Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Men for henne så er det åpenbart sårt og at hun ikke liker at folk ikke aksepterer henne som brite, bare fordi hun har mørk hud. Vi lever i 2010 og man er jo akkurat like norsk eller britisk selv om man er helt svart.

Med vennlig hilsen

Det er forståelig at det er sårt for henne.

Men det dreier seg også om at hun må lære seg å takle at hun har den bakgrunnen hun har. Den som sitter i rullestol, eller har andre fysiske handicap må forholde se til det.

Man kan rett og slett ikke forvente at "alle andre" tar hensyn til en, men må lære seg å ikke la seg såre av perifere mennesker.

Den måten hun møter den andre på, gjør det jo bare verre for henne selv. Hun nører selv oppunder andres fordommer.

Å ha som utgangspunkt at andre folk er rasistiske eller ser ned på en, da er det jo klart at man selv møter de på en annen måte, enn når man er åpen og vennligsinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forståelig at det er sårt for henne.

Men det dreier seg også om at hun må lære seg å takle at hun har den bakgrunnen hun har. Den som sitter i rullestol, eller har andre fysiske handicap må forholde se til det.

Man kan rett og slett ikke forvente at "alle andre" tar hensyn til en, men må lære seg å ikke la seg såre av perifere mennesker.

Den måten hun møter den andre på, gjør det jo bare verre for henne selv. Hun nører selv oppunder andres fordommer.

Å ha som utgangspunkt at andre folk er rasistiske eller ser ned på en, da er det jo klart at man selv møter de på en annen måte, enn når man er åpen og vennligsinnet.

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg MÅ spørre folk om dialekta for å vite hvilken dialekt jeg skal munnavlese, så jeg håper da virkelig at det er greit å spørre om slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forståelig at det er sårt for henne.

Men det dreier seg også om at hun må lære seg å takle at hun har den bakgrunnen hun har. Den som sitter i rullestol, eller har andre fysiske handicap må forholde se til det.

Man kan rett og slett ikke forvente at "alle andre" tar hensyn til en, men må lære seg å ikke la seg såre av perifere mennesker.

Den måten hun møter den andre på, gjør det jo bare verre for henne selv. Hun nører selv oppunder andres fordommer.

Å ha som utgangspunkt at andre folk er rasistiske eller ser ned på en, da er det jo klart at man selv møter de på en annen måte, enn når man er åpen og vennligsinnet.

I 2010 så forventer vi, for eksempel, at unger med ugifte foreldre ikke blir snakket til som "løsunger", selv om det skjedde for 80 år siden.

Samboere blir ikke fordømt, og skilte kvinner blir heller ikke fordømt. Verden går forover.

Selvsagt må man regne med slikt, men man kan også oppmuntre andre folk til å bruke hodet. Folk i rullestol er nok vant med å bli spurt, men samtidig så skal det ikke mye til å ikke spørre "hvordan havnet du der" første gang du treffer noen i rullestol.

For meg, som har bodd i så mange land (og vært utlending i veldig mange) er slike ting bare vanlig høflighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ spørre folk om dialekta for å vite hvilken dialekt jeg skal munnavlese, så jeg håper da virkelig at det er greit å spørre om slikt ;)

Alltid skal du være vanskelig! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg MÅ spørre folk om dialekta for å vite hvilken dialekt jeg skal munnavlese, så jeg håper da virkelig at det er greit å spørre om slikt ;)

For min del kan du gjerne spørre, men er du sikker på at det er greit for alle at du spør fordi du er døv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Poenget er at en del mennesker gjerne vil slippe å forklare at de er norske (ikke utenlandske) "på tross" av at huden er mørk. ''

Det påstår du! Men jeg har enda tilgode å se statistikk over dine påstander, og alle jeg har møtt, forteller gjerne om opprinnelsesland....

Slike som du forårsaker skikkelig rasisme:(((

Om slike som du holdt kjeft, ville verden være en bedre plass!

Etter mine siste opplevelser så tror jeg at

hvite middelklasse og overklassekvinner årsaker de største raismeprorlemene i Norge. Jeg er på vei til å slå hardt ned på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Alle land i verden har dialekter! Vet du ikke _det_ så vet du ingenting om språk!

Og da bør du kanskje ikke uttale deg....''

Tja, alle har selvsagt dialekter, men i større og mindre grad. I Frankrike har det hverfall tidligere vært fokus på å ha et muntlig språk som i størst mulig grad var lik i hele landet. I Norge er derimot dialekter blitt oppmuntret, vi har til og med et eget sidemål. Nynorsken. Hvor mange har det?

Forøvrig, sist jeg sjekket så var ikke doktoronline et nettsted der en behøver å være 'doktor' for å frekventere.

