
Skrevet

Det varierer litt, men vi har som regel en dag med pasta, en dag med (hjemmelaget) suppe, to dager med fisk. Som regel legger vi inn minst en vegetarmiddag i uken, gjerne to. I helgene blir det gjerne pizza, lasagne og annen typisk "helgemat". Lager mest mulig av maten fra grunnen av, det er mye lettere når man har planlagt litt på forhånd. Fiskegrateng kan f.eks lages dagen før og settes i ovnen når den første kommer hjem fra jobb.

''Fiskegrateng kan f.eks lages dagen før''

Men når? ;)

Ser ikke for meg at jeg setter i gang å lage middag til dagen etter når barna endelig er i seng etter fritidsaktiviteter og lekselesing og jeg omsider har mulighet for en liten time for meg selv.

Gjest Kayia
Skrevet

Men når? ;)

Ser ikke for meg at jeg setter i gang å lage middag til dagen etter når barna endelig er i seng etter fritidsaktiviteter og lekselesing og jeg omsider har mulighet for en liten time for meg selv.

''Ser ikke for meg at jeg setter i gang å lage middag til dagen etter når barna endelig er i seng etter fritidsaktiviteter og lekselesing og jeg omsider har mulighet for en liten time for meg selv'' Samme her. Jeg er ingen har-uken-klar-på-middagsfronten-dame, her går det ofte fra dag til dag, men de ganger jeg må tenke på dagen etter lager jeg to middager i slengen. Kvledstimeen er for gode å bruke på slikt. ;-)

Skrevet

''Ser ikke for meg at jeg setter i gang å lage middag til dagen etter når barna endelig er i seng etter fritidsaktiviteter og lekselesing og jeg omsider har mulighet for en liten time for meg selv'' Samme her. Jeg er ingen har-uken-klar-på-middagsfronten-dame, her går det ofte fra dag til dag, men de ganger jeg må tenke på dagen etter lager jeg to middager i slengen. Kvledstimeen er for gode å bruke på slikt. ;-)

Da kan du lage den på lørdagen eller søndagen.

Gratengen kan også fryses ned.

Mammantil3
Skrevet

Men når? ;)

Jeg lager fiskegrateng samtidig som jeg lager middag. Eks: Fisk på tirsdag, rester settes i kjøleskapet. Når jeg lager middagen på onsdag, lager jeg samtidig fiskegratengen til torsdag.

Jeg lager også alltid en stooooor porsjon med grateng, og fryser ned slik at det er lettvindt å ta opp igjen. Kjempegreit.

mariaflyfly
Skrevet

Men når? ;)

Jeg lager den som regel også kvelden i forveien, en eller annen gang utpå kvelden. Ser ikke problemet med det i det hele tatt. Det tar jo ikke så veldig lang tid, da. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg lager den som regel også kvelden i forveien, en eller annen gang utpå kvelden. Ser ikke problemet med det i det hele tatt. Det tar jo ikke så veldig lang tid, da. :)

''Det tar jo ikke så veldig lang tid, da. :)

''

Sikkert ikke, men synes ikke jeg får tid til noe særlig når tiden går med til å følge opp lekser og fritidsaktiviteter - særlig er det vanskelig å lage middag mens jeg f.eks. er på fotballtrening ;)

mariaflyfly
Skrevet

''Det tar jo ikke så veldig lang tid, da. :)

''

Sikkert ikke, men synes ikke jeg får tid til noe særlig når tiden går med til å følge opp lekser og fritidsaktiviteter - særlig er det vanskelig å lage middag mens jeg f.eks. er på fotballtrening ;)

Ja, jeg gjør det etter at unga er i seng. ;) Sitter som regel og jobber med skolearbeid på kveldstid, og da tar jeg enten en lang pause og får det gjort, eller gjør det rett før jeg skal legge meg. ;)

Gjest mallet
Skrevet

Men når? ;)

Jeg lager den gjerne på ettermiddagen, samtidig med at ungene holder på med andre ting i samme rom. Eller etter at de har lagt seg, det er fort gjort når man har rutinen inne :) Vi har ikke så mye faste fritidsaktiviteter utenfor hjemmet, så det gjør jo ting litt enklere. Men det går jo f.eks an å lage den på søndag og spise på mandag, om hverdagene føles for travle.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg gjør det etter at unga er i seng. ;) Sitter som regel og jobber med skolearbeid på kveldstid, og da tar jeg enten en lang pause og får det gjort, eller gjør det rett før jeg skal legge meg. ;)

Imponerende.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg lager den gjerne på ettermiddagen, samtidig med at ungene holder på med andre ting i samme rom. Eller etter at de har lagt seg, det er fort gjort når man har rutinen inne :) Vi har ikke så mye faste fritidsaktiviteter utenfor hjemmet, så det gjør jo ting litt enklere. Men det går jo f.eks an å lage den på søndag og spise på mandag, om hverdagene føles for travle.

Vi er sjelden hjemme før 17, og etter det går det slag i slag.

Helgene er vi også sjelden hjemme og den tid jeg evt. har hjemme ønsker jeg ikke å bruke til middagslaging for uken etter.

Så konklusjonen min blir vel at jeg ikke er innstilt på å innrette livet på den måten :-)

mariaflyfly
Skrevet

Imponerende.

Egentlig ikke. :) Jeg ser at du ikke er hjemme før i 17-tida. Jeg er hjemme minst halvannen time tidligere enn deg. Studiesituasjonen min gjør at jeg prioriterer på den måten for tida. Henter Datra i barnehagen som regel i 15-tida og er hjemme før 15.30.Dermed får jeg sørga for en skikkelig middag, hjulpet med lekser og hatt en del tid sammen med ungene på ettermiddagen. Men så leser jeg på kveldstid, da.

Gjest Kayia
Skrevet

Da kan du lage den på lørdagen eller søndagen.

Gratengen kan også fryses ned.

Kunne jeg sikkert, men jeg syns det er mer praktisk å lage flere ting samtidig når jeg først holder på. :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Forrige uke så sånn ut:

Mandag:

Pasta med tomatsaus (av tomatbokser, løk, gulrot, selleri, balsamicoeddik og urter)

Tirsdag:

Kjøttboller og salat i pitabrød

Onsdag:

Hjemmelagd blomkålsuppe

Torsdag:

Fiskekaker, fullkornsmakaroni og salat av gulrot/eple/appelsin med litt remulade rørt inn.

Fredag:

Pannekaker om dagen, kyllingvinger til kvelds.

Lørdag:

Flintstek med ovnsbakte rotgrønnsaker

Søndag:

Ovnsbakte laksefileter og grønnsaker

trollemor;o)
Skrevet

middagsplan? Det skulle jeg ønske at jeg hadde...

Skrevet

Jokiaboller man-fre, og joikaboller med ekstra tilbehøt lør-søn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...