Gå til innhold

Byttet du navn da du giftet deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det som her omtales som et kjedelig sen-navn. Det kunne allikevel ikke ramlet meg inn å endre det til mannen min sitt etternavn den dagen vi giftet oss. Jeg har aldri helt forstått den skikken.

Det undrer meg også at en kvinnes etternavn omtales som "pikenavn".

Jeg tenker ikke på meg selv som et karrieremenneske, mine jobbambisjoner er helt ordinære.

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• AAA

7

• laban

5

• jubalong70

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har det som her omtales som et kjedelig sen-navn. Det kunne allikevel ikke ramlet meg inn å endre det til mannen min sitt etternavn den dagen vi giftet oss. Jeg har aldri helt forstått den skikken.

Det undrer meg også at en kvinnes etternavn omtales som "pikenavn".

Jeg tenker ikke på meg selv som et karrieremenneske, mine jobbambisjoner er helt ordinære.

Jeg liker den skikken. Jeg liker at familien har felles etternavn.

Enten ved at han- eller hun- bytter navn. Eller ved at de tar begges navn. Uansett- jeg er gammeldags nok til å like at familien har samme etternavn.

Gjest Elextra
Skrevet

Egentlig ikke så overrasket. Man forsker jo på så mye rart. Men synes konklusjonene virket veldig bastante.

Det kan jo være andre faktorer som bidrar til den statistikken :)

Du har jo selv tidligere fortalt at du har vært hjemmeværende over flere år, mens din mann har hatt en høy stilling og tjent godt.

I så måte har det jo passet? :P

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg syntes det var litt trist å miste pikenavnet, men av praktiske grunner ville jeg at

vi skulle hete det samme i familien,

så jeg beholdt pikenavnet, men tok hans navn som etternavn,

så da vi fikk barn fikk barnet mitt pikenavn og hans etternavn,

så fikk både jeg og ungene samme navn. Han heter kun etternavnet sitt, men like greit da hans navn er "hovedetternavnet".

Det her tror jeg mange gjør. :-)

Jeg valgte bort eget pikenavn, og angrer ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, det gjorde jeg. Og angrer ikke! Så har jeg heller ingen ambisjoner om karriere og lederjobb. Klarer meg fint på golvet ;)

Jeg gjorde det også. Og jeg _har_ ambisjoner mht karriere. Det går utrolig nok bra- til tross for at jeg har min manns etternavn. ;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nope.

Jeg har inntrykk av at det er flest av de som gifter seg tidlig som skifter navn?!

Hvor gammel/ung er man når man gifter seg tidlig?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvor gammel/ung er man når man gifter seg tidlig?

I min verden: Før 26 = tidlig.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Dette handler om å gjøre karriere, ikke vanlige ansettelser. Når en kvinne søker lederstilling blir det gått mye grundigere i hele hennes bakhistorie.

Det er ingen ulempe i fleste tilfeller å ansette kvinner som er omsorgsfulle.

Ja, jeg mener høyere stillinger. Jeg har aldri hørt/vært med på at etternavn avgjør hvem som blir ansatt. Selv ikke når det var to nesten like kandidater har etternavn blitt tatt hensyn til.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Er nok enig med deg. :-)

Så jeg fikk nok barn tidlig.... Var jo bare 25 år første gang. ;-)

Skrevet

Jepp - Noe sånt tenker jeg også. :-)

Gjest segunda
Skrevet

Ja, jeg mener høyere stillinger. Jeg har aldri hørt/vært med på at etternavn avgjør hvem som blir ansatt. Selv ikke når det var to nesten like kandidater har etternavn blitt tatt hensyn til.

Det er ikke etternavn som blir tatt hensyn til,men de egenskapene som fører også til at kvinnene velger å beholde sitt navn.

jubalong70
Skrevet

Du har jo selv tidligere fortalt at du har vært hjemmeværende over flere år, mens din mann har hatt en høy stilling og tjent godt.

I så måte har det jo passet? :P

Forsåvidt, men det betyr ikke at jeg ikke har de egenskapene som trengs for å være "karrierekvinne".

Gjest nytt navn
Skrevet

6 års høyskoleutdanning, jobber 100 % OG har tatt min manns etternavn. Kjerringa mot strømmen?

Gjest Elextra
Skrevet

Forsåvidt, men det betyr ikke at jeg ikke har de egenskapene som trengs for å være "karrierekvinne".

Nei, det mener jeg heller ikke, men du tilhører de kvinner som synes det er greit å være hjemme noen år mens barna er små. Ikke noe galt med det, selvfølgelig, men jeg ville nok aldri valgt det. Likeledes ville jeg aldri valgt å bytte til min manns navn ved ekteskap.

Tror jeg, da! ;)

Gjest Elextra
Skrevet

6 års høyskoleutdanning, jobber 100 % OG har tatt min manns etternavn. Kjerringa mot strømmen?

Som nevnt annet sted i tråden - det er snakk om tendenser og ikke om alle - det vil alltid være noen som velger annerledes.

Kjenner også en del av samme kategori som du nevner.

Gjest segunda
Skrevet

Hvor lang høyskoleutdanning du har tatt har ingenting å si.

Gjest Dolores77
Skrevet

Det her tror jeg mange gjør. :-)

Jeg valgte bort eget pikenavn, og angrer ikke.

Jeg angrer litt på at jeg behold pikenavnet,

nå har jeg så fryktelig langt navn at det knapt er plass på bankkortet hehe, men blir sånn styr å skifte igjen :)

jubalong70
Skrevet

Nei, det mener jeg heller ikke, men du tilhører de kvinner som synes det er greit å være hjemme noen år mens barna er små. Ikke noe galt med det, selvfølgelig, men jeg ville nok aldri valgt det. Likeledes ville jeg aldri valgt å bytte til min manns navn ved ekteskap.

Tror jeg, da! ;)

He, he - jeg trodde heller ikke det før :) Men så ble det nå slik. Jeg tror nok at om ting hadde vært bare litt anderledes, så kunne jeg også ha valgt anderledes.

Når det er sagt, så er jeg veldig glad jeg har valgt å være hjemme med ungene i perioder :)

Skrevet

Ja, og beholdt mitt mellomnavn som mellomnavn også for sønnen. Syns det er fint å ha samme navn hele familien jeg.

Nå jobber jeg i et yrke der dette nok ikke har noen betydning, så da slapp jeg vel unna den diskrimineringen ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor er sen navn kjedelige? Jeg har aldri forstått dette med fine og ufine etternavn.

''Hvorfor er sen navn kjedelige? Jeg har aldri forstått dette med fine og ufine etternavn.''

Du har vel sagt ditt om herkomsten din til at vi skjønner du er av annen oppfatning :-).

Forøvrig synes jeg mange -sen-navn er helt ok, men litt kjedelig med de aller vanligste, nettopp fordi det er så mange som heter det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...