Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er lite kontruktivt å tillegge sine debattmotstandere dårligere intensjoner enn det en selv har. I mange av rasismedebattene de siste ukene, så gis det lite rom for ikke å klare å formulere seg perfekt, ikke være en spissfindig debattant osv. Dette mener jeg stopper viktig meningsutveksling, og snarere er egnet til å forsterke enn å forminske det som evt. måtte være rasistiske holdninger.

Men man tolker selvsagt innlegg, og svarer selvsagt folk basert på hva folk har skrevet tidligere. Det er jo det samme som overalt ellers - man blir kjent med folk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Så mye som du skriver så er det naturlig at det kommer kritikk på deg direkte innimellom;-)

Ja, jeg blir egentlig litt mer bekymret når alle er enige! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lite kontruktivt å tillegge sine debattmotstandere dårligere intensjoner enn det en selv har. I mange av rasismedebattene de siste ukene, så gis det lite rom for ikke å klare å formulere seg perfekt, ikke være en spissfindig debattant osv. Dette mener jeg stopper viktig meningsutveksling, og snarere er egnet til å forsterke enn å forminske det som evt. måtte være rasistiske holdninger.

Men Frosken, hvorfor er det tilsynelatende *alltid* "rasistene" (for å sette det på spissen) som vi må dille med, og "forstå oss ihjel på"?

Er det slik at du mener de ikke forstår hva de selv sier?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De handler vel om hvilke forventniger man har. Jeg mener at i 2010 så bør de fleste ha lagt sine "utilsiktede rasistiske holdninger" (som bare å fokusere på ett tilfelle av en hvit som blir mobbet, og presentere dette som et innvanringsproblem), og da heller angripe mobbing.

Her skyver man mobbing foran seg (med vikarierende motiv), som en måte å "ta" innvandrere på. Som er dobbelt avskyelig, fordi det nettopp er langt flere innvandrerbarn som blir mobbet i Norge.

Til sist: det er lett å kritisere meg for det jeg skriver, men du kan jo også skrive et innlegg som svar på hovedinnlegget, i stedet for å kritisere meg? Kan du ikke?

Med vennlig hilsen

''De handler vel om hvilke forventniger man har. Jeg mener at i 2010 så bør de fleste ha lagt sine "utilsiktede rasistiske holdninger" (som bare å fokusere på ett tilfelle av en hvit som blir mobbet, og presentere dette som et innvanringsproblem), og da heller angripe mobbing.

''

Dette er en variant av et innvandingsproblem. Det ser dessverre ut til at majoriteter har vanskelig for ikke å utøve makt i forhold til minoriteter hvis de gis anledning til det. For noen fungerer det greit å være en liten minoritet uten at dette skaper problemer, men den historien jeg fortalte er ikke enestående. I enkelte områder i Oslo foregår sterk polarisering mellom ulike befolkningsgrupper, mens man andre steder ser ut til å ikke ha så stort innslag av denne typen konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det slik at det er det du gjør her.

Gjør hva da? Hvis du mener det med å tillegge noen dårligere intensjoner enn man selv har, så mener jeg bestemt at jeg presiserte i forhold til Sør at jeg med sikkerhet vet at han har gode intensjoner. Det er jo fullt mulig å si til noen at man er enig i intensjoner, men uenig i virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Frosken, hvorfor er det tilsynelatende *alltid* "rasistene" (for å sette det på spissen) som vi må dille med, og "forstå oss ihjel på"?

Er det slik at du mener de ikke forstår hva de selv sier?

Med vennlig hilsen

''Er det slik at du mener de ikke forstår hva de selv sier?

''

For tiden er jeg kanskje mer bekymret for om du forstår hva du selv sier, eller snarere virkningene av måten du fremmer ditt budskap på.

Det er neppe noen vits i at vi fortsetter denne diskusjonen, men det var i allefall fra min side et ærlig forsøk på å formidle noe som bekymrer meg.

