Gå til innhold

Sinnemestring - noe for BUP?

Gjest Sint 9-årings mamma

Anbefalte innlegg

Vår 9-åring sliter med sinne. Hun formelig eksploderer innimellom, oftes i saker vi andre ikke helt forstår.

Det er forståelig at hun blir rasende når hun blir spyttet på, blir kastet sand/stein/snø på, eller blir dyttet på skolen (er spesielt en medelev som gjør dette). Vanskeligere er det å forstå at hun får et eksplosivt sinne av _noen ganger_ ikke få viljen sin f.eks. på trampolina sammen med søsteren, får beskjed om å ha på en tykkere jakke eller ikke kan få besøk/gå på besøk (fordi det skal skje noe annet).

Disse sistnevnte episodene skjer bare av og til, ikke hver gang og er altså ikke et fast møster.

9-åringen er veldig klar over at hun blir sint, og hun uttrykker selv en bekymring for at hun skal gå løs på noen. Hun er sterk og kan helt sikkert slå ned den plagsomme gutten hvis hun vil, men hun greier å beherske seg enn så lenge.

Når vi snakker om disse sinneutbruddene (som utarter seg som hyling, skriking, tramping og et høyrødt ansikt med påfølgende sår gråt), så beskriver hun det som vondt inni seg. Hun er veldig verbal, men greier ikke sette ord på ting når hun blir sint.

Og hun er selv bekymret for hva hun kan finne på.

Vi har prøvd i 3 år å få skolen til å hjelpe oss videre, men alle lovte tiltak som helsesøster, oppfølging av lærer og henvisning til BUP blir bare utsatt og utsatt med ny lovnad om å "følge med ekstra fram til høstferien/juleferien/påske" osv. Det skjer ingenting konkret (hun er skolefaglig flink).

Vi har nå selv bestilt time hos ny fastlege (den forrige ville ikke henvise til BUP siden "det går mye fortere om skolen gjør det"), men skolen mener at dette ikke er noe BUP vil sette tenna i.

Noen med erfaringer å dele?

Jeg er både redd for at hun en dag klikker fullstendig og går fysisk løs på noen, og enda mer redd er jeg for at hun skal vende sinnet sitt innover og begynne med selvskading.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Vi har begynt på et opplegg på familiesenteret, der vi håper å få hjelp til at 9-åringen vår (også jente) skal bli en mer harmonisk del av familien, at det ikke blir så mange og hyppige situasjoner med sinne og frustrasjon og skjenn pga hennes oppførsel og pga vår reaksjon overfor henne.

Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi har begynt på et opplegg på familiesenteret, der vi håper å få hjelp til at 9-åringen vår (også jente) skal bli en mer harmonisk del av familien, at det ikke blir så mange og hyppige situasjoner med sinne og frustrasjon og skjenn pga hennes oppførsel og pga vår reaksjon overfor henne.

Kan anbefales!

Kan jeg spørre hva dere gjør på familiesenteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke BUP driver med sinnemestring, men Nic Waal i Oslo gjør det og sikkert andre barnepsykologer

Jo, ifølge deres egen brosjyre gjør de det, men om det er slik i RL er ikke godt å vite. Derfor jeg gjerne ville høre andres erfaringer.

Vi bor ikke i Oslo, og det er ikke mulig å finne andre barnepsykologer i vår by enn de som er knyttet til BUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vår bup. Er det bup altså? Sorry, der ser du, jeg burde holde meg unna det forumet her ;o)

Det er litt rart det der med at i Oslo så er det noen av BUP'ene som klart og tydelig indikerer at de er en BUP ved hjelp av navnet - mens andre ikke gjør det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Kan jeg spørre hva dere gjør på familiesenteret?

Vi skal følge et opplegg som kalles PMTO (søk på dette, så ligger det noe på internett), men i tillegg kan vi ta opp ting som har med vårt parforhold å gjøre. Vi har vært der tre ganger, og har ikke startet skikkelig med opplegget ift jenta ennå, men holder på å kartlegge familien og parforholdet.

Om to uker skal jenta være med, og da skal terapeuten observere oss i noen situasjoner.

Hovedlinjene i PMTO slik jeg har forstått det, er å hindre at negative situasjoner kommer ofte, og når de kommer, at vi klarer å stoppe dem før de når toppen. Rose ønsket atferd fremfor skjenn ved negativ adferd er et viktig poeng her.

Foreløpig vet vi litt lite, men jeg kan gjerne fortelle mer etterhvert! For oss er det veldig givende å fokusere på parforholdet og familiesituasjonen nå i begynnelsen. Vi har vært sammen i 19 år, men aldri gått til noen terapeut av noe slag før. Så etter disse første timene, så kjenner vi oss nyforelska igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt BUP vil ta inn denne saken er vanskelig å vurdere. Det vil avhenge både av hvilken kompetanse de har, hvilken type problematikk de prioriterer og hvor lang venteliste de har, men ikke minst hva som står i henvisningen. Det er jo mange måter å beskrive et problem på og ikke minst måter å tone problemet opp eller ned på ;) Ellers synes jeg legen her driver med ansvarsfraskrivelse. BUP er en del av helsevesenet og skolen kan dermed ikke henvise dit. Derimot er det selvfølgelig relevant med uttalelser, vedlegg el.l. fra relevante instanser/personer, men henvisningen må komme fra lege, evt. fra barnevern. Hvis dere har et velfungerende barnevern med kompetente folk der dere bor kan det faktisk hende at dere også kunne få nyttig hjelp der. Eller kanskje familievernkontoret kan være verdt et forsøk? Ellers vil jeg anbefale famlab-systemet, selv om det kanskje vil bli en dyrere løsning. Ser PMTO også nevnes. Selv er jeg veldig skeptisk til teorigrunnlaget for denne metoden (selv om jeg er fullstendig klar over at både metoden og teorien er "in" nå), og jeg tror de årsaker og løsninger en kommer opp med der ofte både er forenklinger og forskyvninger av det egentlige problemet. Men selvfølgelig, de fleste av oss må jo velge blant de tilbudene som finnes i vår nærhet, og ikke nødvendigvis det vi aller helst ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...