Gå til innhold

Navn og personlighet

Anbefalte innlegg

Gjest Navnevalg
Skrevet

Kan navnet ha noe å si for hvordan personligheten til et barn blir ?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• laban

4

• morsan

4

• Glimtipper

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Kanskje det hjelper å oppkalle etter de kongelige slik at barnet får mer royal personlighet, eller en forfatter slik at barnet blir mer verbalt.

Fra spøk til alvor, navnet mitt er en del av meg og min personlighet, men jeg tror neppe at det hadde forandret stort om foreldrene mine hadde valgt et annet navn til meg. De navnene de valgte var en del av deres historie og kulturelle bakgrunn og jeg er veldig stolt av alle mine navn i dag.

Gjest MayLynn
Skrevet

Kanskje det hjelper å oppkalle etter de kongelige slik at barnet får mer royal personlighet, eller en forfatter slik at barnet blir mer verbalt.

Fra spøk til alvor, navnet mitt er en del av meg og min personlighet, men jeg tror neppe at det hadde forandret stort om foreldrene mine hadde valgt et annet navn til meg. De navnene de valgte var en del av deres historie og kulturelle bakgrunn og jeg er veldig stolt av alle mine navn i dag.

Høres ut som om du har mange :-)

Gjest segunda
Skrevet

Høres ut som om du har mange :-)

Jeg har to navn i tillegg til etternavnet mitt;-)

Gjest vri på det litt
Skrevet

Det er ikke hvem som helst som kaller ungen sin Roger, Roy eller Raymond. Så hvilke preferanser foreldrene har sier noe om arv og utvikling.

Gjest FruH
Skrevet

Vel, min bror tenkte på å kalle sin sønn Roger. hvorpå

på min søster svarte at hun syns det var synd å sende ungen inn i kriminalstatistikken allerede før han var født.

Jeg er selvsagt klar over at jeg generaliserer veldig nå, men personlig har jeg til gode å møte en Ronny, Roger eller Roar som ikke har vært Klyser.

Gjest dadadadadada
Skrevet

på min søster svarte at hun syns det var synd å sende ungen inn i kriminalstatistikken allerede før han var født.

Jeg er selvsagt klar over at jeg generaliserer veldig nå, men personlig har jeg til gode å møte en Ronny, Roger eller Roar som ikke har vært Klyser.

ronny er jeg enig i!!!

Gjest Elextra
Skrevet

Utrolig at folk tror at det er navnet som gjør Ronny, Johnny og Kent-Roger til kriminelle! :)

Er det ingen som tenker på at det kan ha noe med foreldrene som velger slike navn å gjøre, evt. oppvekstmiljøer der disse navnene er vanlige?

Gjest togli
Skrevet

Jøss, jeg kjenner flere med de tre navnene og alle er veldig kjekke karer med beina godt planta på jorda ;)

Men vet hva statistikken sier, ja ;)

Måtte bare poengtere at det finnes mange flotte menn i denne navnekategorien også ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Jøss, jeg kjenner flere med de tre navnene og alle er veldig kjekke karer med beina godt planta på jorda ;)

Men vet hva statistikken sier, ja ;)

Måtte bare poengtere at det finnes mange flotte menn i denne navnekategorien også ;)

Hehe, tenkte jeg også på, selv om disse navnene er overrepresentert i enkelte statistikker (hvilket jeg ikke er overrasket over). Jeg kjenner også flere veltilpassede 'tilfeller' med disse navnene.

Gjest togli
Skrevet

Hehe, tenkte jeg også på, selv om disse navnene er overrepresentert i enkelte statistikker (hvilket jeg ikke er overrasket over). Jeg kjenner også flere veltilpassede 'tilfeller' med disse navnene.

Roar har jeg faktisk aldri hørt om som "negativt" navn. Jeg forbinder Roar med de to jeg kjenner med dette navnet - begge to svært stødige familiefedre :)

Gjest Elextra
Skrevet

Roar har jeg faktisk aldri hørt om som "negativt" navn. Jeg forbinder Roar med de to jeg kjenner med dette navnet - begge to svært stødige familiefedre :)

Enig, jeg har tenkt på Roar, og forsåvidt Joar, som litt "utrendy", men "stødige" navn.

Gjest togli
Skrevet

Enig, jeg har tenkt på Roar, og forsåvidt Joar, som litt "utrendy", men "stødige" navn.

Samme her :)

filiokus81
Skrevet

Utrolig at folk tror at det er navnet som gjør Ronny, Johnny og Kent-Roger til kriminelle! :)

Er det ingen som tenker på at det kan ha noe med foreldrene som velger slike navn å gjøre, evt. oppvekstmiljøer der disse navnene er vanlige?

Skulle til å skrive akkurat det samme :o)

Skrevet

Enig, jeg har heller aldri sett Roar "pøbelnavnkategorien." Men av en eller annen grunn veldig mange andre navn som begynner på R, Rart det der.

Skrevet

''men personlig har jeg til gode å møte en Ronny, Roger eller Roar som ikke har vært Klyser.''

Øøøy - jeg vet av flere, i alle fall Roar'er og Ronny'er! Rogere er det vel heller dårlig med, den ene jeg kjente var ei real sjølopptatt klyse i ungdommen, men kom seg etterhvert han også. :o)

Skrevet

''Er det ingen som tenker på at det kan ha noe med foreldrene som velger slike navn å gjøre, evt. oppvekstmiljøer der disse navnene er vanlige?''

Hørte en gang en mangeårig barneskolelærer si akkurat det du sier her. At en del (ikke alle selvfølgelig) foreldre som velger Ronny, Jonny, Ken-Kåre og slike navn på sine unger faktisk er i et annet miljø enn de som velger Adrian, Daniel, Johannes og Markus f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...