Gå til innhold

Er man fordomsfull hvis....

Anbefalte innlegg

Gjest privatliv
Skrevet

Person A skjermer sitt privatliv og ønsker ikke stå åpent fram overfor kreti og pleti med alt i sitt liv. Det være seg en seksuell legning, en kronisk sykdom, eller ting fra fortiden.

Person B er ganske åpen overfor alle, over ting i livet sitt.

Person B sier til person A, at grunne til at A ikke forteller mer åpent om seg selv til andre, må være fordi A er "fordomsfull" og "skammer seg" over disse sidene ved seg selv.

A blir forskrekket, og kjenner seg ikke igjen i det bildet i det hele tatt. A opplever seg ikke som fordomsfull mht disse tingene i det hele tatt, men som en mer innadvendt/privat person generelt. A tenker at kanskje B er den fordomsfulle, siden B har så bastante meninger om alle som ikke er som B...

Hva tenker dere?

Gjest AnnikenP
Skrevet

Jeg tenker det er opp til hver enkelt hvor mye man ønsker å dele og fortelle om de mest private tingene i livet sitt, det betyr ikke at man er fordomsfull eller skammer seg.

Gjest enfårværasommanernårmanittevartsomensku
Skrevet

Jeg tenker det er opp til hver enkelt hvor mye man ønsker å dele og fortelle om de mest private tingene i livet sitt, det betyr ikke at man er fordomsfull eller skammer seg.

jeg tenker at....

Skrevet

Jeg tenker, hva er problemet, A kan jo bare si til B hva A tenker.

Gjest privatliv
Skrevet

Jeg tenker, hva er problemet, A kan jo bare si til B hva A tenker.

Ja, men hvis person B ikke tror på det person A sier, og tviholder på sinn syn?

Skrevet

At B er en smule.. avhengig av at alle er som ham/henne for ellers får B sitt verdensbilde kraftig forstyrret. Og må se nærmere på om noe i det er feil. Hvilket kan være en rystende opplevelse for en del folk.

Følgelig tviholder de på den meningen de har, om den er aldri så gal. ;0)

Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk skal være så nyskjerrige hele tida. Man må da kunne holde ting for seg selv uten å måtte føle at man skylder omverdenen all slags forklaringer.

Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk skal være så nyskjerrige hele tida. Man må da kunne holde ting for seg selv uten å måtte føle at man skylder omverdenen all slags forklaringer.

MÅ bare si det; nysgjerrig skrives med G...beklager pirket, hilsen språkfanatikeren

Skrevet

Jeg er enig med deg. definisjonen på fordomsfull er jo;

fordom

subst. m fordom ( ~dommer - ~dommer - ~dommene) ['fɔɾdɔm] (negativ) forhåndsantakelse

ha fordommer mot folk med ulik religion

adj. fordomsfri ['fɔɾdɔmsfɾiː] ( ~fritt - ~frie) som er uten fordommer

en fordomsfri bedømmelse

adj. fordomsfull ['fɔɾdɔmsfʉl] ( a1) preget av fordommer

fordomsfulle uttalelser

mariaflyfly
Skrevet

MÅ bare si det; nysgjerrig skrives med G...beklager pirket, hilsen språkfanatikeren

Hvorfor er ikke du norsklærer? ;)

Gjest Høna og egget
Skrevet

At B er en smule.. avhengig av at alle er som ham/henne for ellers får B sitt verdensbilde kraftig forstyrret. Og må se nærmere på om noe i det er feil. Hvilket kan være en rystende opplevelse for en del folk.

Følgelig tviholder de på den meningen de har, om den er aldri så gal. ;0)

''Hva tenker du?'' ''At B er en smule.. avhengig av at alle er som ham/henne for ellers får B sitt verdensbilde kraftig forstyrret. Og må se nærmere på om noe i det er feil. Hvilket kan være en rystende opplevelse for en del folk. Følgelig tviholder de på den meningen de har, om den er aldri så gal. ;0)'' Er ikke du - som A's forsvarer - litt fordomsfull mot utadvendte personer nå da? ;-)

Gjest Fei for egen dør først kanskje ;-)
Skrevet

''MÅ bare si det; nysgjerrig skrives med G...beklager pirket, hilsen språkfanatikeren'' Hehe, artig at du påpeker dette all den tid du selv har skrivefeil i eget innlegg...

Skrevet

''Hva tenker du?'' ''At B er en smule.. avhengig av at alle er som ham/henne for ellers får B sitt verdensbilde kraftig forstyrret. Og må se nærmere på om noe i det er feil. Hvilket kan være en rystende opplevelse for en del folk. Følgelig tviholder de på den meningen de har, om den er aldri så gal. ;0)'' Er ikke du - som A's forsvarer - litt fordomsfull mot utadvendte personer nå da? ;-)

Nei. Folk må gjerne være utadvendte om seg selv, men de kan ikke forlange det av andre eller sette merkelapper på de som IKKE er det. Slik jeg forstod spørsmålet.

Om B snakker ivei om seg selv uten å forlange det samme av A, så er det helt okei det.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei. Folk må gjerne være utadvendte om seg selv, men de kan ikke forlange det av andre eller sette merkelapper på de som IKKE er det. Slik jeg forstod spørsmålet.

Om B snakker ivei om seg selv uten å forlange det samme av A, så er det helt okei det.

''Folk må gjerne være utadvendte om seg selv, men de kan ikke forlange det av andre eller sette merkelapper på de som IKKE er det. ''

Enig.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tenker at B kan ha rett, men at B ikke trenger å ha rett.

Jeg tenker at A kan ha rett i at B er fordomsfull, men litt avhengig av relasjon til A , kan det også hende at B faktisk bare påpeker sannheten.

Dersom B sa at ALLE som velger å fortelle lite om seg selv, gjør det fordi de skammer seg eller ikke har forsonet seg med seg selv, så ville jeg tenkt at B var fordomsfull. Dersom B sier det om en person, kan det rett og slett bare være godt observert.

I det hele tatt umulig å komme med fasitsvaret her.

Gjest Høna og egget
Skrevet

Jeg tenker at B kan ha rett, men at B ikke trenger å ha rett.

Jeg tenker at A kan ha rett i at B er fordomsfull, men litt avhengig av relasjon til A , kan det også hende at B faktisk bare påpeker sannheten.

Dersom B sa at ALLE som velger å fortelle lite om seg selv, gjør det fordi de skammer seg eller ikke har forsonet seg med seg selv, så ville jeg tenkt at B var fordomsfull. Dersom B sier det om en person, kan det rett og slett bare være godt observert.

I det hele tatt umulig å komme med fasitsvaret her.

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...