Gå til innhold

Byttet du navn da du giftet deg?

Anbefalte innlegg

jubalong70
Skrevet

Er du virkelig så overrasket?

Som med all statistikk og forskning snakker man om hypoteser og tendenser, og det finnes selvsagt masse unntak i alle retninger.

Egentlig ikke så overrasket. Man forsker jo på så mye rart. Men synes konklusjonene virket veldig bastante.

Det kan jo være andre faktorer som bidrar til den statistikken :)

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• AAA

7

• laban

5

• jubalong70

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Egentlig ikke så overrasket. Man forsker jo på så mye rart. Men synes konklusjonene virket veldig bastante.

Det kan jo være andre faktorer som bidrar til den statistikken :)

Det er andre faktorer som bidrar til denne statistikken og de faktorene bidrar også til at kvinner ikke skifter navn. Håper jeg gjør meg forstått;-)

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har lest mange slike artikler og bodd i USA. Jeg er godt klar over at hun skiftet navn noen år etter at de giftet seg, men det var lenge før Clinton ble president. Jeg vet også at det har vært utenkelig at First Lady ikke har mannens navn, og at amerikanere har et annet forhold til det enn skandinaver.

Det utenkelige har skjedd at en mørkhudet mann har blitt president i USA, derfor kan det neste gang bli en kvinne eller en mann med en kone som beholder sitt navn.

Forøvrig så liker jeg ikke Hillary Clinton som politiker.

jubalong70
Skrevet

Det er andre faktorer som bidrar til denne statistikken og de faktorene bidrar også til at kvinner ikke skifter navn. Håper jeg gjør meg forstått;-)

Eller de bidrar til at kvinnene ikke bryr seg katta om hva statistikken sier, og gjør som de har lyst til - samme hva det der :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Finnes det da ingen Mr. Wallace;-)

Jo, faren min. :D

Skrevet

Samboeren min og jeg snakket litt om det her en dag og vi fant ut at vi skulle ta hverandres etternavn. Altså jeg tar hans etternavn med mitt som mellomnavn og han tar mitt som mellomnavn også. Er dette vanlig? Mitt etternavn er mer uvanlig og det er ikke så mange som heter det, mens han har et "kjedelig" -sen navn. ;)

Gjest segunda
Skrevet

Eller de bidrar til at kvinnene ikke bryr seg katta om hva statistikken sier, og gjør som de har lyst til - samme hva det der :)

Selvfølgelig gjør kvinner som de vil uavhengig av statistikk, men det er interessant å se at karrierekvinner har de egenskapene som gjør at de ikke tar mannens navn.

Jeg skal muligens ansette noen snart og da vil jeg gjerne ha myke, kvinnelige egenskaper så da tror jeg sjekker om søkere har mannens navn eller pikenavnet;-) Ja og foretrekker de som har skiftet navn selvfølgelig;-)

Gjest segunda
Skrevet

Samboeren min og jeg snakket litt om det her en dag og vi fant ut at vi skulle ta hverandres etternavn. Altså jeg tar hans etternavn med mitt som mellomnavn og han tar mitt som mellomnavn også. Er dette vanlig? Mitt etternavn er mer uvanlig og det er ikke så mange som heter det, mens han har et "kjedelig" -sen navn. ;)

Hvorfor er sen navn kjedelige? Jeg har aldri forstått dette med fine og ufine etternavn.

Gjest Elextra
Skrevet

Veldig vanlig er det nok ikke, men jeg kjenner til flere som har gjort det på samme eller lignende måte. En venn m frue valgte å ha hennes navn (som var det minst vanlige) til slutt. Om det ikke er bindestrek er det jo siste navnet som blir etternavnet.

Skrevet

Hvorfor er sen navn kjedelige? Jeg har aldri forstått dette med fine og ufine etternavn.

Har ikke sagt noe om fin eller ikke fin. -sen er fint det. Men jeg har et vanlig fornavn og vil ikke da ha et vanlig etternavn også og da blir en av maange som har akkurat samme navn. Vet dette er merkelig, men når man har hatt et litt mer uvanlig navn hele livet så føles dette naturlig for meg. Vil ikke hete nøyaktig det mange andre heter, bare...

Skrevet

Veldig vanlig er det nok ikke, men jeg kjenner til flere som har gjort det på samme eller lignende måte. En venn m frue valgte å ha hennes navn (som var det minst vanlige) til slutt. Om det ikke er bindestrek er det jo siste navnet som blir etternavnet.

Ja, det vil jo sikkert bli slik at hans etternavn som jo er det siste vil blir mest brukt, men likevel er nå muligheten der for å bruke mitt også. Heh.. nei, vi får se hva det blir til. :)

Skrevet

Jeg har lest mange slike artikler og bodd i USA. Jeg er godt klar over at hun skiftet navn noen år etter at de giftet seg, men det var lenge før Clinton ble president. Jeg vet også at det har vært utenkelig at First Lady ikke har mannens navn, og at amerikanere har et annet forhold til det enn skandinaver.

Det utenkelige har skjedd at en mørkhudet mann har blitt president i USA, derfor kan det neste gang bli en kvinne eller en mann med en kone som beholder sitt navn.

Forøvrig så liker jeg ikke Hillary Clinton som politiker.

Poenget her var at navneskiftet kom i forbindelse med og på grunn av at at rollen hennes ble vridd fra egen karriere over til å være støtte for mannen.

Det er det som er betegnende.

Skrevet

Jeg byttet ikke navn, og vurderte det heller ikke.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er ikke så veldig overrasket.

Jeg kommer forøvrig aldri til å bytte navn uansett.

Gjest segunda
Skrevet

Har ikke sagt noe om fin eller ikke fin. -sen er fint det. Men jeg har et vanlig fornavn og vil ikke da ha et vanlig etternavn også og da blir en av maange som har akkurat samme navn. Vet dette er merkelig, men når man har hatt et litt mer uvanlig navn hele livet så føles dette naturlig for meg. Vil ikke hete nøyaktig det mange andre heter, bare...

Hvorfor er det vanskelig å ha et vanlig fornavn og etternavn? Kan ikke sette meg helt inn i denne situasjonen.

Gjest segunda
Skrevet

Poenget her var at navneskiftet kom i forbindelse med og på grunn av at at rollen hennes ble vridd fra egen karriere over til å være støtte for mannen.

Det er det som er betegnende.

Jeg forstår poenget ditt, men synes bare ikke at hun er særlig godt eksempel. Vi snakker om mennesker i høyeste klasse som bruker alt for å fremme seg selv, og det gjelder begge to.

Gjest tante nusse
Skrevet

Har aldri vurdert å ta mannens etternavn.

Dette kunne blitt svært interessant lesning om du også ba oss si litt om utdannelsesnivå, karriere o.l.

Jeg er høyt utdannet og har lederstilling, så det hele stemmer jo godt her:)

Gjest segunda
Skrevet

Har aldri vurdert å ta mannens etternavn.

Dette kunne blitt svært interessant lesning om du også ba oss si litt om utdannelsesnivå, karriere o.l.

Jeg er høyt utdannet og har lederstilling, så det hele stemmer jo godt her:)

Det er mitt inntrykk også at det kan ha sammenheng, og kanskje derfor er jeg blitt mildere overfor det med årene å skifte navn;-)

Jeg har aldri trengt å ta stilling til om jeg ville bytte navn eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...