Gå til innhold

Tilfeldig vinner i lotteri, what if? as if..

Anbefalte innlegg

Gjest Kahloli
Skrevet

Jeg vet det er en ekstremt lite sannsynlighet for at dette er riktig, og jeg har fått lignende mails før, men da har man som regel måtte melde seg til noe, eller delta i en konkurranse før man liksom skal få pengene.

For ca. en måned siden fikk jeg en mail der det stod at jeg hadde vunnet en mill. dollars i et engelsk lotteri. Mailadressa mi hadde blitt utvalgt. I mailen var det oppgitt et telefonnummer og en mailadresse- man skulle selfølgelig ta kontakt for å gjøre krav på pengene.

Jeg tenkte jo HAHA, og slettet mailen.

Så i dag fikk jeg mailen igjen- denne gangen en påminnelse. Jeg tror jo ikke at jeg virkelig har vunnet, men jeg er fristet til å ringe for å se hva de sier;) Men dette er sannsynligvis noen som bare vil ha mine kontoopplysninger, eller hva?

Skrevet

Jeg får stadig vekk slike 'vinnermailer' men jeg tror ikke en døyt på dem. Vi har også blitt oppringt at noen som som snakker engelsk og som påstår at vi har vunnet.

De lever av at folk går på limpinnen, så ikke la deg friste/lure!

Gjest høstløv
Skrevet

Dette er bare lureri.

Man vinner ikke i et lotteri, som man ikke har deltatt i.

Gjest Kahloli
Skrevet

Jeg får stadig vekk slike 'vinnermailer' men jeg tror ikke en døyt på dem. Vi har også blitt oppringt at noen som som snakker engelsk og som påstår at vi har vunnet.

De lever av at folk går på limpinnen, så ikke la deg friste/lure!

Nei jeg skal ikke det. Men i et LITE øyeblikk var det litt fristende å ringe...sånn i tilfelle. Hehe.

Har mest lyst til å annmelde dem egentlig;)

Skrevet

Dette er bare lureri.

Man vinner ikke i et lotteri, som man ikke har deltatt i.

''Man vinner ikke i et lotteri, som man ikke har deltatt i.''

Nemlig!

Sjansen for å vinne førstepremien i Lotto er heller ikke særlig stor, men den er jo helt fraværende dersom man ikke en gang har spilt! :-)

Gjest trist jente
Skrevet

Dette er bare svindel.

''Lotterigevinster og «pengebrev»

26.03.2010

Brev og meldinger om falske lotterigevinster fortsetter å strømme inn til norske forbrukere. I samme kategori som lotterisvindel via e-post eller SMS faller brev om at man for eksempel har arvet en ukjent onkel i Spania.

Et annet kjent svindelkonsept er e-poster eller brev med tilbud om å hjelpe en ukjent person med å flytte store pengesummer, for eksempel ved bruk av din bankkonto.

Felles for brevene er at de gir seg ut for å være en personlig henvendelse til deg og at vedkommende som henvender seg til deg trenger din hjelp. Ofte blir det gitt løfter om belønning ved at et stort pengebeløp skal stå på din konto innen kort tid, eller om rask fortjeneste av dine investeringer.

Denne typen svindelforsøk blir ofte omtalt som «Nigeria-brev» fordi det var personer fra Nigeria som startet denne svindelformen. Varianter av disse brevene fra resten av verden er også svært utbredt.

Ny trend: Svindel via sosiale medier

Tidligere kom gjerne slike henvendelser uten noen forutgående kontakt. Den nye trenden er at det først opprettes kontakt gjennom for eksempel sosiale medier som Facebook, MySpace eller Match, før svindelen settes i gang. Formålet er å gi mottakeren en følelse av at den man kommuniserer med er til å stole på.

Les mer: Ikke la deg lure av milliongevinster

Vi har også sett eksempler på at svindlere bruker store katastrofer som jordskjelvet på Haiti i sitt forsøk på å tømme folks lommebøker. Her kan du se et eksempel på et slikt svindelbrev.''

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11039557&subid=0

Gjest Elextra
Skrevet

Slike har jeg fått dusinvis av ganger.

Man vinner ikke i et lotteri man ikke har kjøpt lodd.

Men det er alltids noen som går på og som dermed bekrefter identitetn sin og åpner for misbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...