Men siden du stiller så høye krav til hva man burde kunne for å uttale seg så regner jeg med at hidi er lingvist? Eller har du bare en ekstremt dårlig dag?

'' I Frankrike har det hverfall tidligere vært fokus på å ha et muntlig språk som i størst mulig grad var lik i hele landet.''

Mulig det, men det er da ikke vanskelig for et litt øvet øre å høre hvor i Frankrike en franskmann kommer fra.

Så her er jeg mer på linje med hidi (men har ikke lest halve tråden en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

I 2010 så forventer vi, for eksempel, at unger med ugifte foreldre ikke blir snakket til som "løsunger", selv om det skjedde for 80 år siden.

Samboere blir ikke fordømt, og skilte kvinner blir heller ikke fordømt. Verden går forover.

Selvsagt må man regne med slikt, men man kan også oppmuntre andre folk til å bruke hodet. Folk i rullestol er nok vant med å bli spurt, men samtidig så skal det ikke mye til å ikke spørre "hvordan havnet du der" første gang du treffer noen i rullestol.

For meg, som har bodd i så mange land (og vært utlending i veldig mange) er slike ting bare vanlig høflighet.

Med vennlig hilsen

Mesteparten har ikke opplevd å være utlending i et annet land. Spørs om ikke det burde blitt pålagt i en del yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I syden blir man spurt hvor man er fra hele tiden iallfall. Har lagt merke til at går jeg mere slutty kledd (kort skjørt, utringning), så spørr de om jeg er fra Russland. Går jeg mer pertentlig kledd spørr de om jeg er fra Sveits. Går jeg mer vanlig eller sporty kledd, spørr de om jeg er fra Sverige.

Og da den røde hårfargen jeg hadde farget ble litt utvasket og bleket sola, var spørsmålet: IRISH?? IRISH??

;-)))

Herlig generaliserende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg MÅ spørre folk om dialekta for å vite hvilken dialekt jeg skal munnavlese, så jeg håper da virkelig at det er greit å spørre om slikt ;)

Utrolig at det går an å instille radaren på å munnavlese ulike dialekter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Etter mine siste opplevelser så tror jeg at

hvite middelklasse og overklassekvinner årsaker de største raismeprorlemene i Norge. Jeg er på vei til å slå hardt ned på det.

Hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.

''Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.''

Jeg kan ikke så mye om dette, men er du så sikker på det? Mitt inntrykk er at det er store dialektforskjeller de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2010 så forventer vi, for eksempel, at unger med ugifte foreldre ikke blir snakket til som "løsunger", selv om det skjedde for 80 år siden.

Samboere blir ikke fordømt, og skilte kvinner blir heller ikke fordømt. Verden går forover.

Selvsagt må man regne med slikt, men man kan også oppmuntre andre folk til å bruke hodet. Folk i rullestol er nok vant med å bli spurt, men samtidig så skal det ikke mye til å ikke spørre "hvordan havnet du der" første gang du treffer noen i rullestol.

For meg, som har bodd i så mange land (og vært utlending i veldig mange) er slike ting bare vanlig høflighet.

Med vennlig hilsen

Absolutt enig i at man godt kan "stramme opp" folk til en viss grad. Men det kan gjøres på en fin måte likevel, slik at den man prater med ikke sitter igjen med negativ følelse overfor "utlendingen" etterpå.

Som sagt, så sier kroppspråk mye.

Man kan svare kort og presist. Og man kan også pense seg inn på et annet spor, og med det vise at man ikke er interessert i å prate mer om emnet.

Dersom de fortsetter å spørre og grave, kan man rett og slett si "jeg ønsker ikke å snakke mer om det nå" eller at "det er for personlig for meg å snakke om" eller noe lignende, slik at man faktisk får forståelse fra den andre. Om de ikke respekterer det, DA er de uhøflige, og man kan snu seg rundt etter andre å prate med, unnskylde seg med at man har dårlig tid og må videre, eller må sjekke telefonen for beskjeder eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Nå sammelignet jeg med Norge. Norge er nørmest i en særstilling når det kommer til dialekter og stedsspesifikke målmerker.''

Jeg kan ikke så mye om dette, men er du så sikker på det? Mitt inntrykk er at det er store dialektforskjeller de fleste steder.

Norge er helt spesielt når det gjelder dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Norge er helt spesielt når det gjelder dialekter.

Vi er spesielle fordi vi har to skriftsspråk, som gjenspeiles i dialektene (eller omvendt), men som nevnt var mitt inntrykk at dialektene er like ulike andre steder. Så langt har ingen gitt meg pålitelig informasjon som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...