Gå til innhold

Blivende tenner etter utslått melketann

tiliti

Anbefalte innlegg

Da vesla var 4-5 år gammel slo hun ut den ene fortanna si da hun falt av sykkelen.

Nå er hun snart 10, og den andre fortanna har endelig løsnet og falt ut.

Den første har enda ikke vokst ut så jeg håper den kommer nå siden "naboen" har varslet sin ankomst.

Noen som har erfaring i tidsperspektivet på blivende tenner etter å ha slått ut melketenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Jeg ble dytta ned fra en knaus som lita, og falt og slo ut den ene fortanna.. Det kom ingen ny tann. Så etter en stund tok mamma meg med til tannlegen, og der tok hun bilde og lagde et lite snitt i tannkjøttet, for tanna bak hadde fått en trøkk. Tanna kom fort ut etter snittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg ble dytta ned fra en knaus som lita, og falt og slo ut den ene fortanna.. Det kom ingen ny tann. Så etter en stund tok mamma meg med til tannlegen, og der tok hun bilde og lagde et lite snitt i tannkjøttet, for tanna bak hadde fått en trøkk. Tanna kom fort ut etter snittet

Får ikke vesla til å bli med på å ta et røngtenbilde engang pga ubehaget med plast-dingsen som holder filmen.

Jeg tror hun heller lever uten tann resten av livet enn å la seg snitte i tannkjøttet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min slo INN en tann da han var ca 3 år. Den innslåtte tannen løste seg opp der inne (på et eller annet vis) og den nye tannen kom ut omtrent samtidig som samme tann på den andre siden. Helt uten problemer.

Hvis fortannen ikke kommer ut nå samtidig som den andre, ville jeg tatt henne med til tannlegen for sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Får ikke vesla til å bli med på å ta et røngtenbilde engang pga ubehaget med plast-dingsen som holder filmen.

Jeg tror hun heller lever uten tann resten av livet enn å la seg snitte i tannkjøttet ;-)

Bildet som tas av fortennene opp er ikke det minste vondt, filmen settes bare på skrå bak fortennene. Det er altså ikke det samme som når sidebilder av jeksler tas, som kan være ubehagelig, ja.

Er enig i at det bør sjekkes hvis den ikke viser seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

hos oss ble det trekking av en død fortann da jentungen var akkurat fylt seks. Nabotanna løsnet og falt ut et år senere.. Der kom nytanna med en gang og fort.. Mens den trekte tanna fikk ingen etterfølger før et halvt år etter det igjen, og den tanna trengte tid på å bryte fram. Jeg tror tannkjøttet var så hardt at det tok lengre tid for tanna å komme fram av den grunn.. men den kom tilslutt... Når det gjelder fortennene så er det ganske vanlig at de følger hverandre... Kanskje i samme rekkefølge som de kom da ho var lita?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det kan ikke du som mor tillate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss ble det trekking av en død fortann da jentungen var akkurat fylt seks. Nabotanna løsnet og falt ut et år senere.. Der kom nytanna med en gang og fort.. Mens den trekte tanna fikk ingen etterfølger før et halvt år etter det igjen, og den tanna trengte tid på å bryte fram. Jeg tror tannkjøttet var så hardt at det tok lengre tid for tanna å komme fram av den grunn.. men den kom tilslutt... Når det gjelder fortennene så er det ganske vanlig at de følger hverandre... Kanskje i samme rekkefølge som de kom da ho var lita?...

Omtrent samme her. Tror det er vanlig at det tar lenger tid for den nye tanna å bryte gjennom hvis melketann ble slått ut/trekt tidlig, fordi tannkjøttet blir hardere. Resultatet her ble at nesten alle de andre tennene kom ut før den ene fortanna (der melketanna ble slått ut), slik at den fikk dårlig plass og står halvveis oppå den andre. Med andre ord - tannregulering forventes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...