Gå til innhold

Er det frekt å spørre hvor en kommer fra?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. Jeg har vært i den situasjonen at opplysninger ble holdt unna, og jeg syntes det var ubehagelig selvom jeg forsto grunnen.

Jeg fyller ofte ut opplysninger om meg selv, og da er det yrke, fødested, personnummer osv som blir spurt om. Jobbintervju går på å få vite mest mulig om personen.

Jeg forstår ikke hvorfor noen spør hva du egentlig jobber med....hva mener du????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    29

  • hidi, the scorpion

    25

  • Liliaceae

    15

  • Dorthe

    12

Gjest Kayia

''Hvis det er frekt å spørre noen hva de jobber med''

Ikke nødvendigvis frekt, men litt påtrengende, og jeg spør aldri om dette før jeg kjenner noen litt.

'', hva da med spørsmålet til dem som snakker med aksent om hvor de kommer ifra?''

Det synes jeg må være helt greit, men jeg forsøker å spørre med et glimt i øyet, så spørsålet ikke oppfattes som kritikk av aksenten/språket.

'' Eller den som har mørk hudfarge selvom vedkommende ikke snakker med aksent.''

Det spør en selvfølgelig ikke om, i hvertfall ikke her i Norge. Men dersom vedkommende røper at h*n ikke er oppvokst i Norge kan det nok hende jeg spør.

''Er det frekt å spørre en med dialekt hvor han kommer ifra hvis du ikke kan lokalisere dialekten?''

Nei, jeg synes ikke det.

Enig med deg i dette. Det er forskjell på å samtale og å være påtrengende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. Jeg har vært i den situasjonen at opplysninger ble holdt unna, og jeg syntes det var ubehagelig selvom jeg forsto grunnen.

Jeg fyller ofte ut opplysninger om meg selv, og da er det yrke, fødested, personnummer osv som blir spurt om. Jobbintervju går på å få vite mest mulig om personen.

''Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. ''

Å ikke vite hva de driver med er ikke ensbetydende med at de lyver om seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg spør ofte hvor folk kommer fra i Oslo siden det er ganske lett å høre om folk er fra samme sted som meg eller fra Lambergseter og Opsahl osv. Som regel så kjenner jeg dem igjen og det er ganske morsomt.

Ellers så spør jeg ikke så mye men lar folk fortelle det de vil og så forteller jeg det jeg har lyst å fortelle dem.

''Lambergseter og Opsahl''

LOL - er det nord for Sinsenkrysset eller øst fort Ryen, tro?

;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Lambergseter og Opsahl''

LOL - er det nord for Sinsenkrysset eller øst fort Ryen, tro?

;P

Ingen av delene :o)

Men jeg kjenner igjen folk som kommer fra samme område i byen som meg og forskjellen er ikke stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lambergseter og Opsahl''

LOL - er det nord for Sinsenkrysset eller øst fort Ryen, tro?

;P

Jeg tipper det er i utlandet! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis folk snakker med aksent eller annen dialekt enn der man oppholder seg, er det ok å spørre hvor de kommer fra. Ikke som første spørsmål, synes jeg, men sånn litt uti.

Hvis folk ikke har aksent eller dialekt, synes jeg det er en uting å spørre folk om hvor de kommer fra. Og det vil jo bare være aktuelt i tilfeller hvor personen skiller seg veldig ut, vanligvis på hudfargen. Annen hudfarge betyr ikke at man ikke er norsk, eller ikke er bergenser... Og det er ganske frekt, i mine ører, å gå ut fra at folk er utenbys fra eller fra et annet land, basert på hudfarge.

Adopterte er feks norske - de kommer fra Norge, selv om de er født i et annet land, og har en annen etnisk bakgrunn. Det samme gjelder 2. generasjons innvandrere. SYnes det er ganske fornærmende å automatisk gå ut i fra noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg synes det er greit å vite hva folk driver med når jeg blir kjent med dem. Hvis jeg dater en mann så misliker jeg hvis ikke han gir meg riktige opplysninger om seg selv. ''

Å ikke vite hva de driver med er ikke ensbetydende med at de lyver om seg selv!

Nei jeg sa ingenting om løgn, men at opplysninger blir holdt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjønner ikke hvorfor?

Hvorfor er det frekt å spørre noen hvor de kommer fra eller hva de jobber med? Det er vel en naturlig del av en bli kjent-prosess? Hvor noen kommer fra sier jo litt om kulturbakgrunnen deres. Nå snakker jeg ikke om utlendinger/mørkhudete spesielt, men det er forskjell på en nordlending og en sørlending f.eks. Spør man noen om hva de jobber med kan man plutselig ha noe til felles som f.eks studiested. Jeg tenker at det også sier noe om interessene til personen.

Hvis man ikke treffer noen gjennom en felles interesse som gjør det naturlig å bli kjent gradvis via interessen, så ser jeg ikke noe galt i å spørre om hvor man er fra eller hva man jobber med. Det er i alle fall ikke frekt. Jeg har selv vært arbeidsledig og det var ikke noe gøy å svare det på spørsmål om hva jeg jobbet med, men jeg syns uansett ikke det var frekt å bli spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

Dette opplever jeg som et veldig norsk fenomen. Da jeg hadde flyttet til landet, syntes jeg det var veldig merkelig at det var så stor interesse for hvor folk kom fra....

enkelte nordmenn fortsetter med denne praksisen når de er i utlandet - og kan få svært overraskete reaksjoner tilbake...

