Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ja. Jeg hadde aldri vært i tvil om at en med Brimidialekt var nordmann/kvinne. Men skjønner at man ikke skal spørre ikke-etniske nordmenn/kvinner om hvor i NORGE de kommer fra. For da er man rasist.

Makan til å lage problemer... er det rart det er krig..

'''Men skjønner at man ikke skal spørre ikke-etniske nordmenn/kvinner om hvor i NORGE de kommer fra. For da er man rasist.''

Hvorfor skal man ikke det, hvem sier det? En bør ikke spørre ikke-etniske nordmenn hvor de er fra bare basert på utseendet, men å spørre hvor i Norge de evt. er fra trodde jeg var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

'''Men skjønner at man ikke skal spørre ikke-etniske nordmenn/kvinner om hvor i NORGE de kommer fra. For da er man rasist.''

Hvorfor skal man ikke det, hvem sier det? En bør ikke spørre ikke-etniske nordmenn hvor de er fra bare basert på utseendet, men å spørre hvor i Norge de evt. er fra trodde jeg var greit.

Jeg mener som deg, at det er helt i orden. Men du vet. Noen må kverulere om alt her inne, i den diskusjonen. Egentlig tror jeg at jeg igrunnen snakker til meg selv... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man treffer fire nye folk og den med asiatisk utseende er den med Brimidialekt, så kan man altså ikke spørre fordi denne kan oppfatte det som rasistisk?

Fanatisk og mot sin hensikt om hensikten er å skape forståelse mellom folkeslag.

Ikke gjør deg vanskelig, EnolaGay. ;-)

Man trenger ikke ha doktorgrad i psykologi for å forstå at en del adopterte (og de som er født og oppvokst her, og er mørke i huden) allerede sliter med "å høre hjemme" i Norge. Emnet er vanskelig, og for noen er det sårt.

Da trenger man ikke rippe opp i det, ved å spørre "hvor kommer du fra?", som ofte blir tolket som "et annet sted enn Norge, siden du har mørk hud".

Hvis du er spesielt interessert i dialekten, hvorfor ikke spørre "Er det hedmarks-dialekt?", eller lignende.

For meg er slikt bare helt vanlig høflighet, fordi man er klar over at spørsmålet er betent for en del.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ikke gjør deg vanskelig, EnolaGay. ;-)

Man trenger ikke ha doktorgrad i psykologi for å forstå at en del adopterte (og de som er født og oppvokst her, og er mørke i huden) allerede sliter med "å høre hjemme" i Norge. Emnet er vanskelig, og for noen er det sårt.

Da trenger man ikke rippe opp i det, ved å spørre "hvor kommer du fra?", som ofte blir tolket som "et annet sted enn Norge, siden du har mørk hud".

Hvis du er spesielt interessert i dialekten, hvorfor ikke spørre "Er det hedmarks-dialekt?", eller lignende.

For meg er slikt bare helt vanlig høflighet, fordi man er klar over at spørsmålet er betent for en del.

Med vennlig hilsen

''Da trenger man ikke rippe opp i det, ved å spørre "hvor kommer du fra?", som ofte blir tolket som "et annet sted enn Norge, siden du har mørk hud".''

Har de mørk hud så _er_ opprinnelseslandet ikke Norge. De vet selv at de er adoptert, og de vet fra hvilket land, likedan med innvandrere og asylsøkere. Hva i svarte er galt i å spørre om opprinnelsesland? Man spør voksne mennesker i en normal samtale....

Jeg har selv tantebarn fra et annet kontinent og Norge , og håper at de for alltid vil være stolt av begge sine land! Det ene landet er ikke mer verdt enn det andre.

Blir så irritert når du hauser opp rasisme og taler negativt om hvor man er i fra, at det skal ties fordi man har norsk statsborgerskap....?

