Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Jeg MÅ spørre folk om dialekta for å vite hvilken dialekt jeg skal munnavlese, så jeg håper da virkelig at det er greit å spørre om slikt ;)

Jamen det er noe annet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Gjest segunda

Vi er spesielle fordi vi har to skriftsspråk, som gjenspeiles i dialektene (eller omvendt), men som nevnt var mitt inntrykk at dialektene er like ulike andre steder. Så langt har ingen gitt meg pålitelig informasjon som sier noe annet.

Jeg har ikke tenkt å gi deg "pålitelit" informasjon, men min erfaring er at Norge er helt spesielt når det gjelder dialekter. Det har ikke noe med to forskjellige skriftspråk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Hva skal man gjøre med dem?

Med vennlig hilsen

Måle dem opp og ned og svare at slikt diskuterer man ikke i hyggelig selskap ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, morsan :-)

Jeg skjønner jo veldig godt at det kan være irriterende når folk til stadighet spør "hvor kommer du _egentlig_ fra". Men det kan bli problematisk dersom man automatisk tror at spørsmål om hvor man kommer fra har noe med hudfargen å gjøre. Man kan lett komme til å mistenkeliggjøre folk.

Jeg har tenkt i samme baner som Sør skriver om her, og har derfor noen ganger vært overforsiktig mht formuelring av spørsmål for å unngå at den jeg spør skal tro at jeg er person nr 200 som er opptatt av genetikken og ikke av vedkommendes stedstilhørighet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jo veldig godt at det kan være irriterende når folk til stadighet spør "hvor kommer du _egentlig_ fra". Men det kan bli problematisk dersom man automatisk tror at spørsmål om hvor man kommer fra har noe med hudfargen å gjøre. Man kan lett komme til å mistenkeliggjøre folk.

Jeg har tenkt i samme baner som Sør skriver om her, og har derfor noen ganger vært overforsiktig mht formuelring av spørsmål for å unngå at den jeg spør skal tro at jeg er person nr 200 som er opptatt av genetikken og ikke av vedkommendes stedstilhørighet i Norge.

Du er selvsagt nummer 201! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan du gjerne spørre, men er du sikker på at det er greit for alle at du spør fordi du er døv?

''For min del kan du gjerne spørre, men er du sikker på at det er greit for alle at du spør fordi du er døv?''

Nå er du vanskelig;:-)

For det er verdt, kan jeg dele ett eksempel:

Da jeg bodde i USA i slutten av tenårene, kom en gruppe døve inn på jobben min i en jødisk helsekostrestaurant. Alle bestilte ulike ordre med forskjellige preferanser, som jeg leverte.

Ettersom de munnavleste, tenkte jeg stolt at "Ja, jeg snakker OK engelsk"!!

PS: Jeg har tokulturelle barn med mørk hudfarge, så ikke avskriv meg i debatten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt nummer 201! ;-)

Med vennlig hilsen

;-)

Men noen ganger er det jo slik at man spør etter sted i _Norge_. Husker jeg la merke til følgende "trend" under Idol-auditions for noen år siden:

JFK spurte alle hva de het og hvor de kom fra, så altså ikke et spørsmål som bare ble rettet til dem med farget hud. Deltakere med farget hud men som hadde vokst opp hos minst én forelder med "helnorsk" bakgrunn (f eks adoptivbarn) svarte "Moss" osv, mens deltakere hvor begge foreldrene var innvandrere svarte typisk "Chile". Det var litt påfallende, og sier nok også noe om at tilhørigheten til vedkommende utland i sistnevnte tilfeller naturlig nok blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Alltid skal du være vanskelig! ;-)

Med vennlig hilsen

Vanskelig? Pøh...Jeg driver bare å belærer dere ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''For min del kan du gjerne spørre, men er du sikker på at det er greit for alle at du spør fordi du er døv?''

Nå er du vanskelig;:-)

For det er verdt, kan jeg dele ett eksempel:

Da jeg bodde i USA i slutten av tenårene, kom en gruppe døve inn på jobben min i en jødisk helsekostrestaurant. Alle bestilte ulike ordre med forskjellige preferanser, som jeg leverte.

Ettersom de munnavleste, tenkte jeg stolt at "Ja, jeg snakker OK engelsk"!!

PS: Jeg har tokulturelle barn med mørk hudfarge, så ikke avskriv meg i debatten :-)

Jeg avskriver ingen for min del, og det er ikke viktig i den sammenhengen me døve at du har mørkhudete barn som snakker to språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

For min del kan du gjerne spørre, men er du sikker på at det er greit for alle at du spør fordi du er døv?

Det får det værsågod å være! ;)

Jeg pleier som regel å ha en anelse om dialekta (ser det på utseendet...neida, tulla ;-)) og sier f.eks.: "Er du trønder? Du skjønner det at jeg er døv og må vite dialekta for å kunne munnavlese deg godt nok". De blir de gjerne så perplekse at de glemmer å bli sur over spørsmålet mitt ;)

Forøvrig kan jeg ikke skjønne at noen kan bli irritert over å bli spurt om hvor de kommer fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Utrolig at det går an å instille radaren på å munnavlese ulike dialekter :-)

Må jo vite om jeg skal avlese "jeg", "eg", "æ", "ej", "I" eller "æg" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Det får det værsågod å være! ;)

Jeg pleier som regel å ha en anelse om dialekta (ser det på utseendet...neida, tulla ;-)) og sier f.eks.: "Er du trønder? Du skjønner det at jeg er døv og må vite dialekta for å kunne munnavlese deg godt nok". De blir de gjerne så perplekse at de glemmer å bli sur over spørsmålet mitt ;)

Forøvrig kan jeg ikke skjønne at noen kan bli irritert over å bli spurt om hvor de kommer fra....

Hvis du hadde hatt en mørkhudet oldefar som du hadde arvet utseende fra tror jeg du kunne ha fått nok av spørsmål om hvor du kom fra.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvis du hadde hatt en mørkhudet oldefar som du hadde arvet utseende fra tror jeg du kunne ha fått nok av spørsmål om hvor du kom fra.........

Og da hadde jeg stolt fortalt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Og da hadde jeg stolt fortalt det :)

Du er sikker på at du ikke hadde blitt lei når du hadde fortalt det tusen ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Må jo vite om jeg skal avlese "jeg", "eg", "æ", "ej", "I" eller "æg" ;-)

skjønner det i teorien, men imonert like fullt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo vite om jeg skal avlese "jeg", "eg", "æ", "ej", "I" eller "æg" ;-)

Jeg er imponert :-)

Jeg antar forøvrig at enkelte, uavhengig av dialekt, er vanskeligere å munnavlese enn andre? Kanskje John Major - som ikke bare har stiff overlip i overført betydning?

Jeg studerte med en trondhjemmer som var veldig lite distinkt når han snakket - det var nesten så det bare ramlet ut en lang rad med vokaler. Noen østlendinger trodde de ikke skjønte dialekta, men problemet var altså mer 'snøvling'.

Tror du at dem du synes er vanskelig å munnavlese er de samme som hørende kan synes er vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God grunn med andre ord ;)

Ja, det synes jeg. Men nå bryr ikke jeg meg om noen spør hvor jeg kommer fra, som det blir skrevet nedover her så synes jeg det er strålende å være norsk og være fra Grünerløkka. Jeg er født her, faren min, besteforeldrene mine og oldeforeldrene mine. Jeg har alle adressene også. Tippoldeforeldrene mine giftet seg i Grønland kirke i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...