Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Ja, ofte jeg også svarer at jeg kommer fra eks. Oslo.

Men, det kan jo hende de spør om jeg er født og oppvokst der, og da kan jeg svare at jeg er født i XX, men oppvokst i eks. Oslo.

Jeg tror ingen ønsker å være vanskelige eller møter meg med fordommer.

Jeg møter alle med åpenhet og føler at folk setter pris på det.

Hvis man er rask med å "bite" tilbake, eller ønske å sette på plass folk, fremmer det jo ikke akkurat noen god dialog. Og det skjønner jeg vel ikke helt hensikten med. Men forstår jo at man kan bli farget av tidligere vonde opplevelser da..

Likevel er det trist om det skal gå utover nr 200 som stiller dette spørsmålet. Han kan jo ikke noe for at mange andre har stilt det samme spørsmålet før, eller at man er særdeles sårbar eller har opplevd vonde ting tidligere.

Folk er nysgjerrige og genuint interesserte - det er i alle fall min erfaring.

Hei,

Elextra fant linken som jeg snakket om:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Som deg tror jeg selvsagt heller ikke folk gjør det ondskapsfullt. Poenget er mer at hvis man antar noen ikke er norsk fordi de ikke har hvit hud (altså, underforstått at bare nordmenn har hvit hud) så legger man opp til en "oss og dem" situasjon.

Selvsagt blir man litt "brent" av å ha bodd i Sør Afrika, men jeg synes det er på tide at flere forstår at man kan være 100% norsk selv om man ikke har hvit hud.

Det er ikke mer enn en halvtime siden jeg svarte en person (på et annet forum) som ville utvise alle ikke-etniske-nordmenn fra Norge. Til og med samene skulle utvises...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Gjest Elextra

Tusen takk!

Fant du den her på DOL, eller direkte hos The Guardian?

Med vennlig hilsen

Her på DOL, husket artikkelen selv, og det var bare å søke på "guardian" (i søkefeltet til venstre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hei,

Elextra fant linken som jeg snakket om:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Som deg tror jeg selvsagt heller ikke folk gjør det ondskapsfullt. Poenget er mer at hvis man antar noen ikke er norsk fordi de ikke har hvit hud (altså, underforstått at bare nordmenn har hvit hud) så legger man opp til en "oss og dem" situasjon.

Selvsagt blir man litt "brent" av å ha bodd i Sør Afrika, men jeg synes det er på tide at flere forstår at man kan være 100% norsk selv om man ikke har hvit hud.

Det er ikke mer enn en halvtime siden jeg svarte en person (på et annet forum) som ville utvise alle ikke-etniske-nordmenn fra Norge. Til og med samene skulle utvises...

Med vennlig hilsen

''Selvsagt blir man litt "brent" av å ha bodd i Sør Afrika, men jeg synes det er på tide at flere forstår at man kan være 100% norsk selv om man ikke har hvit hud.

Det er ikke mer enn en halvtime siden jeg svarte en person (på et annet forum) som ville utvise alle ikke-etniske-nordmenn fra Norge. Til og med samene skulle utvises...''

For meg ville det ta et halvt minutt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selvsagt blir man litt "brent" av å ha bodd i Sør Afrika, men jeg synes det er på tide at flere forstår at man kan være 100% norsk selv om man ikke har hvit hud.

Det er ikke mer enn en halvtime siden jeg svarte en person (på et annet forum) som ville utvise alle ikke-etniske-nordmenn fra Norge. Til og med samene skulle utvises...''

For meg ville det ta et halvt minutt;)

Hva ville tatt et halvt minutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du skrev: ''Alle land i verden har dialekter! ''

Så da har de altså ikke det.

Jeg er født i et land som ikke har dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i et land som ikke har dialekter.

Jeg tenkte å si at landet ditt ikke har dialekter, men kom ikke så langt. :o) Var der for noen år siden og han som var turleder var veldig språkkyndig. Husker vi lå i et basseng og utvekslet gloser. :o) Mulig han ble litt lei av meg for jeg lurte på hva alt mulig het på ditt språk! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg er født i et land som ikke har dialekter.

Du er født på Island! Jeg vet at det finnes forskjellige dialekter tom på Island!

Tror ikke at du er islending:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er født på Island! Jeg vet at det finnes forskjellige dialekter tom på Island!

Tror ikke at du er islending:(

Segunda har rett. :o) Jeg var der for noen år siden og turlederen, en islandsk språkprofessor (om jeg ikke husker helt feil) fortalte at islendingene ikke har noen dialekter. Han var veldig fasinert over de norske dialektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slutt nå å kverulere på alt

Du er født på Island! Jeg vet at det finnes forskjellige dialekter tom på Island!

Tror ikke at du er islending:(

Jeg syns det er så mange påståelige kranglere her inne for tida. Jo, island er kjent som landet uten dialekter. Det finnes små regionale forskjeller, men det er en tendens til utjevning. At den jevne borger sier at det er "et land uten dialekter" er derfor ingen grunn til å påstå at vedkommende ikke er islending. Alt skal man nå stille spørsmål ved.

Ta et kjapt googlesøk på "island dialekt", og du finner helt sikkert seriøse kilder som bekrefter det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg er korpsdirigent og klarinettlærer.

Jeg var med på marsjøvelse i dag, og fulgte aspirantene mens de marsjerte. Moro!!!!