Synes man skal være stolt uansett om man kommer fra India, Somalia, England eller Sverige, det er hva man gjør her i landet som teller mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da trenger man ikke rippe opp i det, ved å spørre "hvor kommer du fra?", som ofte blir tolket som "et annet sted enn Norge, siden du har mørk hud".''

Har de mørk hud så _er_ opprinnelseslandet ikke Norge. De vet selv at de er adoptert, og de vet fra hvilket land, likedan med innvandrere og asylsøkere. Hva i svarte er galt i å spørre om opprinnelsesland? Man spør voksne mennesker i en normal samtale....

Jeg har selv tantebarn fra et annet kontinent og Norge , og håper at de for alltid vil være stolt av begge sine land! Det ene landet er ikke mer verdt enn det andre.

Blir så irritert når du hauser opp rasisme og taler negativt om hvor man er i fra, at det skal ties fordi man har norsk statsborgerskap....?

Synes man skal være stolt uansett om man kommer fra India, Somalia, England eller Sverige, det er hva man gjør her i landet som teller mest!

Ingen sier at det skal ties ihjel, men at folk selv skal få velge om de vil snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ingen sier at det skal ties ihjel, men at folk selv skal få velge om de vil snakke om det.

''Ingen sier at det skal ties ihjel, men at folk selv skal få velge om de vil snakke om det.''

For noe tull! Jeg spør alltid mennesker hvor de kommer fra, så lenge de ikke snakker min dialekt! Har _aldri_ møtt så hårsåre mennesker som du nevner, du overbeskytter mennesker og hindrer dem i å være skikkelig stolte av sitt opprinnelsesland:(

Vet dessverre lite om mine forfedre, skulle ønsket jeg visste mer!

Du undervurderer mennesker, og gjør dem sårbare og udefinerbare... Mange adoptivbarn blir opplært i eget lands kultur av adoptivforeldre, er det galt også?

Derfor hater jeg også annonyme sæd/eggdonnorer.

Barn skal vite hvor de kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Dette opplever jeg som et veldig norsk fenomen. Da jeg hadde flyttet til landet, syntes jeg det var veldig merkelig at det var så stor interesse for hvor folk kom fra....

enkelte nordmenn fortsetter med denne praksisen når de er i utlandet - og kan få svært overraskete reaksjoner tilbake...

Siden jeg er utlending, har jeg min aksent. "Det verste jeg vet" er når folk nærmest avbryter min setning for å spørre hvor jeg er ifra. Da skjønner jeg at de har brukt tankevirksomheten sin til det - istedenfor å høre på hva jeg hadde å si...

Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke - men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.

Denne måten å "plassere" folk på er kanskje noe vi tar med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke - men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.

Denne måten å "plassere" folk på er kanskje noe vi tar med oss.

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke - men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.

Denne måten å "plassere" folk på er kanskje noe vi tar med oss.

Tror du har veldig rett! :) Og dette _kan_ virke litt rart på folk fra land der slike forskjeller ikke er så merkbare.

Jeg har bodd her i landet så lenge at jeg i så måte er "fornorsket", men vet at dette kan virke veldig pussig, kanskje til og med uhøflig nysgjerrig, på folk fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen sier at det skal ties ihjel, men at folk selv skal få velge om de vil snakke om det.''

For noe tull! Jeg spør alltid mennesker hvor de kommer fra, så lenge de ikke snakker min dialekt! Har _aldri_ møtt så hårsåre mennesker som du nevner, du overbeskytter mennesker og hindrer dem i å være skikkelig stolte av sitt opprinnelsesland:(

Vet dessverre lite om mine forfedre, skulle ønsket jeg visste mer!

Du undervurderer mennesker, og gjør dem sårbare og udefinerbare... Mange adoptivbarn blir opplært i eget lands kultur av adoptivforeldre, er det galt også?

Derfor hater jeg også annonyme sæd/eggdonnorer.

Barn skal vite hvor de kommer fra!

