Gå til innhold

Orkidé-nødhjelp ønskes!

Anbefalte innlegg

Gjest hun uten grønne fingre
Skrevet

Jeg - eller strengt talt min mann - har fått en stor orkidé. Den har rosa (cerise) og nesten stipete blomster, og den står inne i en vid glassvase som er så høy at den går over blomsten.

Hvordan i all verden steller jeg denne vakre planten? Jeg lykkes best med plastplanter til 49,- på IKEA...

blanke ark
Skrevet

Orkideer er veldig enkle å stelle. Dynk røttene forsiktig under springen noen ganger i uka. Helst i romtemperert/lunkent vann. La den stå lyst, men helst nordvent og uansett utenfor direkte sollys. Så kan du ha den i blomst i mange måneder framover.

Du kan gjerne spandere på litt spesialgjødsel, men det pleier jeg å spare til avblomstrede orkideer som har stått kaldt ei stund - for å få dem til å blomstre igjen.

Skrevet

Min står i et sørvendt vindu med lite direkte sol (overbygd veranda utenfor) og får 1-2 dl vann annenhver uke eller noe sånt. Og den blomstrer nå flere ganger i året. :o) På det meste hadde den 24 blomster på en gang!

Skrevet

Det er også viktig at orkideer ikke står med vann på skåla.

Du kan gjerne sette den til ordentlig rotbløte. La den renne av før du setter den tilbake i potta.

Vannes ca. 1 gang i uka når den blomstrer. Gjerne litt sjeldnere når den ikke blomstrer. (Men det er jo også avhengig av temperaturen der den står)

Aldri i direkte sollys.

Veldig enkel og nydelig blomst:-)

Gjest verinoca
Skrevet

Og - Den tåler _ikke_ trekk. Jeg lar vann renne raskt gjennom 1 gang i uka. La renne godt av seg før du setter den tilbake i potta.

Den er ikke så pen når den er ferdig å blomstre. Da skal du klippe av stilken så det er en eller to "ledd" igjen.

Skrevet

Det er også viktig at orkideer ikke står med vann på skåla.

Du kan gjerne sette den til ordentlig rotbløte. La den renne av før du setter den tilbake i potta.

Vannes ca. 1 gang i uka når den blomstrer. Gjerne litt sjeldnere når den ikke blomstrer. (Men det er jo også avhengig av temperaturen der den står)

Aldri i direkte sollys.

Veldig enkel og nydelig blomst:-)

Hvordan overlever de i tropiske områder når de ikke tåler solskinn?

blanke ark
Skrevet

Hvordan overlever de i tropiske områder når de ikke tåler solskinn?

Mener de er snyltere på trær, så de er vel bekyttet mot direkte sol av bladverket til vertstreet, antar jeg.

Skrevet

Mener de er snyltere på trær, så de er vel bekyttet mot direkte sol av bladverket til vertstreet, antar jeg.

Det stemmer:-) Det er også grunnen til at de aldri står i vann.

Gjest hun uten grønne fingre
Skrevet

Det stemmer:-) Det er også grunnen til at de aldri står i vann.

Men skal den stå i denne lange glassvasen som dekker hele planten, eller skal jeg sette den i noe annet? Har den noen misjon? Fryktelig tungvint når planten skal vannes, jeg må jo dra opp planten etter stenglene hver gang, og det kan vel umulig være bra for den?

blanke ark
Skrevet

Men skal den stå i denne lange glassvasen som dekker hele planten, eller skal jeg sette den i noe annet? Har den noen misjon? Fryktelig tungvint når planten skal vannes, jeg må jo dra opp planten etter stenglene hver gang, og det kan vel umulig være bra for den?

Tøm vann nedi vasen, og slå det ut igjen når røttene er godt dynket. Blomsten kan godt stå i glassvasen, for det er viktig at røttene får lys.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...