Gjest dugnadsundrer Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Hvorfor må foreldre stille opp til dugnad på skoler og olje plattinger, male flaggstenger, dra utover EU-godkjent sand under huskestativer, rake løv, male utemøbler etc.? Alle skoler har jo vaktmester. Skolene er kommunale. Hvorfor er det ikke kommunen selv som sørger for at disse jobbene blir gjort? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Fordi skolene/kommunene har minimale vedlikeholdsbudsjetter. På vår skole er det ikke engang fast vaktmester som i gamle dager (da hadde han t.o.m tjenestebolig ved siden av skolen) men ambulerende vaktmestere som har ansvar for flere av skolene i kommunen. De flyr beina av seg og har ikke tid til noen ting - ihvertfall ikke til å male flaggstenger. For at ikke det skal se altfor sjaskete ut innkaller da ofte FAU foreldre og elever til dugnad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Du MÅ ikke stille opp, men du verdens å flott at så mange foreldre gjør det. Skulle vi overlatt alt til vaktmesteren ville ikke mye blitt gjort. De har jo ofte både to og tre skoler de skal passe opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dugnadsundrer Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Fordi skolene/kommunene har minimale vedlikeholdsbudsjetter. På vår skole er det ikke engang fast vaktmester som i gamle dager (da hadde han t.o.m tjenestebolig ved siden av skolen) men ambulerende vaktmestere som har ansvar for flere av skolene i kommunen. De flyr beina av seg og har ikke tid til noen ting - ihvertfall ikke til å male flaggstenger. For at ikke det skal se altfor sjaskete ut innkaller da ofte FAU foreldre og elever til dugnad. Jeg syns allikevel at dette er kommunens ansvar. Foreldre har som regel nok å styre med, og å presse inn tid til dugnader kan være vanskelig. Så ender en opp med dårlig samvittighet fordi en ikke har mulighet. Norge har god råd. Det burde være mulig å bevilge nok penger til vedlikehold, slik at foreldre slipper dette. I vårt nærområde ligger to skoler. På den ene blir det kalt inn til dugnad hvert år, på den andre er det aldri dugnad, der står faktisk vaktmesteren og maler, oljer, spar og raker. Det må stå litt på viljen til den enkelte vaktmester også da?? Vil ikke tro at den ene skolen har fått bevilget mer penger enn den andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns allikevel at dette er kommunens ansvar. Foreldre har som regel nok å styre med, og å presse inn tid til dugnader kan være vanskelig. Så ender en opp med dårlig samvittighet fordi en ikke har mulighet. Norge har god råd. Det burde være mulig å bevilge nok penger til vedlikehold, slik at foreldre slipper dette. I vårt nærområde ligger to skoler. På den ene blir det kalt inn til dugnad hvert år, på den andre er det aldri dugnad, der står faktisk vaktmesteren og maler, oljer, spar og raker. Det må stå litt på viljen til den enkelte vaktmester også da?? Vil ikke tro at den ene skolen har fått bevilget mer penger enn den andre. Du kan selvfølgelig mene at det er kommunens ansvar osv. Men nå er situasjonen slik at dere må gjøre en dugnadsinnsats, og spørsmålet er om du har tenkt å bidra eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er ikke sånn lenger at alle skoler har en dedikert vaktmester som setter sin ære i at skolen skal framstå som presentabel. Ansvaret er pulverisert ut på firmaer som dekker mange skoler og som har vunnet jobben ut fra et anbud de har tynt ned til et minimum. De har dermed ikke særlig mye ressurser eller tid til å gjøre mer enn det aller mest nødvendige. Med forholdsvis beskjeden innsats fra foreldrene kan trivselen heves betraktelig. Derfor er det fint hvis de er villige til å bidra. Innsatsen bør ikke misbrukes til "tungt" vedlikehold, men settes inn mot områder som får direkte betydning for elevene. Vedlikehold har en forferdelig lav status i Norge, det gjennomsyrer alt - veier, idrettsanlegg, skoler, kirker osv. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Du kan selvfølgelig mene at det er kommunens ansvar osv. Men nå er situasjonen slik at dere må gjøre en dugnadsinnsats, og spørsmålet er om du har tenkt å bidra eller ikke. Hadde sikkert vært enklere å få foreldrene til å betale for at noen andre gjorde det - men det er vel ikke lovlig i offentlig skole. Et av årene mener jeg å huske at vi hadde en frivillig sum som kunne betales inn dersom man ikke kunne/ville møte. Vet ikke hvordan det fungerer i forhold til regelverket. Stilte selv på dugnad i begynnelsen av uka, med gravidmagen og det hele. Haltet bort derfra med et bekken i harnisk og vannblemmer på fingrene etter rakingen (haha, er det mulig) - så ut som en 80-åring på veil til bilen ;-) Håper ingen strøk meg fra oppmøtelistene selv om jeg måtte dra litt tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Har aldri blitt innkalt på dugnad på skolen vi, så da gjøres vel slike ting av vaktmesteren på skolen vår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns allikevel at dette er kommunens ansvar. Foreldre har som regel nok å styre med, og å presse inn tid til dugnader kan være vanskelig. Så ender en opp med dårlig samvittighet fordi en ikke har mulighet. Norge har god råd. Det burde være mulig å bevilge nok penger til vedlikehold, slik at foreldre slipper dette. I vårt nærområde ligger to skoler. På den ene blir det kalt inn til dugnad hvert år, på den andre er det aldri dugnad, der står faktisk vaktmesteren og maler, oljer, spar og raker. Det må stå litt på viljen til den enkelte vaktmester også da?? Vil ikke tro at den ene skolen har fått bevilget mer penger enn den andre. Jeg synes vi alle sammen burde ta litt ansvar, jeg!! Jeg synes at dugnader er flotte saker, selv om jeg ikke _alltid_ har tid til å stille!!!! Hvis alle bare skulle kreve noe av andre, men aldri yte noe gratis sjøl, ville mangt og mye ikke blitt gjort i det hele tatt!! Hurra for dugnad!