*rister på hodet av deg*

Ingen sier at ungene ikke skal vite hvor de ble født. Og poenget er jo at en god del av mennesker med mørk hud ble født i Norge.

Diskusjonen her er at de ikke nødvendigvis ønsker å legge ut om det til kreti og pleti.

Hvis du ser noen i rullestol, er det første du spør om hva som skjedde med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

Hvilke dialekter har man i landet Singapore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...du som vet alt...

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

Det er få land der det er så store dialektforskjeller som her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke dialekt

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

Russland har så og si ikke dialekter (kun noe med at de som bor nord uttaler o litt mer som å). Det er et svært land, 11 tidssoner, og alle snakker russisk likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

Njaaaa.... Det er forsåvidt sant, men samtidig er det veldig vanlig i mange land at mange ikke snakker dialekten fra stedet de bor, men derimot et standardisert språk. Skal ikke lengre enn til England før dette ikke er uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.''

Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....

''Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....''

Tja, alle har selvsagt dialekter, men i større og mindre grad. I Frankrike har det hverfall tidligere vært fokus på å ha et muntlig språk som i størst mulig grad var lik i hele landet. I Norge er derimot dialekter blitt oppmuntret, vi har til og med et eget sidemål. Nynorsken. Hvor mange har det?

Forøvrig, sist jeg sjekket så var ikke doktoronline et nettsted der en behøver å være 'doktor' for å frekventere.

Men siden du stiller så høye krav til hva man burde kunne for å uttale seg så regner jeg med at hidi er lingvist? Eller har du bare en ekstremt dårlig dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør deg vanskelig, EnolaGay. ;-)

Man trenger ikke ha doktorgrad i psykologi for å forstå at en del adopterte (og de som er født og oppvokst her, og er mørke i huden) allerede sliter med "å høre hjemme" i Norge. Emnet er vanskelig, og for noen er det sårt.

Da trenger man ikke rippe opp i det, ved å spørre "hvor kommer du fra?", som ofte blir tolket som "et annet sted enn Norge, siden du har mørk hud".

Hvis du er spesielt interessert i dialekten, hvorfor ikke spørre "Er det hedmarks-dialekt?", eller lignende.

For meg er slikt bare helt vanlig høflighet, fordi man er klar over at spørsmålet er betent for en del.

Med vennlig hilsen

Jo når det kommer til sånt så synes jeg folk skal søke hjelp for sine såre tær! Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo når det kommer til sånt så synes jeg folk skal søke hjelp for sine såre tær! Nemlig.

De er kanskje bare lei av de samme spørsmålene.

Jeg overhørte denne forleden:

"Du må treffe mange spennende mennesker i din jobb?"

"Nei, de fleste er sånne som deg."

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke - men det er nok ikke mange land i verden et menneske kan avsløre nærmest byen de bor i, på bakgrunn av hvordan de snakker.

Denne måten å "plassere" folk på er kanskje noe vi tar med oss.

''Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke''

Det tror jeg ikke. Blir ofte spurt hvor jeg kommer i fra naar jeg er i utlandet. Det som pleier aa gaa igjen er at jeg er tysk eller fra Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke''

Det tror jeg ikke. Blir ofte spurt hvor jeg kommer i fra naar jeg er i utlandet. Det som pleier aa gaa igjen er at jeg er tysk eller fra Nederland.

Men da er du kanskje der som turist/expat/"en som ikke snakker språket"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Om denne interessen er spesielt norsk eller ikke vet jeg ikke''

Det tror jeg ikke. Blir ofte spurt hvor jeg kommer i fra naar jeg er i utlandet. Det som pleier aa gaa igjen er at jeg er tysk eller fra Nederland.

Tror heller det er menneskelig å være nysgjerrig :-)

På reiser i Afrika og Asia har det da ikke manglet på spørsmål om hvor vi kommer fra - og ikke minst kommentarer om utseende. Høyde og farge på øyne og hår, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...