Ha en fortsatt fin søndag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør hva da? Hvis du mener det med å tillegge noen dårligere intensjoner enn man selv har, så mener jeg bestemt at jeg presiserte i forhold til Sør at jeg med sikkerhet vet at han har gode intensjoner. Det er jo fullt mulig å si til noen at man er enig i intensjoner, men uenig i virkemidler.

Det er selvsagt helt mulig å si det.

Det er litt mer "mystisk" hvorfor du påpeker dette ovenfor meg, men ikke kommenterer det som "speer" skriver....??? Altså, hvorfor påpeker du ikke til h*n at det h*n skriver vanskelig kan oppfattes som rasistisk, når man bare fokuserer på hva "svarte gjør mot hvite", selv om "hvit mot svart" er langt mer vanlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt mulig å si det.

Det er litt mer "mystisk" hvorfor du påpeker dette ovenfor meg, men ikke kommenterer det som "speer" skriver....??? Altså, hvorfor påpeker du ikke til h*n at det h*n skriver vanskelig kan oppfattes som rasistisk, når man bare fokuserer på hva "svarte gjør mot hvite", selv om "hvit mot svart" er langt mer vanlig.

Med vennlig hilsen

Kanskje jeg tror at folk kan tenke og se ting selv. Kanskje.

Hvis jeg skal være ærlig, så får jeg litt assosiasjoner til tanteungene min når du blir så opptatt av at jeg også må poste en kommentar til trådstarter. Deres oppvekst har alltid inneholdt mye argumentasjon av typen: Hvorfor kjefter du på meg og ikke på ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Gjør hva da? Hvis du mener det med å tillegge noen dårligere intensjoner enn man selv har, så mener jeg bestemt at jeg presiserte i forhold til Sør at jeg med sikkerhet vet at han har gode intensjoner. Det er jo fullt mulig å si til noen at man er enig i intensjoner, men uenig i virkemidler.

Det å si at noen har gode intensjoner, men......... er en hersketeknikk mye brukt i Norge.

Jeg mener at du setter en stopper for meningsutvikling ved å bruke den hersketeknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at noen har gode intensjoner, men......... er en hersketeknikk mye brukt i Norge.

Jeg mener at du setter en stopper for meningsutvikling ved å bruke den hersketeknikken.

Det kan sikkert brukes som en hersketeknikk, men jeg mener bestemt at jeg ikke har gjort det. Jeg har oppriktig tro på Sørs gode intensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det kan sikkert brukes som en hersketeknikk, men jeg mener bestemt at jeg ikke har gjort det. Jeg har oppriktig tro på Sørs gode intensjoner.

Sør provoserer veldig med sin måte å diskutere på og det synes jeg er bra. Det betyr ikke at jeg alltid er enig med han. Jeg har vært så uenig med han at jeg greide ikke å gi meg og satt mye lenger enn jeg hadde tenkt;-)

Jeg er ikke særlig glad i kosemose diskusjoner slik det ofte blir på norske nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg tror at folk kan tenke og se ting selv. Kanskje.

Hvis jeg skal være ærlig, så får jeg litt assosiasjoner til tanteungene min når du blir så opptatt av at jeg også må poste en kommentar til trådstarter. Deres oppvekst har alltid inneholdt mye argumentasjon av typen: Hvorfor kjefter du på meg og ikke på ham...

Vel, srørsmålet består, på tross av ovenfra-og-ned kommentaren din. Du bør faktisk holde deg for god for slike.

Rasisme er faktisk et seriøst problem for mange. Jeg forsøker å kjøre mitt. Det ville nok være fomålstjenelig hvis du gjorde ditt mot "dem", i stedet for å kritisere meg. Dvs. etter du OGSÅ har kritisert de holdningene, så kan du kritisere oss som du mener gjør det på "feil måte". Vi gjør det i hvert fall.

Til ettertanke!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Enig!

Du bør skrive det til "speer", som startet denne tråden med fokus på farge.

