Gå til innhold

Årsinntekt og lån for alenemor

Anbefalte innlegg

Gjest nonicktomorrow
Skrevet

Årsinntekt: 365 000 kr i året

Lån: 1,7 mill

Tre barn

Får man ekstra støtte når man blir separert/skilt og har delt omsorg (50/50)?

Kan dette gå?

Gjest segunda
Skrevet

Du får ikke bidrag fra far hvis dere skal dele tiden. Den som har barna folkeregistrert får skatteklasse 2 og barnetrygd. Det vanlige er å dele det slik at det blir det ene året på mor og det andre på far, men dette vil alltid være avtale mellom mor og far.

Du må sette opp regnestykke med utgifter og innkomst og slike kalkulatorer finner du på hjemmesidene til bankene.

Skrevet

Du får ikke bidrag fra far hvis dere skal dele tiden. Den som har barna folkeregistrert får skatteklasse 2 og barnetrygd. Det vanlige er å dele det slik at det blir det ene året på mor og det andre på far, men dette vil alltid være avtale mellom mor og far.

Du må sette opp regnestykke med utgifter og innkomst og slike kalkulatorer finner du på hjemmesidene til bankene.

Joda, hun kan søke om bidrag dersom hun tjener mindre enn ham.

5.1. Bidrag ved delt bosted

Ved delt bosted, skal bidraget fastsettes ved skjønn. Det anses å være delt bosted ved samvær 5 måneder eller mer i året. Som tidligere må man beregne bidrag fra begge parter ,dersom man praktiserer delt omsorg/bosted.

Dersom foreldrene har omtrent like god økonomi, og barna tilbringer like mye tid hos hver, skal det ikke betales bidrag. I praksis vil de fleste foreldre som avtaler delt omsorg, også klare å enes om bidraget og/eller fordeling av de faste kostnader forbundet med barna. Poenget er jo at bidraget skal gå til barna – dekke deres ”kostnader”. Ved delt bosted (helt eller tilnærmet) bør det i så fall legges vekt på at et eventuelt bidrag skal bidra til å oppveie store forskjeller i inntekter/utgifter

Skrevet

Det blir veeeeeeeeeeeeeldig trangt. Vi har 1,5 i gjeld, og betaler 7500,- i mnd over 30 år. Vi er to med 100% jobb og har en grei økonomi. I tillegg kommer husleie, strøm, barnehage, telefon, internett, kabeltv, mat, klær, transport til jobb osv osv.

Vi skal sette ned åra, og betale mer i lån, men jeg fatter ikke at du kan klare det alene med tre barn.

Jeg tjener mer enn deg, og med kun min inntekt hadde jeg klart alle våre mnd. utgifter (ikke klær) og da hadde jeg sitti igjen med ca. 1500,- i mnd. Det hadde ikke jeg overlevd på.. bare vinterdress og vinterstøvler koster 1000,- kr. også skal poden ha to sett.. det koster å ha barn. Det hadde vært resten av de penga den mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...