Gjest spørrende meg Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Hvor lang sommerferie pleier dere som familie å ha sammen, til dere som har skolebarn som har 8 ukers ferie. Hvilke planer har dere, har følelsen av at de alller flest planlegger lange turer, og har planene klare lenge før ferien starter. Jeg lurer også på om både mor og far har like mye ferie, og hva som er vanlig å ha i forhold til jobben. Jeg har 4 uker ferie, men mannen min sier han ikke har råd til å ta mer en 2 uker ferie , er litt skuffet over dette, men det er kanskje like greit å planlegge resten av ferien sammen med andre .. Hvordan gjør dere det(spørsmålstegnet har hengt seg opp) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Barna har ni ukers ferie, vi har tre uker sammen som familie. I tillegg tar hver av oss foreldre noen dager sammen med barna. Blir med andre ord divere uker med foreldre i jobb og barna på ulike aktiviteter og noe aktivitetsskole. Og ferien er stort sett planlagt, ja. Ingen eksotiske turer, men har gode muligheter for fin ferie i rimelig nærhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Eldstejenta har 8 ukers ferie, den yngste skal begynne på skolen til høsten. Vi har tre ukers ferie sammen, og dessuten noen dager før skolestart i august. Så benyttes SFO og barnehage i den grad det er mulig (SFO stengt hele juli) og så har vi 2 uker der vi får hjelp av familie evnt betaler en tenåring for å se etter ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har tre uker om sommeren, akkurat nå har ikke mannen jobb, og han har jobbet som nattevakt i mange år før, så vi har ikke hatt problemer med barnevakt om sommeren. Vi pleier ikke planlegge så nøye, men tar det litt på sparket. Drar på camping eller i båten (men den selger vi nå) eller finner på noe, hvis vi planlegger er det de årene vi drar til Nord-Norge på bilferie til familie, da planlegges det litt mer :-) I fjor hadde vi tenkt å være i båten i to uker, men det ble storm og drittvær, så vi tok bilen til en camping i Sverige og fikk ti dager med fantastisk vær istedet. Noen ganger lønner det seg å være litt fleksibel i forhold til ferien :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har tre uker om sommeren, akkurat nå har ikke mannen jobb, og han har jobbet som nattevakt i mange år før, så vi har ikke hatt problemer med barnevakt om sommeren. Vi pleier ikke planlegge så nøye, men tar det litt på sparket. Drar på camping eller i båten (men den selger vi nå) eller finner på noe, hvis vi planlegger er det de årene vi drar til Nord-Norge på bilferie til familie, da planlegges det litt mer :-) I fjor hadde vi tenkt å være i båten i to uker, men det ble storm og drittvær, så vi tok bilen til en camping i Sverige og fikk ti dager med fantastisk vær istedet. Noen ganger lønner det seg å være litt fleksibel i forhold til ferien :-) altså.. ble litt rotete visst: vanligvis har han hatt fire uker og jeg tre uker om sommeren, tre uker felles med andre ord. Og så har vi tatt en uke eller noen dager på høsten, vinter og vår i tillegg. Vi har begge fem uker ferie, men jeg kan ikke ta ut mer enn tre om sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Barna har 8 uker ferie, vi voksne tar antagelig 3, kanskje 4. Barna går i 4 og 6 klasse og klarer seg greit alene hjemme, men vi prøver å aktivisere dem litt de ukene vi jobber. De skal på fotballskole, musikkurs og sjøleir og/eller idrettsleir. Ellers pleier vi å få litt hjelp av familie, dvs. besteforeldre og onkler/tanter. Foreløpige planer er at vi skal to uker på hytta ved sjøen og en uke på hytta på fjellet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg har tre uker om sommeren, akkurat nå har ikke mannen jobb, og han har jobbet som nattevakt i mange år før, så vi har ikke hatt problemer med barnevakt om sommeren. Vi pleier ikke planlegge så nøye, men tar det litt på sparket. Drar på camping eller i båten (men den selger vi nå) eller finner på noe, hvis vi planlegger er det de årene vi drar til Nord-Norge på bilferie til familie, da planlegges det litt mer :-) I fjor hadde vi tenkt å være i båten i to uker, men det ble storm og drittvær, så vi tok bilen til en camping i Sverige og fikk ti dager med fantastisk vær istedet. Noen ganger lønner det seg å være litt fleksibel i forhold til ferien :-) Æsj, der snek det seg inn en forholdisme... ''Noen ganger lønner det seg å være litt fleksibel i forhold til ferien '' Skulle heller ha sagt at det lønner seg å være litt fleksibel når det gjelder ferien ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Vi er begge lærere og nyter hele sommeren sammen med barna våre. Jeg gleder meg!