Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Hei,

Selvsagt er det fint hvis du ønsker å snakke/forklare, men hva hvis du ikke likte å snakke om det? Altså, slik som hun som skrev artikkelen i TheGuardian. Det er selvsagt ikke noe galt å være "fra utlandet", men det er galt hvis man får "3. grads forhør" om hva dine foreldre gjorde, og hvor, hver gang man går i butikken.

En (svart) venninne av meg var i supermarkedet i Danmark, og da kom det en eldre dame opp til henne. Den eldre damen kjørte pekefingeren rett inn i magen hennes (slik at det gjorde vondt), konstaterte "Du er neger, du!", og vandret fornøyd videre i supermarkedet.

Med vennlig hilsen

''En (svart) venninne av meg var i supermarkedet i Danmark, og da kom det en eldre dame opp til henne. Den eldre damen kjørte pekefingeren rett inn i magen hennes (slik at det gjorde vondt), konstaterte "Du er neger, du!", og vandret fornøyd videre i supermarkedet.''

Dette er selvsagt IKKE grei oppførsel.

Jeg har selv opplevd en gang å møte en nabo for første gang dengang jeg bodde i blokk. Idet hun sa passe høyt mens vi passerte hverandre i oppgangen:" *høylydt sukk* Har vi fått slike hit nå da..."

Nedsettende blikk og små kommentarer hver gang vi møtte hverandre, uten at jeg hadde gjort annet enn å være til..

Det gikk en liten faen i meg, og jeg bestemte meg for at hun aldri aldri skulle få "ta meg" i noe. Så jeg utførte trappevasken veldig nøye, var alltid blid og smilende når jeg møtte henne, selv om hun fortsatte med sine stygge blikk og kommentarer.

Hennes oppførsel gikk fra å være svært negativ til å bli nøytral. Så da var jeg egentlig fornøyd..

Det er hardt, men også en viktig egenskap å kunne heve seg over slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Gjest høstløv

*rister på hodet av deg*

Ingen sier at ungene ikke skal vite hvor de ble født. Og poenget er jo at en god del av mennesker med mørk hud ble født i Norge.

Diskusjonen her er at de ikke nødvendigvis ønsker å legge ut om det til kreti og pleti.

Hvis du ser noen i rullestol, er det første du spør om hva som skjedde med dem?

''Hvis du ser noen i rullestol, er det første du spør om hva som skjedde med dem?''

Ja, det finnes faktisk slike taktløse mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Stranger: Where are you from? [Translation: You look a bit brown. Why are you brown?]

Me: London.

Stranger: No, where are you really from?''

Her ville jeg f.eks. ha svart: Jeg kommer fra London, men min far er født i X og min mor er født i Y. Noe mer ønsker jeg ikke å si om den saken.

Så kan man vise med kroppsspråk at man ikke er så interessert i videre samtale..

Da ville spørsmålsstilleren ha fått svar på sitt spørsmål.

Og man hadde imøtekommet dette, uten å gå på akkord med seg selv.

Men for henne så er det åpenbart sårt og at hun ikke liker at folk ikke aksepterer henne som brite, bare fordi hun har mørk hud. Vi lever i 2010 og man er jo akkurat like norsk eller britisk selv om man er helt svart.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En (svart) venninne av meg var i supermarkedet i Danmark, og da kom det en eldre dame opp til henne. Den eldre damen kjørte pekefingeren rett inn i magen hennes (slik at det gjorde vondt), konstaterte "Du er neger, du!", og vandret fornøyd videre i supermarkedet.''

Dette er selvsagt IKKE grei oppførsel.

Jeg har selv opplevd en gang å møte en nabo for første gang dengang jeg bodde i blokk. Idet hun sa passe høyt mens vi passerte hverandre i oppgangen:" *høylydt sukk* Har vi fått slike hit nå da..."

Nedsettende blikk og små kommentarer hver gang vi møtte hverandre, uten at jeg hadde gjort annet enn å være til..

Det gikk en liten faen i meg, og jeg bestemte meg for at hun aldri aldri skulle få "ta meg" i noe. Så jeg utførte trappevasken veldig nøye, var alltid blid og smilende når jeg møtte henne, selv om hun fortsatte med sine stygge blikk og kommentarer.

Hennes oppførsel gikk fra å være svært negativ til å bli nøytral. Så da var jeg egentlig fornøyd..

Det er hardt, men også en viktig egenskap å kunne heve seg over slikt.

Hei,

Men det skal jo ikke være din jobb å overbevise slike som henne. Det er selvsagt fint at du påtar deg jobben, men du kan jo ikke gå gjennom livet påtvunget en slik jobb, enten du ønsker den eller ei. Du har jo ingen spesiell plikt (utover det alle har) til å "oppdra" folk med fordommer.

Den jobben må vi ta, alle sammen. Det skal ikke bare være homofile som må bekjempe fordommer mot dem, bare kvinner som kjemper for likestilling, svarte som bekjemper rasisme. Jeg synes vi har plikt til å gjøre noe med fordommene alle sammen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du ser noen i rullestol, er det første du spør om hva som skjedde med dem?''

Ja, det finnes faktisk slike taktløse mennesker.

Jeg vet det. Hva skal man gjøre med dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Og hvor stor forskjell er det på islandsk og språket de snakker på Færøyene?''

Den er overveldende stor faktisk.

