Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Hvis det er frekt å spørre noen hva de jobber med, hva da med spørsmålet til dem som snakker med aksent om hvor de kommer ifra? Eller den som har mørk hudfarge selvom vedkommende ikke snakker med aksent.

Er det frekt å spørre en med dialekt hvor han kommer ifra hvis du ikke kan lokalisere dialekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Gjest segunda

Nei, hvorfor skule det være frekt?

Hvis det er frekt å spørre om hva en jobber med så er det frekkere å spørre en mørkhudet mann hvor han kommer fra bare fordi han er mørkhudet. For min del synes jeg det er selvfølge å spørre om slikt, hva folk jobber med osv. Det er dette jeg jobber med og har aldri opplevd at noen synes det er ubehagelig.

Jeg pleier ofte å spørre om vedkommende kommer fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Hvis det er frekt å spørre noen hva de jobber med''

Ikke nødvendigvis frekt, men litt påtrengende, og jeg spør aldri om dette før jeg kjenner noen litt.

'', hva da med spørsmålet til dem som snakker med aksent om hvor de kommer ifra?''

Det synes jeg må være helt greit, men jeg forsøker å spørre med et glimt i øyet, så spørsålet ikke oppfattes som kritikk av aksenten/språket.

'' Eller den som har mørk hudfarge selvom vedkommende ikke snakker med aksent.''

Det spør en selvfølgelig ikke om, i hvertfall ikke her i Norge. Men dersom vedkommende røper at h*n ikke er oppvokst i Norge kan det nok hende jeg spør.

''Er det frekt å spørre en med dialekt hvor han kommer ifra hvis du ikke kan lokalisere dialekten?''

Nei, jeg synes ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Hvis det er frekt å spørre noen hva de jobber med''

Ikke nødvendigvis frekt, men litt påtrengende, og jeg spør aldri om dette før jeg kjenner noen litt.

'', hva da med spørsmålet til dem som snakker med aksent om hvor de kommer ifra?''

Det synes jeg må være helt greit, men jeg forsøker å spørre med et glimt i øyet, så spørsålet ikke oppfattes som kritikk av aksenten/språket.

'' Eller den som har mørk hudfarge selvom vedkommende ikke snakker med aksent.''

Det spør en selvfølgelig ikke om, i hvertfall ikke her i Norge. Men dersom vedkommende røper at h*n ikke er oppvokst i Norge kan det nok hende jeg spør.

''Er det frekt å spørre en med dialekt hvor han kommer ifra hvis du ikke kan lokalisere dialekten?''

Nei, jeg synes ikke det.

Jeg kan ikke si at jeg opplever det som vanskeligere å bli spurt om hva jeg jobber med. Jeg synes ikke det er vanskelig å bli spurt om jeg er gift og har barn heller, men i skilsmissefasen gjorde det vondt. Slikt må man bare leve med og jobbe seg igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dadadadadada

''Nei, hvorfor skulle det være frekt?''

De kunne jo være fra Bergen .-)

hvorfor bergen av alle steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det får være måte på nedverdigelse! ;-)

Med vennlig hilsen

Ikke lett for innflyttere å forstå slikt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være helt greit å spørre om hvor en kommer fra, eller hvilken dialekt en prater.

Og man kan jo også pent spørre om hvor en er født, for eksempel, dersom man er nysgjerrig på opprinnelsesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg kan ikke si at jeg opplever det som vanskeligere å bli spurt om hva jeg jobber med. Jeg synes ikke det er vanskelig å bli spurt om jeg er gift og har barn heller, men i skilsmissefasen gjorde det vondt. Slikt må man bare leve med og jobbe seg igjennom.

''Jeg kan ikke si at jeg opplever det som vanskeligere å bli spurt om hva jeg jobber med''

Nei, men det er ikke sikkert alle synes det er like greit!

Selv liker jeg dessuten å danne meg et bilde av folk før jeg vet hva de driver med. Og likeledeles liker jeg at folk blir ørlite kjent med meg før de "setter meg i bås", slik mange har en tendens til.