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Vi har to-tre uker felles og hver av oss har en uke ferie mens den andre jobber. Vi har et barn på 12 år og ingen konkrete planer for ferien. Junior skal to uker på sommerskole i starten av sommerferien, da et det bare 7 uker igjen å dekke opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Vi er begge lærere og nyter hele sommeren sammen med barna våre. Jeg gleder meg!!!! Ja, er det én ting jeg misunner lærerne....! Men hadde ikke ønsket å bytte likevel. Dog beundrer jeg lærerne (de fleste i hvertfall) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Til sammen pleier vi å ende opp med 4 uker + at jeg tar noen sprede dager. (Jeg tar ofte 3 uker mens mannen tar 4 uker.) Vi skal til syden en uke regner jeg med. Ingen andre planer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 To barn på 7 og 10. Den minste skal en uke på sommerskole mens den siste tar en uke på SFO. En uke på hytta alene sammen med besteforeldrene, så skal vi voksne også to uker på hytta + en uke på en annen familiehytte. Kriseplan: blir sommeren like dårlig som i fjor kaster vi oss på en sydentur. Det gjorde vi i fjor, og jeg angret ikke et sekund! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gyldne sommeruker Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 To barn, 6 og 10 år. Ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss med sommerpass, eller venner som har samme problem som oss og er interessert i å samarbeide om sommeren. Jeg skal ha 5 uker ferie i strekk - 2 alene med ungene, pappa skal ha tre uker sammen med oss, og en uke alene med ungene. Da får vi dekket 6 uker sammen med ungene. Ei av de resterende ukene skal eldstemann være med pappan på jobb noen dager, og hjemme med meg som skal ha hjemmekontor de andre dagene, mens yngsten avslutter barnehagen. Den siste uka skal eldstemann på leir, mens yngsten skal på SFO. De tre ukene vi har sammen, er hellige for oss. Da SKAL vi oppleve masse og vi SKAL ha godt vær! Så i år skal vi 3 uker til Frankrike og Italia. Begynner i Alpene og jobber oss nedover mot fransk og italiens riviera, og så får vi se hvor vi ender til slutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 I år blir det nok slik at jeg tar fri fra skoleslutt og frem til uke 27. Noe jobbing blir det, men jeg har hjemmekontor og er tilgjengelig for barna. Minstejenta må i barnehage (ellers får jeg gjort svært lite) Uke 27 og 28 tar vi ferie alle sammen. Vi skal på én planlagt ferie, resten tar vi litt på sparket etter vær og vind. Deretter skal jeg jobbe i tre uker, og pappaen er hjemme med barna. I august og frem til skolestart jobber pappaen og minstejenta er i barnehage igjen, og jeg har hjemmekontor med de to eldste hjemme. De skal på aktivitetsleir i en uke, så da går tiden litt fortere frem til skolestart. Når skolen starter er det på'n igjen for alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Vi har ferie "på skift" for å dekke opp hele sommerferien. Planla en 2ukers ferie allerede i fjor høst. Det er den ferien vi får sammen hele familien. Ellers jobber mannen min kveld 2 hver uke så da kan han passe dem på dagtid - hvis ikke hadde vi nok hatt problemer med å få kabalen til å gå opp. At mannen din ikke "har råd" til å ta mer enn 2 uker høres merkelig ut. Alle har jo plikt til å ta ut hele ferien fra 01.01.09. Forutsatt at han ikke kommer rett fra skolebenken da og derfor ikke får nok feriepenger i år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Vi har ferie "på skift" for å dekke opp hele sommerferien. Planla en 2ukers ferie allerede i fjor høst. Det er den ferien vi får sammen hele familien. Ellers jobber mannen min kveld 2 hver uke så da kan han passe dem på dagtid - hvis ikke hadde vi nok hatt problemer med å få kabalen til å gå opp. At mannen din ikke "har råd" til å ta mer enn 2 uker høres merkelig ut. Alle har jo plikt til å ta ut hele ferien fra 01.01.09. Forutsatt at han ikke kommer rett fra skolebenken da og derfor ikke får nok feriepenger i år. Pst. Selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak betaler i praksis ferien sin selv... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Her har komboen fotballskole, sfo, mormorbesøk, og mor-sykler-hjem-i-lunsjen-for-å-fore-kidden ;-) løst sommerferieutfordringen i juni og august. Hele familien har imidlertid som regel alltid hatt juli sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Pst. Selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak betaler i praksis ferien sin selv... ;-) Ja det er jo klart - men jeg så ikke at det stod noe om det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Da ungene var mindre, hadde vi stort sett sommerferien på skift. Ikke fordi vi ikke hadde SFO eller barnehage eller andre muligheter, men fordi vi syntes det var verdifullt at ungene fikk ferie hele sommeren med minst én voksen tilgjengelig. Bodde som regel på hytta, den av oss som jobbet, kunne også bo der - hytta er ikke voldsomt langt unna. Det hendte vel at vi hadde en uke eller to samtidig også, husker ikke _helt_. Poenget var jo også at så lenge man slapp å få hele familien til å stå opp om morgenen, smøre niste osv. så føltes det som ferie også for den av oss som jobbet... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.