Gå til innhold

Ansvar for nye hjemmesida på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Hva må være med?
Skrevet

Altså, det er et firma som skal implementere systemet - men jeg har ansvar for å få med alt som må være med. Vet jo mye allerede, men redd for ikke å få med alt. Hvor viktig er "flashing" bilder på framsida? Hva med rss, må det være med? Farger? Er en bibliotekhjemmeside, må nevne det. Innloggingsmuligheter, bør det være felt til å gjøre det direkte på hjemmesida? Tar gjerne imot tips + henvisninger til gode hjemmesider!

Skrevet

Glem alt om "fancy" flash/filmer osv før man kommer til hovedsiden.

Bruk tiden på å bygge opp sidene logisk, og husk at siden dere trolig må sørge for at sidene kan leses av svaksynte, så må teksten kunne være stor.

Tenk på de ca 5 vanligste tingene brukeren ønsker å gjøre (finne en bok, forlenge, se åpningstider, osv) og sørg for at det er lett å komme dit.

Ikke gjør sidene for tunge (store).

Tenk på om det er noen grunn til å tilby sider som passer til mobiltelefonskjermer. (mobil.bibliotek.no type sider)

Med vennlig hilsen

Gjest Hva må være med?
Skrevet

Glem alt om "fancy" flash/filmer osv før man kommer til hovedsiden.

Bruk tiden på å bygge opp sidene logisk, og husk at siden dere trolig må sørge for at sidene kan leses av svaksynte, så må teksten kunne være stor.

Tenk på de ca 5 vanligste tingene brukeren ønsker å gjøre (finne en bok, forlenge, se åpningstider, osv) og sørg for at det er lett å komme dit.

Ikke gjør sidene for tunge (store).

Tenk på om det er noen grunn til å tilby sider som passer til mobiltelefonskjermer. (mobil.bibliotek.no type sider)

Med vennlig hilsen

Takk for svar, nyttige tips! fem ting - tenker du da at disse skal stå øverst på enslags menylinje? Eller på siden? Eller "overalt"? Tips til plassering på sida, hvor skal det som er viktigst stå, feks søkefunksjonen? synes du at man skal klikke på en link/knapp for å komme seg til innlogging eller bør det være innloggingsfelt og passord direkte på hovedsiden?

Skrevet

Takk for svar, nyttige tips! fem ting - tenker du da at disse skal stå øverst på enslags menylinje? Eller på siden? Eller "overalt"? Tips til plassering på sida, hvor skal det som er viktigst stå, feks søkefunksjonen? synes du at man skal klikke på en link/knapp for å komme seg til innlogging eller bør det være innloggingsfelt og passord direkte på hovedsiden?

Jeg ville satt dem øverst, eller i en slags meny på venstre side. Jeg ville også hatt login på hovedsiden. Og nyheter om hva som skjer i hovedfeltet, men det krever selvsagt å sørge for at det holdes oppdatert. Ikke noe er verre enn gamle nyheter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Et annet tips:

Less is more.

Ikke la firmaet bruke "milloner" på forseggjorte hjemmesider til dere. Det enkleste er ofte det beste. Det viktige er å ha et kart over sidene (altså, innholdet på hver av X sider) klart før man gjør noe mer. Ikke la dem begynne med design først, og innholdet etterpå.

F. eks.

Hovedside, med nyheter, login, oversikt, menyer, osv

Søkeside, med xxx, yyy, zzz

Linkside, med linker til Nasjonabiblioteket, osv. Både i Norge og utland.

Tenk på hvilken informasjon de som leser sidene deres ønsker.

Ha gjerne egne sider for barn, og for ungdom.

Tenk på om du vil legge ut informasjon på flere språk, hvis dere har bøker på flere språk.

Med vennlig hilsen

Gjest Hva må være med?
Skrevet

Et annet tips:

Less is more.

Ikke la firmaet bruke "milloner" på forseggjorte hjemmesider til dere. Det enkleste er ofte det beste. Det viktige er å ha et kart over sidene (altså, innholdet på hver av X sider) klart før man gjør noe mer. Ikke la dem begynne med design først, og innholdet etterpå.

F. eks.

Hovedside, med nyheter, login, oversikt, menyer, osv

Søkeside, med xxx, yyy, zzz

Linkside, med linker til Nasjonabiblioteket, osv. Både i Norge og utland.

Tenk på hvilken informasjon de som leser sidene deres ønsker.

Ha gjerne egne sider for barn, og for ungdom.

Tenk på om du vil legge ut informasjon på flere språk, hvis dere har bøker på flere språk.

Med vennlig hilsen

Tar til meg tipsene:) Lurer på : siden det å søke i samlingene til biblioteket er så sentralt, tenker jeg at et søkefelt på framsiden må være der?

Linkside, godt tips, tar jeg med, men hvordan organisere denne? Kategorier? i tillegg blir det vel noen logoer på framsiden, med linker til bibl.ressurser.

Skrevet

Tar til meg tipsene:) Lurer på : siden det å søke i samlingene til biblioteket er så sentralt, tenker jeg at et søkefelt på framsiden må være der?

Linkside, godt tips, tar jeg med, men hvordan organisere denne? Kategorier? i tillegg blir det vel noen logoer på framsiden, med linker til bibl.ressurser.

Du kan selvsagt ha en link til en egen søkeside hvis det er mange felt.

Et alternativ er å ha et enkelt søk (med bare et felt) på forsiden, og avansert søk på svarsiden. Mange av de store avisene gjør det.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...