Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Men da er du kanskje der som turist/expat/"en som ikke snakker språket"?

Med vennlig hilsen

Ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

hidi, the scorpion

''Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....''

Tja, alle har selvsagt dialekter, men i større og mindre grad. I Frankrike har det hverfall tidligere vært fokus på å ha et muntlig språk som i størst mulig grad var lik i hele landet. I Norge er derimot dialekter blitt oppmuntret, vi har til og med et eget sidemål. Nynorsken. Hvor mange har det?

Forøvrig, sist jeg sjekket så var ikke doktoronline et nettsted der en behøver å være 'doktor' for å frekventere.

Men siden du stiller så høye krav til hva man burde kunne for å uttale seg så regner jeg med at hidi er lingvist? Eller har du bare en ekstremt dårlig dag?

''Men siden du stiller så høye krav til hva man burde kunne for å uttale seg så regner jeg med at hidi er lingvist? Eller har du bare en ekstremt dårlig dag?'''

Er ikke lingvist, men har svært god peiling på språk og dialekter...

Alle land har dialekter, og hver småby i de landene snakker en dialekt, som er ulikt fra hovedspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Men siden du stiller så høye krav til hva man burde kunne for å uttale seg så regner jeg med at hidi er lingvist? Eller har du bare en ekstremt dårlig dag?'''

Er ikke lingvist, men har svært god peiling på språk og dialekter...

Alle land har dialekter, og hver småby i de landene snakker en dialekt, som er ulikt fra hovedspråket.

Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.

Ok, da misforsto jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvilke dialekter har man i landet Singapore?

De har sikkert ikke dialekter, men språk!

Engelsk, kinesisk og andre asiatiske språk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.

Det er helt _feil_!

Vi tror muligens det, men det er sååå feil;)

Hvor mange dialekter er det i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

De er kanskje bare lei av de samme spørsmålene.

Jeg overhørte denne forleden:

"Du må treffe mange spennende mennesker i din jobb?"

"Nei, de fleste er sånne som deg."

;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg overhørte denne forleden:

"Du må treffe mange spennende mennesker i din jobb?"

"Nei, de fleste er sånne som deg."''

LOL - den skal jeg prøve å huske!! (får av og til samme spørsmålet selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert ikke dialekter, men språk!

Engelsk, kinesisk og andre asiatiske språk...)

Du skrev: ''Alle land i verden har dialekter! ''

Så da har de altså ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Det er helt _feil_!

Vi tror muligens det, men det er sååå feil;)

Hvor mange dialekter er det i Kina?

Kina?? Du, jeg aner ikke. Men kan du ved å høre på uttalen avgjøre hvorvidt en person kommer fra Yuzhong eller Xinghai?

På samme måte som en i Norge hører forskjell på en fra Bergen og en fra Stavanger tross den relativt korte avstanden mellom byene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina?? Du, jeg aner ikke. Men kan du ved å høre på uttalen avgjøre hvorvidt en person kommer fra Yuzhong eller Xinghai?

På samme måte som en i Norge hører forskjell på en fra Bergen og en fra Stavanger tross den relativt korte avstanden mellom byene?

I Kina kan ikke folk fra nord og sør forstå hverandre selv om skriftspråket er det samme. Bare les her http://no.wikipedia.org/wiki/Kinesisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt _feil_!

Vi tror muligens det, men det er sååå feil;)

Hvor mange dialekter er det i Kina?

La meg minne om størrelsen på Kina da. og det er ikke bare dialekter, men flere forskjellige språk der.

Ta England da. Der går det ikke an å høre på folk hvor de kommer fra. Joda, jeg vet at landsdelene har dialekter, til og med byene, men det er såpass mange mennesker som likevel snakker et standardisert språk der, at man rett og slett ikke kan bruke dialekt til å plassere folk geografisk på samme måte som her. Derimot kan man bruke dialekt til å plassere folk sosialt i større grad enn her, men det er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

I Kina kan ikke folk fra nord og sør forstå hverandre selv om skriftspråket er det samme. Bare les her http://no.wikipedia.org/wiki/Kinesisk

Jeg vet om de ulike språkene :-)

Men dialekter innenfor de ulike språkene i Kina har jeg dessverre manglende kunnskaper om. regner derimot med at den stor hidi bør opplyse oss siden det var hun som brakte Kina på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg overhørte denne forleden:

"Du må treffe mange spennende mennesker i din jobb?"

"Nei, de fleste er sånne som deg."''

LOL - den skal jeg prøve å huske!! (får av og til samme spørsmålet selv)

Ja, den er vidunderlig fordi den avslutter samtalen meget raskt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Kina?? Du, jeg aner ikke. Men kan du ved å høre på uttalen avgjøre hvorvidt en person kommer fra Yuzhong eller Xinghai?

På samme måte som en i Norge hører forskjell på en fra Bergen og en fra Stavanger tross den relativt korte avstanden mellom byene?

Nei, det kan jeg ikke, men vet at det finnes dialekter mellom de to stedene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Nei, det kan jeg ikke, men vet at det finnes dialekter mellom de to stedene;)

hm, siden du så kjekt slengte Kina på bordet og feide meg unna som uvitende er jeg ganske skuffet over at du ikke har mer detaljert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

hm, siden du så kjekt slengte Kina på bordet og feide meg unna som uvitende er jeg ganske skuffet over at du ikke har mer detaljert informasjon.

Hva slags informasjon vil du ha? Hvor mange språk og dialekter det finnes i Kina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kina?? Du, jeg aner ikke. Men kan du ved å høre på uttalen avgjøre hvorvidt en person kommer fra Yuzhong eller Xinghai?

På samme måte som en i Norge hører forskjell på en fra Bergen og en fra Stavanger tross den relativt korte avstanden mellom byene?

''Kina?? Du, jeg aner ikke. Men kan du ved å høre på uttalen avgjøre hvorvidt en person kommer fra Yuzhong eller Xinghai?''

At vi ikke hører forskjeller på kinesiske dialekter (eller språk) tilsier vel ikke at det ikke er forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Ja, ofte jeg også svarer at jeg kommer fra eks. Oslo.

Men, det kan jo hende de spør om jeg er født og oppvokst der, og da kan jeg svare at jeg er født i XX, men oppvokst i eks. Oslo.

Jeg tror ingen ønsker å være vanskelige eller møter meg med fordommer.

Jeg møter alle med åpenhet og føler at folk setter pris på det.

Hvis man er rask med å "bite" tilbake, eller ønske å sette på plass folk, fremmer det jo ikke akkurat noen god dialog. Og det skjønner jeg vel ikke helt hensikten med. Men forstår jo at man kan bli farget av tidligere vonde opplevelser da..

Likevel er det trist om det skal gå utover nr 200 som stiller dette spørsmålet. Han kan jo ikke noe for at mange andre har stilt det samme spørsmålet før, eller at man er særdeles sårbar eller har opplevd vonde ting tidligere.

Folk er nysgjerrige og genuint interesserte - det er i alle fall min erfaring.

Synes du svarte så bra her - og Sør ble faktisk taus....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Svar "Oslo" (for eksempel), og når de graver viderere så spør du "Hvorfor tror du ikke at jeg er fra Oslo?" - det kan få dem til å tenke seg om.

The Guardian eller The Independent i Storbritannia hadde en god artikkel om dette, men jeg finner ikke linken nå. Skal se om jeg finner den senere.

Med vennlig hilsen

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...