Gå til innhold

Avklaringspenger og jobb i tillegg - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh. desperat alenemor
Skrevet

Ser det har vært flere spørsmål her om dette..så beklager at jeg tar det opp igjen..jeg har bare vanskelig for å forstå, for folk sier så mye forskjellig..og alt etter hva man hadde før man fikk avklaringspenger osv..

Så jeg prøver bare jeg..

Jeg har gått på yrkesrettet attføring i over et år (nå arbeidsavklaringspenger). Før det, jobbet jeg 60%..så jeg får bare noen prosenter av dette igjen..så har veldig lite penger..

Har fått tilbud om jobb på min gamle arbeidsplass..et par dager i uka for å tjene litt mer, og prøve meg på en annen type arbeid..dette gjelder bare for vår/sommeren.

Men er redd for å gjøre det, for da mister jeg kanskje retten til arbeidsavklaringspenger, og også kurset jeg går på..

Jeg bare savner så veldig å jobbe..og jeg har opparbeidet meg stor gjeld nå, da jeg får inn mindre enn det som må gå ut..og man har ikke noe penger igjen til å kjøpe klær til meg og datteren min og andre ting..

Så har så lyst å få prøvd meg i arbeidslivet, og det var så perfekt å kunne starte såpass rolig å se hvordan det går..

Så..kan jeg gjøre det eller ikke..? Et par dager i uka?

Vil jo tro nav er interessert i å få meg ut i jobb igjen..og jeg jobbet jo bare 60% før..så det sier seg jo selv at noen og 60% av 60% ikke blir mye penger, så jeg trenger dette veldig nå..

En perfekt mulighet..men så er jeg så redd for at det ikke skal gå..

Noen sier at man kan tjene 1G (rundt 5000 kr i mnd?) i tillegg..andre sier to dager i uka..noen sier en dag i uka.. og andre sier at jeg blir trukket penger fra nav for hver krone jeg tjener utenom..så jeg ender opp med samme beløpet uansett..

Håper noen er inne på dette og vet litt om det, og intr i å hjelpe meg..får ikke til å slappe av nå..og det er så fryktelig lenge å vente til i morgen for å prøve å få tak i saksbehandleren min, som jeg ikke fikk tak i i dag..

Gjest runa iulla
Skrevet

Det er ikke noe problem å jobbe et par ganger i uka, du melder jo fra via meldekortene og blir trukket i trygd de dagene du jobber.

Men du får jo trolig mer utbetalt likevel.

Det å tjene 1G gjelder bare de som hadde uføretrygd

Gjest Mvh. desperat alenemor
Skrevet

Det er ikke noe problem å jobbe et par ganger i uka, du melder jo fra via meldekortene og blir trukket i trygd de dagene du jobber.

Men du får jo trolig mer utbetalt likevel.

Det å tjene 1G gjelder bare de som hadde uføretrygd

Så de trekker pengene for de dagene..men ikke samme summen som jeg tjener på arbeidsplassen?

Altså..jeg får 800 kr dagen fra nav.. jobber jeg to ganger i uka, trekker de meg da bare for 1600? Selv om jeg da tjener 2000 kr på arbeidsplassen?

Og blir dette en bi-inntekt, eller går d på samme skattedel?

Jeg er fryktelig dårlig til å formulere;)

Skrevet

Så de trekker pengene for de dagene..men ikke samme summen som jeg tjener på arbeidsplassen?

Altså..jeg får 800 kr dagen fra nav.. jobber jeg to ganger i uka, trekker de meg da bare for 1600? Selv om jeg da tjener 2000 kr på arbeidsplassen?

''Arbeidsavklaringspenger og lønnet arbeid

Publisert 02.11.09

For å få arbeidsavklaringspenger må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent på innvilgelsestidspunktet.

Fulle eller reduserte arbeidsavklaringspenger

Dersom du har tapt hele arbeidsevnen din, har du rett til fulle arbeidsavklaringspenger.

Dersom du utfører inntektsgivende arbeid, skal arbeidsavklaringspengene som utgangspunkt reduseres etter hvor mange timer du har vært i lønnet arbeid. Dette er fordi arbeidsavklaringspengene er en erstatning for den arbeidsevnen du har tapt.

Reduksjonen beregnes ut fra forholdet mellom en arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall timer du er i lønnet arbeid. Utbetalingen vil bli redusert fra første time du har arbeidet.

Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden.

Tiltak med lav eller ingen lønn

Arbeider du i et godkjent arbeidsrettet tiltak som enten er ulønnet eller som lønnes vesentlig lavere enn normalt, vil arbeidsavklaringspengene reduseres med et lavere timeantall enn det du faktisk arbeider.

Arbeidsevne som ikke blir utnyttet

NAV kan redusere arbeidsavklaringspengene dersom du kunne ha arbeidet mer enn du faktisk gjør. Dersom det er gjennomføringen av den arbeidsrettede aktiviteten som gjør det vanskelig å utnytte arbeidsevnen din, skal du likevel ha fulle arbeidsavklaringspenger.

Meldeplikt

Du har plikt til å melde fra om alle endringer i arbeidet tid i hele den perioden du mottar arbeidsavklaringspenger. Dette gjør du hovedsakelig ved å sende inn meldekort hver 14. dag.

''

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere? Det var det jeg fant da jeg om aap og arbeid på nav sine sider. Slik jeg har forstått det så har man en dagsats på aap, feks 500 kr. Hvis du jobber vil du bli trukket ifht antall timer du jobber. Trekket blir dagsatsen til nav. Tjener du mer enn dagsatsen blir det ekstrapenger inn. Jeg er ikke bombesikker på dette, men det er slik jeg har forstått det ihvertfall. Det skal lønne seg å jobbe dersom man klarer det. Forstår godt at du vil ut i jobb, både pga det økonomiske og det å mestre en jobb.

Gjest runa ulla
Skrevet

ja, det stemmer, du blir kun trekt satsen din fra nav, og går derfor stort sett litt i overskudd når du arbeider noen dager :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...