Ropte "Venstre, venstre!", og "Rett inn" og "Hold rekka! og hjalp dem med justeringer mens de gikk. En gutt mistet notestativet, så det holdt jeg, og ei jente mistet skoen, så den bar jeg mens hun gikk på bare sokken siste biten :-)

Men skal si det var forskjeller på barna med det å klare venstre-høyre - venstre - høyre korrekt! Til og med blant juniorene vare det flere som rotet.

Min lille klarinettist er nok ikke blant de mest begavede når det gjelder spilling, men marsjere - det kunne hun :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg syns det er så mange påståelige kranglere her inne for tida. Jo, island er kjent som landet uten dialekter. Det finnes små regionale forskjeller, men det er en tendens til utjevning. At den jevne borger sier at det er "et land uten dialekter" er derfor ingen grunn til å påstå at vedkommende ikke er islending. Alt skal man nå stille spørsmål ved.

Ta et kjapt googlesøk på "island dialekt", og du finner helt sikkert seriøse kilder som bekrefter det jeg sier.

Har vært på Island;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på marsjøvelse i dag, og fulgte aspirantene mens de marsjerte. Moro!!!!

Ropte "Venstre, venstre!", og "Rett inn" og "Hold rekka! og hjalp dem med justeringer mens de gikk. En gutt mistet notestativet, så det holdt jeg, og ei jente mistet skoen, så den bar jeg mens hun gikk på bare sokken siste biten :-)

Men skal si det var forskjeller på barna med det å klare venstre-høyre - venstre - høyre korrekt! Til og med blant juniorene vare det flere som rotet.

Min lille klarinettist er nok ikke blant de mest begavede når det gjelder spilling, men marsjere - det kunne hun :-))))

Det verste med å ha spilt i korps er å ikke kunne være utendørs og høre noen spille en marsj uten å automatisk begynne å gå i takt - med venstrebenet "først."..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med å ha spilt i korps er å ikke kunne være utendørs og høre noen spille en marsj uten å automatisk begynne å gå i takt - med venstrebenet "først."..

Er du miljøskadet? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slutt nå å kverulere på alt

Har vært på Island;

Det har jeg også. Men poenget i dette tilfellet er vel ikke hvor i verden man har vært, men å uttale seg om ting man egentlig ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det verste med å ha spilt i korps er å ikke kunne være utendørs og høre noen spille en marsj uten å automatisk begynne å gå i takt - med venstrebenet "først."..

He - he :-)

Jeg har aldri gått i koprs, men jammen meg, så falt marsjering lett for meg. Skikkelig moro var det !

Men lett å komme ut av rekka i sving. Vi gikk noen ganger rundt rundkjøringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Elextra fant linken som jeg snakket om:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Som deg tror jeg selvsagt heller ikke folk gjør det ondskapsfullt. Poenget er mer at hvis man antar noen ikke er norsk fordi de ikke har hvit hud (altså, underforstått at bare nordmenn har hvit hud) så legger man opp til en "oss og dem" situasjon.

Selvsagt blir man litt "brent" av å ha bodd i Sør Afrika, men jeg synes det er på tide at flere forstår at man kan være 100% norsk selv om man ikke har hvit hud.

Det er ikke mer enn en halvtime siden jeg svarte en person (på et annet forum) som ville utvise alle ikke-etniske-nordmenn fra Norge. Til og med samene skulle utvises...

Med vennlig hilsen

''Poenget er mer at hvis man antar noen ikke er norsk fordi de ikke har hvit hud (altså, underforstått at bare nordmenn har hvit hud) så legger man opp til en "oss og dem" situasjon.''

Vel, så lenge man møter folk vennlig og "gir litt av seg selv", og gjerne viser interesse for de også, så tror jeg det i seg selv vil bidra til at tankegangen "oss-dem" vil viskes ut. Å ikke lage det til noe tema, rett og slett.

Det er jo klart at det er større sjanse for at man blir betraktet som utlending, dersom hudfargen er mørk. Jeg kan egentlig ikke skjønne at det er så galt, egentlig. Det hender jeg spør andre selv, rett og slett fordi jeg er nysgjerrig.

Jeg er mørk selv, og forstår da at folk kan ta feil og tro jeg er innvandrer for eksempel. Kunne ikke falt meg inn å bli fornærmet for det. Da er det jo bare å forklare hvordan det henger sammen.

Vi er alle mennesker og mennesker kan ta feil, si gale ting eller opptre litt underlig noen ganger. Så lenge det ikke er ondskapsfullt, tar jeg det ikke til meg.

Å vise raushet tror jeg man kommer langt med. I alle fall har jeg bare positive opplevelser med det. Men jeg kan skrive under på at jeg har fått mange rare spørsmål, kommentarer og folk har oppført seg merkelig, fordi de ikke trodde jeg var "norsk"...

Spesielt i utlandet er det vanskelig å få folk til å skjønne at jeg er norsk, fordi "alle" nordmenn er jo lyse i huden...

Men, pytt, pytt, blir jeg ikke trodd er det jo ikke mitt problem. De felles jo bare av egne fordommer og innsnevret syn på ting.

Jeg er like lykkelig uansett hva disse perifere menneskene måtte tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du svarte så bra her - og Sør ble faktisk taus....!

He, he, tausheten varte nå ikke så lenge da... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kanskje bare lei av de samme spørsmålene.

Jeg overhørte denne forleden:

"Du må treffe mange spennende mennesker i din jobb?"

"Nei, de fleste er sånne som deg."

;-)

Med vennlig hilsen

Hi, hi, den var god!

Men spørs om jeg tør å si det selv, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...