Gå til innhold

Navn og personlighet

Anbefalte innlegg

Gjest ingen nick
Skrevet

Vel, min bror tenkte på å kalle sin sønn Roger. hvorpå

på min søster svarte at hun syns det var synd å sende ungen inn i kriminalstatistikken allerede før han var født.

Jeg er selvsagt klar over at jeg generaliserer veldig nå, men personlig har jeg til gode å møte en Ronny, Roger eller Roar som ikke har vært Klyser.

''Jeg er selvsagt klar over at jeg generaliserer veldig nå, men personlig har jeg til gode å møte en Ronny, Roger eller Roar som ikke har vært Klyser.''

Det er vel å generalisere litt for sterkt. Jeg kjenner flere med disse navnene, og de er helt ålreite folk.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• laban

4

• morsan

4

• Glimtipper

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Jøss, jeg kjenner flere med de tre navnene og alle er veldig kjekke karer med beina godt planta på jorda ;)

Men vet hva statistikken sier, ja ;)

Måtte bare poengtere at det finnes mange flotte menn i denne navnekategorien også ;)

Det har vel også mye å gjøre med populariteten av navnene. For tiden er Emma og Lucas på topp i navnestatistikken, og derfor vil navnet Lucas en gang i fremtiden bli en gjenganger i forbrytermiljøet, fordi det er så mange som heter det.

Glimtipper
Skrevet

Det har vel også mye å gjøre med populariteten av navnene. For tiden er Emma og Lucas på topp i navnestatistikken, og derfor vil navnet Lucas en gang i fremtiden bli en gjenganger i forbrytermiljøet, fordi det er så mange som heter det.

Naa er det slik at disse navnene er overrepresentert, selv om man tar antallet som baerer de i betraktning.

Gjest tante nusse
Skrevet

Tja...Jeg har vondt for å se for meg at Madonna hadde blitt den hun ble hvis hun het Gertrude. Man vil vel til en viss grad leve opp til navnet sitt fordi man merker andres forventninger. Både trauste og sære navn legger endel føringer.

illuminatum
Skrevet

Tja...Jeg har vondt for å se for meg at Madonna hadde blitt den hun ble hvis hun het Gertrude. Man vil vel til en viss grad leve opp til navnet sitt fordi man merker andres forventninger. Både trauste og sære navn legger endel føringer.

Er Louise Veronica så mye bedre da?

Gjest togli
Skrevet

Det er mulig, men på den annen side kan man se på navnene som var på topp for f.eks. 40 år siden - og man ser at det ikke er toppnavnene som nødvendigvis dominerer på kriminalstatistikken.

Jeg vil absolutt ikke fornærme noen her, men merker meg at det virker som mange litt ressurssvake foreldre velger å kalle barna Kevin, Glenn e.l... Mer vanlig enn å kalle dem f.eks. Mathias som jo er et veldig populært navn for tiden (og det finnes helt sikkert ressurssterke foreldre med en Kevin og en Glenn også altså ;-))

Gjest høstløv
Skrevet

Det er mulig, men på den annen side kan man se på navnene som var på topp for f.eks. 40 år siden - og man ser at det ikke er toppnavnene som nødvendigvis dominerer på kriminalstatistikken.

Jeg vil absolutt ikke fornærme noen her, men merker meg at det virker som mange litt ressurssvake foreldre velger å kalle barna Kevin, Glenn e.l... Mer vanlig enn å kalle dem f.eks. Mathias som jo er et veldig populært navn for tiden (og det finnes helt sikkert ressurssterke foreldre med en Kevin og en Glenn også altså ;-))

Det er egentlig en problemstilling, jeg aldri har reflektert over før.

Gjest høstløv
Skrevet

Naa er det slik at disse navnene er overrepresentert, selv om man tar antallet som baerer de i betraktning.

OK, det visste jeg ikke at man hadde undersøkt.

Lykke til med babyen, nå er det vel like før at det skjer?

Glimtipper
Skrevet

OK, det visste jeg ikke at man hadde undersøkt.

Lykke til med babyen, nå er det vel like før at det skjer?

Takk :)

Jeg haaper det... Noen dager over termin naa og gleder oss til aa bli ferdige (begynne paa nytt) :) Kryss fingrene for denne helga!

Skrevet

Jeg haaper det... Noen dager over termin naa og gleder oss til aa bli ferdige (begynne paa nytt) :) Kryss fingrene for denne helga!

Vent til mandag, da blir det kulere fødselsdato :-))

Lykke til!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er du klar over at hun ikke heter Madonna? Det er bare et kunstnernavn hun har tatt. Hun heter Louise Veronica. Om en Gertrud tok kunstnernavnet Madonna ville hun sikkert oppådd det samme.

Glimtipper
Skrevet

Lykke til!

Det er tydeligvis ikke du som har bekkenloesning og kynnere hele natten :P

Skrevet

Jeg tenkte på deg for et par dager siden og lurte på om du ikke snart skulle føde. Også ønsket jeg meg at du skulle love å si fra når nummer to og du er på plass hjemme igjen:-)

Lykke, lykke til!!! Håper at det blir en ok fødsel og at du opplever å bli ivaretatt på en god måte.

Glimtipper
Skrevet

Jeg tenkte på deg for et par dager siden og lurte på om du ikke snart skulle føde. Også ønsket jeg meg at du skulle love å si fra når nummer to og du er på plass hjemme igjen:-)

Lykke, lykke til!!! Håper at det blir en ok fødsel og at du opplever å bli ivaretatt på en god måte.

Takk kjaere frosken :)

Saa langt virker det positivt. Har faatt laget foedselsplan, blitt enig med sykehuset om at jeg kan vaere hjemme saa lenge jeg greier og at de ikke skal ha noe med ammingen aa gjoere. Saa naa bare gleder jeg meg, i grunnen :)

Skrevet

Takk kjaere frosken :)

Saa langt virker det positivt. Har faatt laget foedselsplan, blitt enig med sykehuset om at jeg kan vaere hjemme saa lenge jeg greier og at de ikke skal ha noe med ammingen aa gjoere. Saa naa bare gleder jeg meg, i grunnen :)

Dette ble jeg glad over å lese:-)

Krysser fingre og tær for deg de nærmeste dagene.

Skrevet

Lykke til!

Bare hun ikke venter til _neste_ mandag! ;-)

Skrevet

Utrolig at folk tror at det er navnet som gjør Ronny, Johnny og Kent-Roger til kriminelle! :)

Er det ingen som tenker på at det kan ha noe med foreldrene som velger slike navn å gjøre, evt. oppvekstmiljøer der disse navnene er vanlige?

Skulle til å si det selv, men nå slipper jeg :-)

Skrevet

''Er det ingen som tenker på at det kan ha noe med foreldrene som velger slike navn å gjøre, evt. oppvekstmiljøer der disse navnene er vanlige?''

Hørte en gang en mangeårig barneskolelærer si akkurat det du sier her. At en del (ikke alle selvfølgelig) foreldre som velger Ronny, Jonny, Ken-Kåre og slike navn på sine unger faktisk er i et annet miljø enn de som velger Adrian, Daniel, Johannes og Markus f.eks.

Det er jo mye sannhet i uttrykket: "Navnet skjemmer ingen, men noen skjemmer navnet!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...