Kanskje barnslig, men jeg synes det er morsomt å bli kjent med folk uten å vite hva de gjør og hva slags utdannelse de har - sier det noe om at jeg setter folk i bås, tro? Håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Jeg kan ikke si at jeg opplever det som vanskeligere å bli spurt om hva jeg jobber med''

Nei, men det er ikke sikkert alle synes det er like greit!

Selv liker jeg dessuten å danne meg et bilde av folk før jeg vet hva de driver med. Og likeledeles liker jeg at folk blir ørlite kjent med meg før de "setter meg i bås", slik mange har en tendens til.

Kanskje barnslig, men jeg synes det er morsomt å bli kjent med folk uten å vite hva de gjør og hva slags utdannelse de har - sier det noe om at jeg setter folk i bås, tro? Håper ikke det.

Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. Jeg har vært i den situasjonen at opplysninger ble holdt unna, og jeg syntes det var ubehagelig selvom jeg forsto grunnen.

Jeg fyller ofte ut opplysninger om meg selv, og da er det yrke, fødested, personnummer osv som blir spurt om. Jobbintervju går på å få vite mest mulig om personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være helt greit å spørre om hvor en kommer fra, eller hvilken dialekt en prater.

Og man kan jo også pent spørre om hvor en er født, for eksempel, dersom man er nysgjerrig på opprinnelsesland.

Men ser du ikke at det kan bli mer enn bare litt irriterende når den 200. personen spør hvor du er fra (siden du har mørk hud), og både du (og kanskje dine foreldre) er født i Oslo?

Det er rimelig kjedelig i lengden å bli regnet som utlending, bare fordi man har mørk hud. Da føler man jo lett at man ikke hører hjemme her...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ofte hvor folk kommer fra i Oslo siden det er ganske lett å høre om folk er fra samme sted som meg eller fra Lambergseter og Opsahl osv. Som regel så kjenner jeg dem igjen og det er ganske morsomt.

Ellers så spør jeg ikke så mye men lar folk fortelle det de vil og så forteller jeg det jeg har lyst å fortelle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. Jeg har vært i den situasjonen at opplysninger ble holdt unna, og jeg syntes det var ubehagelig selvom jeg forsto grunnen.

Jeg fyller ofte ut opplysninger om meg selv, og da er det yrke, fødested, personnummer osv som blir spurt om. Jobbintervju går på å få vite mest mulig om personen.

Jeg blir stadig spurt om hva jeg "egentlig" jobber med. Det er ganske irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det er frekt å spørre noen hva de jobber med''

Ikke nødvendigvis frekt, men litt påtrengende, og jeg spør aldri om dette før jeg kjenner noen litt.

'', hva da med spørsmålet til dem som snakker med aksent om hvor de kommer ifra?''

Det synes jeg må være helt greit, men jeg forsøker å spørre med et glimt i øyet, så spørsålet ikke oppfattes som kritikk av aksenten/språket.

'' Eller den som har mørk hudfarge selvom vedkommende ikke snakker med aksent.''

Det spør en selvfølgelig ikke om, i hvertfall ikke her i Norge. Men dersom vedkommende røper at h*n ikke er oppvokst i Norge kan det nok hende jeg spør.

''Er det frekt å spørre en med dialekt hvor han kommer ifra hvis du ikke kan lokalisere dialekten?''

Nei, jeg synes ikke det.

Jeg tenker temmelig likt som deg i disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være måte på nedverdigelse! ;-)

Med vennlig hilsen

Hey!

Det er vel ikke no' gærnt med Toten vel!

*indignert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kan ikke si at jeg opplever det som vanskeligere å bli spurt om hva jeg jobber med''

Nei, men det er ikke sikkert alle synes det er like greit!

Selv liker jeg dessuten å danne meg et bilde av folk før jeg vet hva de driver med. Og likeledeles liker jeg at folk blir ørlite kjent med meg før de "setter meg i bås", slik mange har en tendens til.

Kanskje barnslig, men jeg synes det er morsomt å bli kjent med folk uten å vite hva de gjør og hva slags utdannelse de har - sier det noe om at jeg setter folk i bås, tro? Håper ikke det.

Du høres ut som meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...