Gå til innhold

Bunadsråd

Gjest Lurer litt på bunad :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden lenger ned kom de fleste til at de mente man skulle velge bunad ut i fra tilhørighet. Jeg sliter litt med det:

Oldefar 1 fra Sverige, oldemor 1 fra Nordland, flyttet etterhvert til Telemark.

Oldemor 2 og oldefar 2 fra Nordland.

Oldemor 3 fra Østfold og oldefar 3 fra Aurskog, flyttet til Oslo.

Oldefar 4 fra Sunnmøre, oldemor 4 fra Hardanger, flyttet sammen til Vestfold.

Bestemor oppvokst i Oslo, bodde i Oslo. Bestefar oppvokst i Nordland, flyttet til Oslo.

Bestemor født i Telemark, oppvokst i Rjukan/Porsgrunn, flyttet rundt i landet og endte i Oslo men så Bærum. Bestefar oppvokst i Telemark/Tønsberg. Flyttet så rundt i blant annet Nordland, Asker, Drammen, Oslo.

Far oppvokst i Oslo, mor født i Nordland og oppvokst over mer eller mindre hele landet.

Jeg: født i Oslo, oppvokst i Bærum og Asker, bodd i Trøndelag og nå i Vestfold i 10 år. Ingen besteforeldre i live, ingen barndomshjem intakt, ingen gamle slektsgårder eller sånt som "lever" men jeg kjenner jo til hvor min oldefar kom fra på Sunnmøre. Aldri vært der. Hatt _litt_ kontakt med slektninger i Porsgrunn og Vestfold, litt i Oslo til de flyttet ut og etterhvert døde. Ingen igjen i Asker der jeg vokste opp.

Hvor skal jeg kunne si at jeg har mine røtter og kan hente meg bunad?? Bare å glemme hele bunadsprosjektet?

Skrevet

Jeg ville kikket på bunadene fra de stedene du har forfedre fra og plukket den jeg likte best (evt. hadde råd til, Hardangerbunaden er vel svinedyr?). :o)

Skrevet

Hva med Bærumsbunad eller Oslo-drakt? Ellers vil du jo på en måte kunne velge litt fritt, fra de ulike stedene forfedrene dine kommer fra. Selv kunne jeg godt tenkt meg en dansk folkedrakt, ettersom min mor var dansk. Vet bare ikke helt hvor jeg skal få tak i det.

Gjest lurer litt på bunad :-)
Skrevet

Hva med Bærumsbunad eller Oslo-drakt? Ellers vil du jo på en måte kunne velge litt fritt, fra de ulike stedene forfedrene dine kommer fra. Selv kunne jeg godt tenkt meg en dansk folkedrakt, ettersom min mor var dansk. Vet bare ikke helt hvor jeg skal få tak i det.

Jeg har tenkt masse på svensk folkedrakt, fra Värmland, har sett noen fine :-) Men det har også vist seg veldig vanskelig å finne ut av... De har ikke helt samme tradisjonen som oss :-)

Gjest enkelt og greit
Skrevet

Finn fram bilder av bunadene der du eller dine forfedre har bodd, så velger du den du synes er finest av dem :)

trollemor;o)
Skrevet

Da ville jeg valgt Telemarksbunad

Skrevet

Jubeleumsdrakta vel.

Den var fin.

Skrevet

Den var fin.

Det synes jeg også. Mye finere enn den tradisjonelle Oslodrakten.

Gjest prust
Skrevet

Min mor har en slektshistorie omtrent som din, bare med en oppvekst i et afrikansk land i tillegg :-)

Hun valgte Vest-Agder-bunad da hun skulle ha bunad, fordi det var her på Sørlandet hun slo seg ned og fikk barn, og har bodd her nå i 40 år. Men hun har ikke noen slekt herfra.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg, om jeg var i dine sko, ville valgt enten Nordlandsbunad, Oslo-drakt eller noe fra Asker og Bærum, dersom det finnes.

Besteforeldres fødesteder og divers bosteder, hadde jeg ikke forholdt meg til.

Gjest lilly cara
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg valgt bunaden fra det stedet jeg selv følte meg hjemme. Jeg vet ikke om du føler tilhørighet til noen av de stedene du har nevnt? Om oldefaren min, som jeg aldri har møtt, var fra Bergen hadde jeg ikke valgt bunad der ifra. Jeg syns ikke du trenger å ta hensyn til hvor alle forfedrene dine kommer i fra om du ikke har en egen "hjemmefølelse" fra stedet de er fra.

Jeg har flyttet noen ganger i mitt liv, men hver gang jeg kommer tilbake til fødestedet mitt er jeg "hjemme", selv om jeg ikke har bodd der på 20 år. Det var aldri noen tvil om hvilken bunad jeg skulle ha.

Skrevet

Jeg har tenkt masse på svensk folkedrakt, fra Värmland, har sett noen fine :-) Men det har også vist seg veldig vanskelig å finne ut av... De har ikke helt samme tradisjonen som oss :-)

Nei, de danske draktene er forskjellige fra de norske bunadene. Som oftest er det skjørt, halvlangt, og liv/vest, med skjorte under og så forkle. Men de har på samme måte som bunaden litt forskjellige farger og mønstre fra ulike steder. Men som sagt vet ikke helt hvor jeg skal få tak i noe sånt. Har ikke kjent slekt igjen i Danmark.

Skrevet

Ikke enkelt. Hvor føler du tilhørigheten din? Jeg hadde nok ikke tenkt på hvor alle foreldre, besteforeldre osv. kom fra. Bærum/Asker eller Vestlandet er mest relevant synes jeg.

Skrevet

Ikke enkelt. Hvor føler du tilhørigheten din? Jeg hadde nok ikke tenkt på hvor alle foreldre, besteforeldre osv. kom fra. Bærum/Asker eller Vestlandet er mest relevant synes jeg.

VESTFOLD - ikke vestlandet. Leste ikke innlegget nøye nok....

Skrevet

Da velger du den du synes er penest! Jeg er fra "alle steder" og har bunad fra et av dem, men ønsker meg en ny fra stedet jeg bor på nå. Når jeg vinner i lotto skal jeg jaggu kjøpe en jeg!

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg tenker at man må ha en viss tilknytning til stedet der man velger bunad fra. Det tenger ikke være en sterk tilknytning bare du kan vise til at noen (like gjerne langt bak) i familien kommer derifra. Jeg ville valgt den jeg syntes var penest av de stedene du presenterte.

"Oslo 3" bunaden (beltestakken fra Telemark) er dessverre helt oppbrukt. Den er veldig fin, men altfor mange uten tilknytning har valgt den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...