Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

''Jeg synes også det er rart at sjikane av såkalt hvite fremstilles som noe helt ellevilt og uhørt, når diskrimimering av ikke-hvite (av absolutt alle sjatteringer og sjangre) foregår daglig, over en lav sko. Men det har åpenbart ikke samme nyhetsverdi. ''

Mitt inntrykk er motsatt - mobbing/trakassering/rasisme overfor hvite nokså sjelden omtales i media.

Antageligvis fordi det ikke eksisterer i så stor grad som omvendt. Hadde vært interessant å forske på prosenttallet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • frosken

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Istapp

Nei mørkhudede som mobber hvite på skolen kommer ikke fra land langt borte. De er født og oppvokst i Oslo og kan derfor ikke sendes noen steder.

Dette hylet med "send dem dit de kommer ifra" med alle som ikke har arisk utseende er så tanketomt og hjernedødt og viser så lite innsikt at det er skremmende.

Hvor skal alle hvite som mobber sendes?

''Hvor skal alle hvite som mobber sendes?''

Vet ikke! Men ønskedrømmen hadde vært om de ble forvist til en øde øy,hele gjengen. Så kunne de gått løs på hverandre istedenfor usyldige mennesker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Hvor skal alle hvite som mobber sendes?''

Vet ikke! Men ønskedrømmen hadde vært om de ble forvist til en øde øy,hele gjengen. Så kunne de gått løs på hverandre istedenfor usyldige mennesker :-)

Det eksisterer ingen grense mellom mobbere, mobbeoffere og andre så den drømmen din blir et mareritt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Det eksisterer ingen grense mellom mobbere, mobbeoffere og andre så den drømmen din blir et mareritt........

Drømmen blir en fantasi,ikke et marereitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også norsk

Jepp! :-)

Hver gang en hvit person utsettes for noe som helst blir det hyl og spektakkel, og "send dem hjem".

Hver gang en svart person utsettes for noe, så hører vi knapt noe som helst.

Det minner egentlig foruroligende mye på situasjonen i Sør Afrika.

Med vennlig hilsen

Det er et problem et skoler på østkanten i Oslo nærmest blir renset for hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er et problem et skoler på østkanten i Oslo nærmest blir renset for hvite.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et problem et skoler på østkanten i Oslo nærmest blir renset for hvite.

Er det verre for de enkelte hvite der, enn for de enkelte svarte nordmenn på en "hvit skole" i "Oppland"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også norsk

Er det verre for de enkelte hvite der, enn for de enkelte svarte nordmenn på en "hvit skole" i "Oppland"?

Med vennlig hilsen

Kan virke slik, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Er det verre for de enkelte hvite der, enn for de enkelte svarte nordmenn på en "hvit skole" i "Oppland"?

Med vennlig hilsen

Forstår ikke hvorfor det alltid må diskuteres hvit/svart,hvorfor ikke heller konsentrere seg om den urett som er begått?

Vi er da alle mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også norsk

Så snakker du om noe helt annet, for å flytte fokus. Og kommer med selvfølgeligheter ("rasisme er uavhengig av hvilken vei det går") (er det noen som ikke er enig i det?), men overser glatt at det er langt flere svarte som utsettes enn hvite.

Men nå diskuterte vi altså mobbing av hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå diskuterte vi altså mobbing av hvite.

Ja, nettopp. På tross av at mobbing av svarte åpenbart er langt mer vanlig og større problem. Så finner man én eller to hvite som blir mobbet, og presenterer det som om det var et problem på lik linje (i omfang) som den vanlige mobbingen av svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor det alltid må diskuteres hvit/svart,hvorfor ikke heller konsentrere seg om den urett som er begått?

Vi er da alle mennesker!

Enig!

Du bør skrive det til "speer", som startet denne tråden med fokus på farge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. På tross av at mobbing av svarte åpenbart er langt mer vanlig og større problem. Så finner man én eller to hvite som blir mobbet, og presenterer det som om det var et problem på lik linje (i omfang) som den vanlige mobbingen av svarte.

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

Jeg er ikke enig i at Sør fremmer rasistiske holdninger. Hver og en må ta ansvar hvordan de tolker det som blir skrevet og mye av det Sør skriver er tankevekkende.

Det er ikke noe greit at en ikke muslimsk jente blir nektet å være med i leken, men i denne tråden diskuteres det måten det blir fremhevet selvom slike saker er sjeldne sammenlignet med hvor mange rektorer og lærere viser rasistiske holdninger overfor minoritetselever. I dette tilfellet har jeg førstehånds kjennskap til temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

De handler vel om hvilke forventniger man har. Jeg mener at i 2010 så bør de fleste ha lagt sine "utilsiktede rasistiske holdninger" (som bare å fokusere på ett tilfelle av en hvit som blir mobbet, og presentere dette som et innvanringsproblem), og da heller angripe mobbing.

Her skyver man mobbing foran seg (med vikarierende motiv), som en måte å "ta" innvandrere på. Som er dobbelt avskyelig, fordi det nettopp er langt flere innvandrerbarn som blir mobbet i Norge.

Til sist: det er lett å kritisere meg for det jeg skriver, men du kan jo også skrive et innlegg som svar på hovedinnlegget, i stedet for å kritisere meg? Kan du ikke?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at Sør fremmer rasistiske holdninger. Hver og en må ta ansvar hvordan de tolker det som blir skrevet og mye av det Sør skriver er tankevekkende.

Det er ikke noe greit at en ikke muslimsk jente blir nektet å være med i leken, men i denne tråden diskuteres det måten det blir fremhevet selvom slike saker er sjeldne sammenlignet med hvor mange rektorer og lærere viser rasistiske holdninger overfor minoritetselever. I dette tilfellet har jeg førstehånds kjennskap til temaet.

Jeg tror det er lite kontruktivt å tillegge sine debattmotstandere dårligere intensjoner enn det en selv har. I mange av rasismedebattene de siste ukene, så gis det lite rom for ikke å klare å formulere seg perfekt, ikke være en spissfindig debattant osv. Dette mener jeg stopper viktig meningsutveksling, og snarere er egnet til å forsterke enn å forminske det som evt. måtte være rasistiske holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror det er lite kontruktivt å tillegge sine debattmotstandere dårligere intensjoner enn det en selv har. I mange av rasismedebattene de siste ukene, så gis det lite rom for ikke å klare å formulere seg perfekt, ikke være en spissfindig debattant osv. Dette mener jeg stopper viktig meningsutveksling, og snarere er egnet til å forsterke enn å forminske det som evt. måtte være rasistiske holdninger.

Jeg opplever det slik at det er det du gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

De handler vel om hvilke forventniger man har. Jeg mener at i 2010 så bør de fleste ha lagt sine "utilsiktede rasistiske holdninger" (som bare å fokusere på ett tilfelle av en hvit som blir mobbet, og presentere dette som et innvanringsproblem), og da heller angripe mobbing.

Her skyver man mobbing foran seg (med vikarierende motiv), som en måte å "ta" innvandrere på. Som er dobbelt avskyelig, fordi det nettopp er langt flere innvandrerbarn som blir mobbet i Norge.

Til sist: det er lett å kritisere meg for det jeg skriver, men du kan jo også skrive et innlegg som svar på hovedinnlegget, i stedet for å kritisere meg? Kan du ikke?

Med vennlig hilsen

Så mye som du skriver så er det naturlig at det kommer kritikk på deg direkte innimellom;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...