Gå til innhold

Har du fått avklaringspengene i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke irrelevant
Skrevet

Tidligere har de vært inne på konto før 08:00 tirsdagen når jeg har levert meldekort på lørdagen før, men ikke i dag. :(

Gjest ingen nick
Skrevet

Meldekortet ble levert søndag, og pengene er inne på konto i dag.

Gjest Ikke irrelevant
Skrevet

Meldekortet ble levert søndag, og pengene er inne på konto i dag.

De er inne her også nå. Takk og pris.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nå sjekket jeg akkurat, og jeg har fått dem. Leverte også på lørdag.

Gjest AAP penger
Skrevet

Hei

Dette var et spørsmål jeg hadde tenkt og poste nå:o)

Når man kan vente og få inn pengene...

Starter med AAp nå selv, og leverer lørdager.

Vil da pengene stå på konto på tirsdags morgen?

Skrevet

Hei

Jeg har pengene på konto tirsdag morgen/formiddag når jeg leverer meldekortet på lørdag.

Gjest høstløv
Skrevet

Hei

Ja.

Gjest flott med hjelp altså:o)
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1273579740' post='4355775]

Jeg har pengene på konto tirsdag morgen/formiddag når jeg leverer meldekortet på lørdag.

Supert!

Kan jeg spørre deg om en annen ting og?

Har et spørsmål om det lenger opp her ang utregning av AAP, men tenkte jeg kunne spørre deg og, siden du tydligvis også får AAP:o)

Trekkes du skattetrekk pr 14. dag eller legger de sammen og trekker for hele mnd?

Det vil jo utgjøre en 1000-lapp om de legger sammen de to 14. dagers periodene...

Og vil vi nå få utbetalt 2 ganger uten skattetrekk??

Gjest Ikke irrelevant
Skrevet

[quote name=flott med hjelp altså:o)' timestamp='1273580664' post='4355789]

Supert!

Har et spørsmål om det lenger opp her ang utregning av AAP, men tenkte jeg kunne spørre deg og, siden du tydligvis også får AAP:o)

Trekkes du skattetrekk pr 14. dag eller legger de sammen og trekker for hele mnd?

Det vil jo utgjøre en 1000-lapp om de legger sammen de to 14. dagers periodene...

Hvis jeg kan tillate meg å svare...

''Trekkes du skattetrekk pr 14. dag eller legger de sammen og trekker for hele mnd? Det vil jo utgjøre en 1000-lapp om de legger sammen de to 14. dagers periodene...''

De trekker for 14 dager av gangen. Jeg har gått ned 500-1000 kroner pr. mnd. pga. det. :(

''Og vil vi nå få utbetalt 2 ganger uten skattetrekk??''

I juni ja! :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Supert!

''Arbeidsavklaringspengene skal utbetales uten skattetrekk for to 14-dagers perioder i juni måned og for første 14-dagers utbetaling i desember måned.''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Gjest høstløv
Skrevet

Hurra for Staten. Den er ikke bare grisk! :)

Du betaler skatt på pengene for det. Staten beregner skatten for hele året og deler det på 10,5, slik at du får 1,5 måned uten skattetrekk, men du har betalt des mer i de andre månedene.

Staten gir ikke ved dørene, nei!

Gjest Ikke irrelevant
Skrevet

Du betaler skatt på pengene for det. Staten beregner skatten for hele året og deler det på 10,5, slik at du får 1,5 måned uten skattetrekk, men du har betalt des mer i de andre månedene.

Staten gir ikke ved dørene, nei!

Det har jeg ikke visst. Kanskje derfor jeg får så mye igjen på skatten da.

Skrevet

Supert!

Ser du har fått svar, trekkes skatt på hver utbetaling ja. Og juni er skattefri, siden de har trukket inn det du skulle ha betalt i skatt i juni. Så det er ikke skattefritt i den forstand, du har bare betalt litt mer de andre månedene.

Tror det er slik siden vi ikke får feriepenger.