Ja, jeg lurte fælt for det høres jo norsk ut men man forstår ikke hva som blir sagt. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og hvor stor forskjell er det på islandsk og språket de snakker på Færøyene?''

ps. Språket vi snakket heter færøysk

Det visste jeg vel egentlig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''vi kjenner likevel spesielle språkforskjeller fra de forskjellige områdene, både i navn på ulike ting og i uttale, ''

Slike forskjeller vil jeg kalle dialekter.

''Slike forskjeller vil jeg kalle dialekter.''

Jeg òg, men så er islendinger litt spesielle;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Stranger: Where are you from? [Translation: You look a bit brown. Why are you brown?]

Me: London.

Stranger: No, where are you really from?''

Her ville jeg f.eks. ha svart: Jeg kommer fra London, men min far er født i X og min mor er født i Y. Noe mer ønsker jeg ikke å si om den saken.

Så kan man vise med kroppsspråk at man ikke er så interessert i videre samtale..

Da ville spørsmålsstilleren ha fått svar på sitt spørsmål.

Og man hadde imøtekommet dette, uten å gå på akkord med seg selv.

Helt enig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men for henne så er det åpenbart sårt og at hun ikke liker at folk ikke aksepterer henne som brite, bare fordi hun har mørk hud. Vi lever i 2010 og man er jo akkurat like norsk eller britisk selv om man er helt svart.

Med vennlig hilsen

Det er man åpenbart. Men de fleste briter og nordmenn vet hvordan etniske folk ser ut som....Og de er ikke _mørkhudede_.

Skjønner fremdeles ikke poenget, med å skulle være norsk, engelsk etc. Absolutt alle burde være stolt av sin bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er man åpenbart. Men de fleste briter og nordmenn vet hvordan etniske folk ser ut som....Og de er ikke _mørkhudede_.

Skjønner fremdeles ikke poenget, med å skulle være norsk, engelsk etc. Absolutt alle burde være stolt av sin bakgrunn?

At du ikke forstår poenget er vel kanskje en del av problemet?

Det hander ikke om man er stolt eller ei om man er født i "Korea". Ingen sider man ikke skal være det. Ei heller om man er født i Oslo eller Finnmark, og har svart hud.

Poenget er at en del mennesker gjerne vil slippe å forklare at de er norske (ikke utenlandske) "på tross" av at huden er mørk.

Har du lest artikkelen i The Guardian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

At du ikke forstår poenget er vel kanskje en del av problemet?

Det hander ikke om man er stolt eller ei om man er født i "Korea". Ingen sider man ikke skal være det. Ei heller om man er født i Oslo eller Finnmark, og har svart hud.

Poenget er at en del mennesker gjerne vil slippe å forklare at de er norske (ikke utenlandske) "på tross" av at huden er mørk.

Har du lest artikkelen i The Guardian?

''Poenget er at en del mennesker gjerne vil slippe å forklare at de er norske (ikke utenlandske) "på tross" av at huden er mørk. ''

Det påstår du! Men jeg har enda tilgode å se statistikk over dine påstander, og alle jeg har møtt, forteller gjerne om opprinnelsesland....

Slike som du forårsaker skikkelig rasisme:(((

Om slike som du holdt kjeft, ville verden være en bedre plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kniizzze

I syden blir man spurt hvor man er fra hele tiden iallfall. Har lagt merke til at går jeg mere slutty kledd (kort skjørt, utringning), så spørr de om jeg er fra Russland. Går jeg mer pertentlig kledd spørr de om jeg er fra Sveits. Går jeg mer vanlig eller sporty kledd, spørr de om jeg er fra Sverige.

Og da den røde hårfargen jeg hadde farget ble litt utvasket og bleket sola, var spørsmålet: IRISH?? IRISH??

;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

I syden blir man spurt hvor man er fra hele tiden iallfall. Har lagt merke til at går jeg mere slutty kledd (kort skjørt, utringning), så spørr de om jeg er fra Russland. Går jeg mer pertentlig kledd spørr de om jeg er fra Sveits. Går jeg mer vanlig eller sporty kledd, spørr de om jeg er fra Sverige.

Og da den røde hårfargen jeg hadde farget ble litt utvasket og bleket sola, var spørsmålet: IRISH?? IRISH??

;-)))

He,he;)

Helt naturlig at de spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at en del mennesker gjerne vil slippe å forklare at de er norske (ikke utenlandske) "på tross" av at huden er mørk. ''

Det påstår du! Men jeg har enda tilgode å se statistikk over dine påstander, og alle jeg har møtt, forteller gjerne om opprinnelsesland....

Slike som du forårsaker skikkelig rasisme:(((

Om slike som du holdt kjeft, ville verden være en bedre plass!

Så les artikkelen i The Guardian, så ser du minst én.

Derutover er det greit hvis du kan oppføre deg som folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men hvor forskjellig er islandsk fra norrønt? Er det like forskjellig som norsk og norrønt? Og hvor stor forskjell er det på islandsk og språket de snakker på Færøyene?

Nei islandsk ligger nærmere nørront enn norsk, men det er ikke det samme. Færøysk er likt, men ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Segunda har rett. :o) Jeg var der for noen år siden og turlederen, en islandsk språkprofessor (om jeg ikke husker helt feil) fortalte at islendingene ikke har noen dialekter. Han var veldig fasinert over de norske dialektene.

Jeg antar at det er en venn av meg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så les artikkelen i The Guardian, så ser du minst én.

Derutover er det greit hvis du kan oppføre deg som folk.

I like måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...