Med vennlig hilsen

Nettopp for å sette søkelys på at rasismen også går motsatt vei. Det "glemmes" av anti-rasistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Jeg merker at jeg blir oppgitt over måten du diskuterer disse temaene på, Sør. Det blir for mye "målet helliger midler" i din argumentasjonsteknikk.

Å være minoritet ser ut til å innebære utfordringer på de fleste skoler. For de barna som har en skolehverdag preget av utstøtning, nedsettende bemerkninger, mobbing osv. er det like nedbrytende enten de er hvite eller svarte, rødhårete eller hårløse, for flinke, for lite flinke, for små , for store, for fete, for tynne osv. osv.

Jeg tror de fleste av oss vet at det å vokse opp i Norge dessverre fortsatt ofte vil innebære å møte rasistiske holdninger hvis du ikke har lys rosa hud. Det kan umulig gjøre det mindre legitimt også å fokusere på de vanskene en del hvite minoritetselever ser ut til å møte på noen skoler i Oslo. Jeg ble i allefall like berørt av å høre en hvit 8 åring fortelle at ingen av de andre jentene i klassen fikk lov til å leke med henne fordi hun var den eneste som ikke var muslim, som jeg blir over å høre at min niese hevder at rektor på hennes ungdomsskole ser ut til å ha rasistiske holdninger, og at elevene har flere eksempler på at rektor beskylder svarte elever for å gjort ting de ikke har gjort - uten noen god begrunnelse.

Jeg mener at den måten du ofte kjører disse diskusjonene på snarere er egnet til å fremme rasistiske holdninger enn å bidra til det motsatte. Det synes jeg er synd, da jeg ikke er i tvil om at du har gode intensjoner.

*applaus*!!! Kjempebra innlegg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nettopp for å sette søkelys på at rasismen også går motsatt vei. Det "glemmes" av anti-rasistene.

Er det noe overraskende at rasisme kan gå begge veier? Hvorfor i alle dager er det viktig å trekke frem hvis det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Er det noe overraskende at rasisme kan gå begge veier? Hvorfor i alle dager er det viktig å trekke frem hvis det skjer?

Det er ingen grunn til å feie dette (økende problemet) under teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er ingen grunn til å feie dette (økende problemet) under teppet.

Det er ingen grunn til å feie mobbing under teppet, og det er et økende problem.

Hvis du hadde innledet med eksempler fra begge veier hadde du fått mer medhold. Det er mye større problem at de mørkhudete, ikke ariske, blir mobbet i norsk samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*applaus*!!! Kjempebra innlegg!!!

''*applaus*!!! Kjempebra innlegg!!!''

Tiltredes! Er ofte enig med "Sør", men har tenkt det samme som "frosken".

Meningsutvekslinger er kjempeviktige, men kan lett utarte pga (veloverveide) mistolkninger som hemmer mer enn de fremmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

''*applaus*!!! Kjempebra innlegg!!!''

Tiltredes! Er ofte enig med "Sør", men har tenkt det samme som "frosken".

Meningsutvekslinger er kjempeviktige, men kan lett utarte pga (veloverveide) mistolkninger som hemmer mer enn de fremmer...

Enig, Jeg kan også ofte være enig med han, men jeg blir provosert av måten han diskuterer og fremmer sitt budskap på, at det faktisk virker mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det er ingen grunn til å feie mobbing under teppet, og det er et økende problem.

Hvis du hadde innledet med eksempler fra begge veier hadde du fått mer medhold. Det er mye større problem at de mørkhudete, ikke ariske, blir mobbet i norsk samfunn.

''Det er ingen grunn til å feie mobbing under teppet, og det er et økende problem.''

Dette dreier seg ikke om mobbing generelt. "Omvendt rasisme" er et økende problem i dagens segregerte Oslo.

''Hvis du hadde innledet med eksempler fra begge veier hadde du fått mer medhold. Det er mye større problem at de mørkhudete, ikke ariske, blir mobbet i norsk samfunn.''

Jeg refererte kun til Klassekampen. Hvis du har et problem med vinklingen får du ta kontakt med avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...