Gå til innhold

Passtype - innreise USA

Anbefalte innlegg

Gjest baldriansen
Skrevet

Det står på alle pålitelige nettsider (politiets, ambassadens osv.) at det er tilstrekkelig med MASKINLESBART pass for å komme inn i USA uten visum. Jeg vet hvordan man registrerer seg på forhånd og alt det der.

En i familien insisterer likevel på at uten BIOMETRISK pass, altså "e-pass", får man problemer.

På noen nettsider brukes disse begrepene synonymt, det står f.eks. "maskinlesbart pass / e-pass". Men det er ikke det samme (og jeg vet forskjellen).

Altså: Jeg trenger ikke linker til reglene, men bekreftelse fra noen som har kommet seg greit gjennom passkontrollen i USA uten biometrisk e-pass. Jeg vil gjerne vite om det går like greit som med e-pass - medfører det f.eks. forsinkelser at noen i reisefølget "bare" har vanlig maskinlesbart pass?

Takk for hjelpen,

jubalong70
Skrevet

Vi var over med familien i februar. Ungene fikk nye pass, mens vi voksne hadde "gamle"pass fra 2006. Passene ser helt like ut, og alle kom inn uten problemer.

Aner ikke forskjell på biometriske/e-pass, men vet de må være maskinlesbare.

Gjest baldriansen
Skrevet

Vi var over med familien i februar. Ungene fikk nye pass, mens vi voksne hadde "gamle"pass fra 2006. Passene ser helt like ut, og alle kom inn uten problemer.

Aner ikke forskjell på biometriske/e-pass, men vet de må være maskinlesbare.

Men hvis dere hadde pass fra 2006, er de biometriske. De ble innført høsten 2005.

Takk for svar uansett.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg aner ikke hva dette er for noe, men jeg reiser til USA ca. to ganger i året og har aldri hatt problemer. Du kan spørre reisebyråer som selger flybilletter til USA, de er sikkert enklere å komme i kontakt med enn ambassaden.

Jeg vil tro at hvis de holder på å innføre noe slikt at det er en overgangsperiode.

Husk at dere skal registrere dere på nettet før dere drar.

jubalong70
Skrevet

Men hvis dere hadde pass fra 2006, er de biometriske. De ble innført høsten 2005.

Takk for svar uansett.

Ok, det kan godt hende... :) God tur uansett :)

feriehungrig
Skrevet

Passet mitt er fra 2004, og jeg har vært i USA to ganger med det (2004 og 2007). Uten forsinkelser eller problemer av noe slag. I kontrollen tok de bilde av øyet og fingeravtrykk.

Gjest Elextra
Skrevet

Ok, det kan godt hende... :) God tur uansett :)

Jeg regner med jeg kan finne svaret ved å google litt, men spør deg først for enkelthets skyld:

Hvor lenge varer egentlig ESTA-visumet? Mitt er vel et par år gammelt, og siden har jeg vært et par ganger i USA.

Skrevet

Jeg regner med jeg kan finne svaret ved å google litt, men spør deg først for enkelthets skyld:

Hvor lenge varer egentlig ESTA-visumet? Mitt er vel et par år gammelt, og siden har jeg vært et par ganger i USA.

Uten å være 100% sikker, så mener jeg det varer i 2 år.

Gjest Elextra
Skrevet

Uten å være 100% sikker, så mener jeg det varer i 2 år.

Hm, husker ikke når jeg søkte om mitt, jeg, men mener jeg har lagret en kopi et sted...

Bør vel dobbeltsjekke - kjedelig å bli stoppet ved innreise.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...