Gå til innhold

Jobb eller begravelse?

Anbefalte innlegg

trollemor;o)
Skrevet

Vel... Når det gjelder begravelser så møter noen ganger fordi man har et nært forhold til avdøde, men man kan likegjerne stille fordi man vil støtte de som er igjen...

en onkel av meg hadde en samboer som jeg aldri hadde møtt. Ho døde. Jeg dro like langt som dereskal for å delta i begravelsen hennes. Kun for å støtte ham, fordi jeg visste at han ikke hadde så mange rundt seg. Vi har ikke noe nært forhold, men jeg har i ettertid fått høre at han sattestor pris på oppmøtet...

Så ja... jeg ville dratt i begravelsen.

Ja, men dette var onkelen din. Jeg forsto det slik at dette var hennes samboers onkel eller noe. Syns det da stiller seg helt anneledes.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg hadde gått på jobben hvis du ikke føler at du MÅ være med i begravelsen. Da tenker jeg ikke på hva andre tenker men om du sjøl føler trang til å være med på den avskjeden en begravelse er.

Jeg går aldri i begravelser for høflighets skyld, kun i de jeg føler jeg må gå i for min egen skyld. Pårørende tenker sjelden på hvem som kommer eller ikke kommer, de er opptatt av sin egen sorg.

Pårørende tenker mye på hvem som kommer og ikke kommer.

Men samtidig forventes det ikke at fjerne inngifte slektinger skal stille.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg ville dratt på jobben. Den avdøde er såpass perifer for deg, at du ikke trenger å stille. Å la seg presse av svigerforeldre blir helt feil. Mannen din stiller, dermed er dere representert.

Så gå på jobb med god samvittighet.

Skrevet

Pårørende tenker mye på hvem som kommer og ikke kommer.

Men samtidig forventes det ikke at fjerne inngifte slektinger skal stille.

Da er vi forskjellige, hvem som kom var det siste jeg tenkte på.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er muligens litt annerledes i storbyene? Vil tro det er færre med i begravelser der? Man kjenner kanskje ikke fullt så mange - iallefall ikke når man er eldre....

''Man kjenner kanskje ikke fullt så mange - iallefall ikke når man er eldre....

''

Det kan du si! Mine bestemor f.eks. hadde meget stor omgangskrets, men var over nitti da hun døde, levde mer stille de siste årene, og hadde knapt gjenlevende venner igjen. Vi har ikke veldig stor familie, så det var ikke veldig mange i begravelsen...

Tvillingmamma
Skrevet

En begravelse er ikke noe man deltar i fordi det er gøy. Synes ikke noen har rett til å bli sure eller irriterte fordi noen skal i begravelse...

Å delta i begravelse er noe man gjør for å vise respekt og medfølelse til de etterlatte.

Gjest Elextra
Skrevet

En begravelse er ikke noe man deltar i fordi det er gøy. Synes ikke noen har rett til å bli sure eller irriterte fordi noen skal i begravelse...

Å delta i begravelse er noe man gjør for å vise respekt og medfølelse til de etterlatte.

''En begravelse er ikke noe man deltar i fordi det er gøy. Synes ikke noen har rett til å bli sure eller irriterte fordi noen skal i begravelse...

''

Som arbeidsgiver kan man jo bli litt "irritert" om noen synes de må gå i begravelse til enhver tremenning og fjernere bekjent i arbeidstiden. Hadde engang en slik kollega...

trollemor;o)
Skrevet

Da er vi forskjellige, hvem som kom var det siste jeg tenkte på.

Jeg tenkte jo ikke på det i selve begravelsen, da så jeg bare at kirka var stappfull. Det gjorde meg varm i mitt triste hjerte. Det viste at det var mange som satte pris på pappa.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg hadde nok valgt jobben i dette tilfellet.

Gjest Elextra
Skrevet

Hver gang jeg har grublet på og jeg skal gå eller ikke gå i en begravelse har jeg andret alle de gangene jeg ikke gjorde det. Dette gjelder også venners foreldre, naboer...

Å jeg tror alle oppegående sjefer forstår at du må ta fri for å gå i en begravelse.

Min sjef er i 60 årene og har siste halvåret vært i fem-seks begravelser...

''Hver gang jeg har grublet på og jeg skal gå eller ikke gå i en begravelse har jeg angret alle de gangene jeg ikke gjorde det. ''

Akkurat det har jeg også tenkt. Det føles ofte godt etterpå at man gikk i begravelsen.

Men tror ikke jeg ville forventet fri fra jobben, å gå i begravelser til annet enn nær familie må man gjøre på fritiden, dvs. ta en feriedag eller avspasere (om man har mulighet til det).

Skrevet

Jeg synes du skal spørre mannen din. Hva synes han? Foretrekker han å ha deg med? I såfall synes jeg du skal prioritere begravelsen.

Gjest togli
Skrevet

''Man kjenner kanskje ikke fullt så mange - iallefall ikke når man er eldre....

''

Det kan du si! Mine bestemor f.eks. hadde meget stor omgangskrets, men var over nitti da hun døde, levde mer stille de siste årene, og hadde knapt gjenlevende venner igjen. Vi har ikke veldig stor familie, så det var ikke veldig mange i begravelsen...

Alderen på avdøde har helt sikkert også mye å si! Mine besteforeldre var 76 år gamle når de døde. Dessuten hadde de fire barn og drøssevis av voksne barnebarn. Venner av barna og barnebarna (ofte med på besøk til mormor og morfar i oppveksten) kom til begravelsene, så det er nok ikke så rart at kirka var full...

Men jeg hadde altså en fantastisk mormor og morfar, så er ikke i tvil om at også det hjalp på ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''En begravelse er ikke noe man deltar i fordi det er gøy. Synes ikke noen har rett til å bli sure eller irriterte fordi noen skal i begravelse...

''

Som arbeidsgiver kan man jo bli litt "irritert" om noen synes de må gå i begravelse til enhver tremenning og fjernere bekjent i arbeidstiden. Hadde engang en slik kollega...

''Som arbeidsgiver kan man jo bli litt "irritert" om noen synes de må gå i begravelse til enhver tremenning og fjernere bekjent i arbeidstiden.''

Enig. Skal en gå i alle begravelser til perifere bekjente, blir det mye fravær. Man må faktisk ta litt hensyn til arbeidskolegaer også.

Skrevet

Da jeg for ikke så lenge siden var i begravelse til en tante, var det moen slektninger som kom alene, andre hadde med ektefelle/samboer. Jeg tenkte ikke så mye over det; har ikke en gang spurt min bror hvorfor kona ikke var med, selv om de hadde kort vei.

Jeg har et par gang ganger unnlatt å gå gå i begravelser til naboer/bekjente pga jobben. Ikke fordi sjefen helst så at jeg ikke tok fri, men fordi jeg selv ikke syntes jeg kunne gå siden det var på den travleste tiden i måneden. Selvfølgelig hadde jeg gått om dette gjalt slektninger eller nære venner.

Min konklusjon er at jeg vet ikke hva du bør gjøre! Du må nesten avgjøre detrte selv i samråd min mann. Sjekk også hva permisjonsreglementet deres sier om fri til å gå i begravelse. Vå får fri med lønn, selv om avdøde ikke er slektning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...