Gå til innhold

Gutt med bjørkepollen-allergi etc

Axcia

Anbefalte innlegg

Guttungen på 7 år blir bare tettere og tettere (ikke likt hele tida). han nyser og plages, er sår i nesen, og tørr på øynene, og er uopplagt.

Jeg trenger råd om medisiner som har effekt.

Pr i dag bruker han Lomudal nesespray og øyedråper, og flytende Zyrtec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Jeg har langt, langt bedre effekt av Aerius enn Zyrtec, men små barn skal visst helst ha Cetirizin framfor Loratadin som virkestoff. Hør med legen om han kan prøve det. Jeg merka utrolig stor forskjell i tillegg til at jeg ikke blei trøtt av det.

Har han forresten riktig dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ngaigon

Du burde vel dra til legen med gutten? Slitsomt å ha sånn allergi. Det finnes nok en god del medisiner etterhvert som virker, man må prøve seg fram her. Har utslag på bjørkepollen jeg også, bruker kun livostin øyedråper foreløpig. Disse er reseptfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel legen deres som bør få det spørsmålet :)

Eh, så det er ikke lov til å spørre folk med erfaring?

Mange her har kunnskap om allergimedisiner. Det er ikke alltid de billigste medisinene virker. Det kan jo spare ungen min for et par sesonger med nyttesløse utprøvinger av ny sorter medisin.

Noen leger er sleipe nok til å kreve utprøving av 3 billigvarianter, før de gir blåresept på dyrere medisiner med langt færre bivirkninger. (fordi sånt koster samfunnet masse penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Eh, så det er ikke lov til å spørre folk med erfaring?

Mange her har kunnskap om allergimedisiner. Det er ikke alltid de billigste medisinene virker. Det kan jo spare ungen min for et par sesonger med nyttesløse utprøvinger av ny sorter medisin.

Noen leger er sleipe nok til å kreve utprøving av 3 billigvarianter, før de gir blåresept på dyrere medisiner med langt færre bivirkninger. (fordi sånt koster samfunnet masse penger)

Selvsagt er det lov til å spørre om erfaringer, men det som hjelper på en behøver ikke å hjelpe på en annen. Derfor er det ikke sikkert dere kommer i mål om dere går for dyrere behandling heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt, langt bedre effekt av Aerius enn Zyrtec, men små barn skal visst helst ha Cetirizin framfor Loratadin som virkestoff. Hør med legen om han kan prøve det. Jeg merka utrolig stor forskjell i tillegg til at jeg ikke blei trøtt av det.

Har han forresten riktig dose?

Jeg aner ikke om han har riktig dose. Legen vi var til, tar ikke pollenallergi særlig seriøst. Jeg noterer medisinen du nevner, og skal ta med lappen til neste legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ser at Aerius har kommet som smeltetabletter med tuttifruttismak, så da er det vel beregna på unger nå. Jeg ga det til guttungen en gang vi var på ferie i utlandet (han var 7 det året) og han fikk akutt allergi mot katter. Jeg visste ikke at han var allergisk engang, men for en reaksjon han fikk. :( Den gangen sa legevakta at jeg kunne gi ham en dose da, men heller få tar i Zyrtec på apoteket dagen etter.

Jeg har forresten dårlig effekt av Loumedal nesespray også, brukte den som erstatning da jeg var gravid. Den er gammel, og det har kommet bedre ting på markedet etter det. Hør med legen om det også. Jeg brukte Rinocort noen år før jeg gikk over på Nasonex, men den tror jeg ikke er beregna på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg aner ikke om han har riktig dose. Legen vi var til, tar ikke pollenallergi særlig seriøst. Jeg noterer medisinen du nevner, og skal ta med lappen til neste legetime.

Når guttungen har vært på sitt verste, har jeg gitt vanlig voksendose de få dagene det har vært ekstrem pollenspredning. Det er kanskje tre dager i året, så jeg tviler på at det gjør noe særlig skade. Han har forresten svelga vanlige tabletter hele tida. Flytende medisin brukte jeg bare til han da han var veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det lov til å spørre om erfaringer, men det som hjelper på en behøver ikke å hjelpe på en annen. Derfor er det ikke sikkert dere kommer i mål om dere går for dyrere behandling heller :)

''Det er vel legen deres som bør få det spørsmålet :)''

Så du tror ikke vi har spurt? Det skorter mer på svarene på våre spørsmål. Vi har hatt en lege som skriver ut bøttevis med Zyrtec - så får det hjelpe, eller ikke. Nå har vi en ny lege, håper han er litt bedre på sånne ting.

''Selvsagt er det lov til å spørre om erfaringer, men det som hjelper på en behøver ikke å hjelpe på en annen. Derfor er det ikke sikkert dere kommer i mål om dere går for dyrere behandling heller :)''

Jeg er klar over at medisiner virker forskjellig på mennesker.

Takk for støtten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når guttungen har vært på sitt verste, har jeg gitt vanlig voksendose de få dagene det har vært ekstrem pollenspredning. Det er kanskje tre dager i året, så jeg tviler på at det gjør noe særlig skade. Han har forresten svelga vanlige tabletter hele tida. Flytende medisin brukte jeg bare til han da han var veldig liten.

Jeg ser at vi har Cetrizintabletter liggende. Kan prøve disse. De var skrevet ut til storebror i fjor.

Skal uansett ta han med en tur til legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Aerius har kommet som smeltetabletter med tuttifruttismak, så da er det vel beregna på unger nå. Jeg ga det til guttungen en gang vi var på ferie i utlandet (han var 7 det året) og han fikk akutt allergi mot katter. Jeg visste ikke at han var allergisk engang, men for en reaksjon han fikk. :( Den gangen sa legevakta at jeg kunne gi ham en dose da, men heller få tar i Zyrtec på apoteket dagen etter.

Jeg har forresten dårlig effekt av Loumedal nesespray også, brukte den som erstatning da jeg var gravid. Den er gammel, og det har kommet bedre ting på markedet etter det. Hør med legen om det også. Jeg brukte Rinocort noen år før jeg gikk over på Nasonex, men den tror jeg ikke er beregna på barn.

Takk for info. Smeltetabletter hørs lurt ut. Det er jo praktisk for ungen å ha i lomma i tilfelle han trenger det. :-)

Det er så upraktisk å løpe etter'n med Zyrtec-flaska ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg ser at vi har Cetrizintabletter liggende. Kan prøve disse. De var skrevet ut til storebror i fjor.

Skal uansett ta han med en tur til legen igjen.

Cetirizin er billigvarianten av Zyrtec. Samme virkestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Takk for info. Smeltetabletter hørs lurt ut. Det er jo praktisk for ungen å ha i lomma i tilfelle han trenger det. :-)

Det er så upraktisk å løpe etter'n med Zyrtec-flaska ;-p

Men tar han ikke fast dose hver morgen eller kveld, da? Eller bare etter behov? Han skal sikkert ta det fast (og helst ei uke eller to i forkant av pollensesongen) for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Dz. Bare å glemme den da...?

Alle reagerer forskjellig, så du kan selvfølgelig prøve. Sjekk på Felleskatalogen om det er noen forskjell i innholdet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tar han ikke fast dose hver morgen eller kveld, da? Eller bare etter behov? Han skal sikkert ta det fast (og helst ei uke eller to i forkant av pollensesongen) for å forebygge.

Fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...