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er ikke sånn lenger at alle skoler har en dedikert vaktmester som setter sin ære i at skolen skal framstå som presentabel. Ansvaret er pulverisert ut på firmaer som dekker mange skoler og som har vunnet jobben ut fra et anbud de har tynt ned til et minimum. De har dermed ikke særlig mye ressurser eller tid til å gjøre mer enn det aller mest nødvendige. Med forholdsvis beskjeden innsats fra foreldrene kan trivselen heves betraktelig. Derfor er det fint hvis de er villige til å bidra. Innsatsen bør ikke misbrukes til "tungt" vedlikehold, men settes inn mot områder som får direkte betydning for elevene. Vedlikehold har en forferdelig lav status i Norge, det gjennomsyrer alt - veier, idrettsanlegg, skoler, kirker osv. Dessverre. Veldig godt innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Bor du, som jeg, i en kommune med dårlig økonomi er de kommunale budsjettene skrapt og skjært ned til benet. Alt man ikke _må_ gjøre, får man ikke gjort. Vedlikehold er en typisk oppgave som blir saldert. Dette medfører selvfølgelig at vi dytter kostnadene foran oss; fordi bygninger, utsyr og alt annet blir fortere ødelagt. Å delta på dugnad er ett av mine små bidrag til at lokalmiljøet skal bli bedre å bo i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Aldri vært borti eller hørt om at foreldre må stille opp på dugnad i skolen. Men, hvis det først hadde vært dugnad, ville vi stilt. Det har vi også gjort i alle år i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Hadde sikkert vært enklere å få foreldrene til å betale for at noen andre gjorde det - men det er vel ikke lovlig i offentlig skole. Et av årene mener jeg å huske at vi hadde en frivillig sum som kunne betales inn dersom man ikke kunne/ville møte. Vet ikke hvordan det fungerer i forhold til regelverket. Stilte selv på dugnad i begynnelsen av uka, med gravidmagen og det hele. Haltet bort derfra med et bekken i harnisk og vannblemmer på fingrene etter rakingen (haha, er det mulig) - så ut som en 80-åring på veil til bilen ;-) Håper ingen strøk meg fra oppmøtelistene selv om jeg måtte dra litt tidlig. ''Hadde sikkert vært enklere å få foreldrene til å betale for at noen andre gjorde det - men det er vel ikke lovlig i offentlig skole. '' Slik er det jo med alt dugnadsarbeid, enten det gjelder korps, idrett, barnehage eller rett og slett skolen. De aller fleste foreldrene ville antakelig heller betalt en sum for å slippe å stille i dugnad, men det vil være eksluderende for de få som ikke har råd til dette om betaling skulle bli obligatorisk. Selv synes jeg stort sett det er hyggelig å stille i dugnad, men det hender jo det er vanskelig å få til å passe i et stramt program. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Vi blir også tilkalt til dugnad på skolen før 17. mai, først og fremst for å gjøre utearealene penere, rake, rydde kvister etc. Har også blitt litt provosert av dette; skolen har vaktmester og generelt burde skolen være kommunens ansvar. Jeg har imidlertid innsett at skolen har begrensede ressurser, og at om foreldrene ikke tar seg av dette, vil det ikke bli gjort. Og barna behandler skolen og omgivelsene mer med respekt om de holdes i orden, og ikke minst om de må bidra til det selv. Synes selv det kan være hyggelig på dugnad; en blir bedre kjent med de andre foreldrene og det skaper samhold. Men det kan være vanskelig å få det til i en travel hverdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg syns allikevel at dette er kommunens ansvar. Foreldre har som regel nok å styre med, og å presse inn tid til dugnader kan være vanskelig. Så ender en opp med dårlig samvittighet fordi en ikke har mulighet. Norge har god råd. Det burde være mulig å bevilge nok penger til vedlikehold, slik at foreldre slipper dette. I vårt nærområde ligger to skoler. På den ene blir det kalt inn til dugnad hvert år, på den andre er det aldri dugnad, der står faktisk vaktmesteren og maler, oljer, spar og raker. Det må stå litt på viljen til den enkelte vaktmester også da?? Vil ikke tro at den ene skolen har fått bevilget mer penger enn den andre. Det er bedre at det bevilges mer penger til selve opplæringa. Bøker, flere lærerressurser, osv. Dette kan ikke vi som foreldre hjelpe til med, men en dugnad med litt maling og rydding ol, det greier vi. Det er ikke mange gangene det er snakk om og det går fint an å kombinere det med et klassetreff med litt mat og leik for ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Det har jeg aldri vært med på. Men jeg ser nå at det blir litt dugnad i forbindelse med 17-mai feiringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er da ikke vanlig med egen vaktmester til hver skole lenger? Kjenner ikke en eneste skole som har det, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.