Gjest høstløv
Skrevet

Det har jeg ikke visst. Kanskje derfor jeg får så mye igjen på skatten da.

Ja, skatteetaten beregner bevisst for mye skatt på hver enkelt, slik at nesten alle får igjen på skatten.

Det er bevisst politikk, for det er enklere å tilbakebetale skatt enn å inndrive restskatt hos folk flest.

Det kaller jeg tvangssparing i regi av skattevesenet. Jeg trenger de 500 kronene mer hver måned i stedet for å få 6.000 kroner tilbake på skatten etter halvannet år.

Gjest Ikke irrelevant
Skrevet

Ja, skatteetaten beregner bevisst for mye skatt på hver enkelt, slik at nesten alle får igjen på skatten.

Det er bevisst politikk, for det er enklere å tilbakebetale skatt enn å inndrive restskatt hos folk flest.

Det kaller jeg tvangssparing i regi av skattevesenet. Jeg trenger de 500 kronene mer hver måned i stedet for å få 6.000 kroner tilbake på skatten etter halvannet år.

Enig. Hadde hjulpet godt å få posjonert ut skattepengene i løpet av hele året, men det er godt å få litt penger til ferie også da.

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1273581833' post='4355806]

Ser du har fått svar, trekkes skatt på hver utbetaling ja. Og juni er skattefri, siden de har trukket inn det du skulle ha betalt i skatt i juni. Så det er ikke skattefritt i den forstand, du har bare betalt litt mer de andre månedene.

Tror det er slik siden vi ikke får feriepenger.

''Tror det er slik siden vi ikke får feriepenger.''

Alle har en måned om sommeren og to uker før jul, hvor det ikke trekkes skatt (det trekkes ikke skatt av feriepengene) Det er ikke spesielt for de med AAP.

Gjest flott med hjelp altså:o)
Skrevet

Hvis jeg kan tillate meg å svare...

''Trekkes du skattetrekk pr 14. dag eller legger de sammen og trekker for hele mnd? Det vil jo utgjøre en 1000-lapp om de legger sammen de to 14. dagers periodene...''

De trekker for 14 dager av gangen. Jeg har gått ned 500-1000 kroner pr. mnd. pga. det. :(

''Og vil vi nå få utbetalt 2 ganger uten skattetrekk??''

I juni ja! :-)

Du går vel ikke ned pga at de trekker hver 14. dag?

Jeg sparer 1000,- på det jeg, hvis jeg har regnet riktig??

Hvis jeg skulle trukket hele mnd summen på 14040,- hadde de trukket meg 3273,- i skatt

Når de trekker hver 14. dag trekkes jeg tilsammen 1083,- x 2 altså 2166,- pr mnd i skatt.

Jeg sparer 1000,- p åat de trekker hver 14. dag! Gjør jeg ikke det da??

Skrevet

''Tror det er slik siden vi ikke får feriepenger.''

Alle har en måned om sommeren og to uker før jul, hvor det ikke trekkes skatt (det trekkes ikke skatt av feriepengene) Det er ikke spesielt for de med AAP.

Ja, det er sant, det kom jeg ikke på.

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=flott med hjelp altså:o)' timestamp='1273583153' post='4355818]

Du går vel ikke ned pga at de trekker hver 14. dag?

Jeg sparer 1000,- på det jeg, hvis jeg har regnet riktig??

Hvis jeg skulle trukket hele mnd summen på 14040,- hadde de trukket meg 3273,- i skatt

Når de trekker hver 14. dag trekkes jeg tilsammen 1083,- x 2 altså 2166,- pr mnd i skatt.

Jeg sparer 1000,- p åat de trekker hver 14. dag! Gjør jeg ikke det da??

''Jeg sparer 1000,- p åat de trekker hver 14. dag! Gjør jeg ikke det da??''

Det må være noe galt med beregningsmetoden din. For du må bruke 14-dagers tabellen ved skatteberegningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...