Siden jeg er utlending, har jeg min aksent. "Det verste jeg vet" er når folk nærmest avbryter min setning for å spørre hvor jeg er ifra. Da skjønner jeg at de har brukt tankevirksomheten sin til det - istedenfor å høre på hva jeg hadde å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan ikke skjønne at det er frekt eller at noen kan oppfatte det som frekt å få et slikt spørsmål. Jeg er selv veldig interessert i dialekter, aksenter og språk generelt, og ville spurt helt uten å tenke på at det kunne oppfattes som frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det frekt å spørre noen hvor de kommer fra eller hva de jobber med? Det er vel en naturlig del av en bli kjent-prosess? Hvor noen kommer fra sier jo litt om kulturbakgrunnen deres. Nå snakker jeg ikke om utlendinger/mørkhudete spesielt, men det er forskjell på en nordlending og en sørlending f.eks. Spør man noen om hva de jobber med kan man plutselig ha noe til felles som f.eks studiested. Jeg tenker at det også sier noe om interessene til personen.

Hvis man ikke treffer noen gjennom en felles interesse som gjør det naturlig å bli kjent gradvis via interessen, så ser jeg ikke noe galt i å spørre om hvor man er fra eller hva man jobber med. Det er i alle fall ikke frekt. Jeg har selv vært arbeidsledig og det var ikke noe gøy å svare det på spørsmål om hva jeg jobbet med, men jeg syns uansett ikke det var frekt å bli spurt om.

"Hvorfor er det frekt å spørre noen hvor de kommer fra eller hva de jobber med? Det er vel en naturlig del av en bli kjent-prosess?"

Enig med deg, sånt viser vel bare at man har interesse? Noen reagerer på alt da, snerpete. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplever jeg som et veldig norsk fenomen. Da jeg hadde flyttet til landet, syntes jeg det var veldig merkelig at det var så stor interesse for hvor folk kom fra....

enkelte nordmenn fortsetter med denne praksisen når de er i utlandet - og kan få svært overraskete reaksjoner tilbake...

Siden jeg er utlending, har jeg min aksent. "Det verste jeg vet" er når folk nærmest avbryter min setning for å spørre hvor jeg er ifra. Da skjønner jeg at de har brukt tankevirksomheten sin til det - istedenfor å høre på hva jeg hadde å si...

Da jeg bodde i USA fikk jeg stadig spm om hvor jeg kom fra. (Da var responsen gjerne "Oohh! You're from Norway, so am I! Do you know any Hansens in Bergen?" )

Så utelukkende norsk fenomen er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

Da jeg bodde i USA fikk jeg stadig spm om hvor jeg kom fra. (Da var responsen gjerne "Oohh! You're from Norway, so am I! Do you know any Hansens in Bergen?" )

Så utelukkende norsk fenomen er det nok ikke.

Akkurat med "norsk fenomen" mente jeg at nordmenn er veldig opptatte av hvor andre nordmenn kommer ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat med "norsk fenomen" mente jeg at nordmenn er veldig opptatte av hvor andre nordmenn kommer ifra.

ok.

Jeg tror kanskje det kommer av at vi har ganske særpregete dialekter, og at urbaniseringen er forholdsvis ny her til lands. For 25-50 år siden kom jo "alle" fra en eller annen bygd og hadde besteforeldre" på landet".

Husker forøvrig den ene søstra vi var helt oppgitt etter å ha studert i Bergen 2-3 år, alle gikk automatisk ut fra at hun var fra Oslo siden hun snakker østlandsdialekt... Hun var litt lei av å forklare at det finnes flere byer på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg blir stadig spurt om hva jeg "egentlig" jobber med. Det er ganske irriterende.

''Jeg blir stadig spurt om hva jeg "egentlig" jobber med. Det er ganske irriterende.

''

Spørsmålet må vel komme fra noen som er misunnelige på deg som kan jobbe med det mange har som hobby! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir stadig spurt om hva jeg "egentlig" jobber med. Det er ganske irriterende.

''

Spørsmålet må vel komme fra noen som er misunnelige på deg som kan jobbe med det mange har som hobby! :-)

-eller folk som tror det ikke går an å ha det som jobb. Det er færre som spør nå enn for 15 år siden altså. Og unger som spør svarer man jo på en ordentlig måte.

-vi snakket om det i lunsjen her på kulturskolen i forrige uke faktisk, da var det en far som hadde lurt på hva hornlærer'n EGENTLIG jobbet med, og han trodde faktisk ikke på at det var et yrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du ikke at det kan bli mer enn bare litt irriterende når den 200. personen spør hvor du er fra (siden du har mørk hud), og både du (og kanskje dine foreldre) er født i Oslo?

Det er rimelig kjedelig i lengden å bli regnet som utlending, bare fordi man har mørk hud. Da føler man jo lett at man ikke hører hjemme her...

Med vennlig hilsen

Det har jeg all erfaring fra, siden jeg har mørk hud selv!

Ofte har jeg faktisk svart det landet jeg er født i, når folk spør hvor jeg kommer ifra. Da har jeg gått ut fra at de lurer på hvor jeg har hudfargen fra, liksom.

Men så spør de bare egentlig om jeg kommer fra (eks) Oslo eller Lillestrøm he-he..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...