Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg enig kan være en fristende tanke. Samtidig så har man jo prøvd forvaringsløsninger for ungdom før i Norge, og resultatene var så dårlige at man valgte å nedlegge både verneskolene og arbeidsskolene. Den gangen trodde man at psykiatrien skulle kunne avhjelpe problemet, men det har vi vel mindre tro på nå.

Hvordan skulle evt. forvaringen foregå?

Gjest segunda
Skrevet

Elvis har rett. Samfunnet har sviktet disse ungdommene. Det er flere og flere som faller utenfor. De er språkløse, rotløse og den eneste meningen de finner det er i kriminelle gjenger.

Jeg støtter ikke dødsstraff og har respekt for menneskeliv.

Skrevet

Det er jeg enig kan være en fristende tanke. Samtidig så har man jo prøvd forvaringsløsninger for ungdom før i Norge, og resultatene var så dårlige at man valgte å nedlegge både verneskolene og arbeidsskolene. Den gangen trodde man at psykiatrien skulle kunne avhjelpe problemet, men det har vi vel mindre tro på nå.

Hvordan skulle evt. forvaringen foregå?

Innesperring i fengselslignende institusjoner ville holde dem adskilt fra samfunnet. Avsidesliggende øyer uten landforbindelse er også et alternativ.

Gjest segunda
Skrevet

Innesperring i fengselslignende institusjoner ville holde dem adskilt fra samfunnet. Avsidesliggende øyer uten landforbindelse er også et alternativ.

Slik det ble gjort med spedalske før. For å skjerme den øvrige befolkningen.

Skrevet

Du er klar over at det var slik europeere endte opp i Australia?

At man må iverksette tiltak mot det "90" mest kriminelle i Norge er jeg enig i, men ikke begynn med slike ekstrem-ting.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var jo nettopp dette alternativet man prøvde frem til midten av 70-årene. Bastøy (Foldin) var den mest brukte anstalten. Erfaringene med ordningen var ikke god den gangen,- guttene lærte så avgjort ikke konstruktive ting av hverandre. I tillegg var det store innslag av feilplassert ungdom; mange av dem hadde lavt evnenivå og ville kunne ha profitert på helt andre opplegg hvis de hadde blitt igangsatt tidligere.

Jeg misliker sterkt at ungdom kan ha en livsstil totalt preget av kriminalitet uten at samfunnet griper sterkere inn - både av hensyn til ungdommene og samfunnet rundt. Ren forvaring stopper bare skadevirkningene i forvaringsperioden, så jeg mener at man må finne bedre løsninger enn som så.

Skrevet

Du er klar over at det var slik europeere endte opp i Australia?

At man må iverksette tiltak mot det "90" mest kriminelle i Norge er jeg enig i, men ikke begynn med slike ekstrem-ting.

Med vennlig hilsen

Jammen, det gikk jo bra med de som ble sendt til Australia! :-D Australia er jo i dag et av de mest velfungerende landene i verden!

Skrevet

Jammen, det gikk jo bra med de som ble sendt til Australia! :-D Australia er jo i dag et av de mest velfungerende landene i verden!

Vel, nå er det jo noen år siden de ble sendt der, og det er vel kanskje det som er poenget - hva hvis man virkelig sendte noen et slikt sted, og hva med ungene der?

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Gikk det bra med dem alle sammen?????

Skrevet

Gikk det bra med dem alle sammen?????

Gikk det bra med alle de som ble igjen i Europa????????? ;-)

Skrevet

Vel, nå er det jo noen år siden de ble sendt der, og det er vel kanskje det som er poenget - hva hvis man virkelig sendte noen et slikt sted, og hva med ungene der?

Med vennlig hilsen

''hva hvis man virkelig sendte noen et slikt sted''

Men man gjorde jo det for mange år siden og det gikk jo tydeligvis bra i og med at Australia er et velfungerende land i dag.

Dessuten så ser jeg at i den tabellen som vises på den siden at det kun er EN jente blant de nevnte kriminelle så det kan jo umulig bli så veldig mange barn ;) hehe...

Gjest segunda
Skrevet

Gikk det bra med alle de som ble igjen i Europa????????? ;-)

Mange av dem flyttet til Amerika.

Skrevet

Mange av dem flyttet til Amerika.

Så hvis de kriminelle ble flyttet til Australia og de ikke-kriminelle flyttet til Amerika så burde det vel egentlig vært mindre kriminalitet i Amerika, men det er jo ikke helt tilfelle.

Gjest segunda
Skrevet

Så hvis de kriminelle ble flyttet til Australia og de ikke-kriminelle flyttet til Amerika så burde det vel egentlig vært mindre kriminalitet i Amerika, men det er jo ikke helt tilfelle.

Nei derfor kan jeg ikke se sammenhengen her.

Skrevet

Nei derfor kan jeg ikke se sammenhengen her.

Derfor ser jeg ingen grunn til at vi ikke kan sende de aller verste kriminelle til en øde øy ;-) Vi kan jo sende menn til en øy og kvinner til en annen så dør de ut etter hvert.

Gjest laffen den andre
Skrevet

Enig. Hva med å opprette leir på Bjørnøya?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...