Gå til innhold

lekse i 2. klasse

Gjest luskesnuske

Anbefalte innlegg

Gjest luskesnuske

Min gutt er 7 år og går i 2. klasse. Han er veldig flink på skolen og får alltid topp resultat på målprøvene hver fredag. MEN, han hater å gjøre lekser.

Det jeg lurer på er om det er for mye lekse eller om det er normal mengde:

Til i morgen skal han pugge 2. vers på ja vi elsker, I tillegg skal han skrive det i finskriftboka. Han har ei side i matteboka i tillegg til 2 matteark med enkel ganging. Han har også 5-6 ord han skal pugge/lære å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis alt det er lekse fra én dag til neste, synes jeg det var mye for en 2. klassing, ja.

Om det er en ukelekse og fordeles over en uke, synes jeg det er ganske passelig. Da kunne det også vært én oppgave til, uten at det hadde blitt for mye.

Men kjedelig for barnet å gjøre alt på én dag i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nekter nesten å tro at han har så mye lekser hver eneste dag...

I så fall er det i hvertfall altfor mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Synes det høres mye ut fra en dag til en annen...

Hos oss har de leselekse hver dag. Mattelekse(et par sider i matteboka) to ganger i uka, og finskrivingslekse(en side i finskrivingsboka) en gang pr uke.

Synes det er akkurat passe jeg. 2.klassingen kunne sikkert taklet litt mer noen dager, men synes også det er greit å ikke bruke alt for lang tid på leksene også. det skal jo også være tid til lek etter en slitsom dag...Ikke bare jobbing. Det at de ikke har mer lekser enn de har gjør at vi slipper å kjempe for å få dem gjort.Så populært med lekser er det jo ikke.. Men med den mengden de har ser selv barnet lyset i tunnellen og vet at med litt innsats blir leksene fort ferdig... så da læreren spurte på konferansetimen nå i vår om vi ville ha mer lekser sa jeg nei, nettopp fordi jeg ikke vil ødelegge den gode rutinen vi har fått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en typisk ukeplan for vår andreklassing:

Til tirsdag: Les i boka di (15 minutter). Gjør side xx i Multi oppgavebok, tell fra 100 til 0.

Til onsdag: Les i boka di, skriv 2 sider i finskriftboka (nye ord hver uke) gjør side xx i Tuba Luba oppgavebok, gjør side xx i Multi oppgavebok.

Til torsdag: Les i boka di, gjør side xx i Multi oppgavebok, gjør side xx i Tuba Luba oppgavehefte.

Til fredag: Les i boka di. Gjør side xx i Multi, side xx i Tuba Luba.

I tillegg: 4 norske øveord, 5 engelske gloser som skal øves inn og ukens sang.

Jeg syns egentlig det er ganske mye, men det glir mye bedre i år enn i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres myyye ut!!! Dattera mi har lekse til i morgen, ho og:

Lese 2 sider i leseboka (i praksis vil det vel si 9 korte setninger fordelt på 2 sider...) og 1 side i Multi 2b.

Dattera mi leser som en drøm, og leser alltid i egen bok i tillegg. Matematikken går som en drøm, og ho har alltid ekstra-lekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2. klassing har hatt i lekse fra mandag til onsdag denne uka: 2 A4 sider (med 16 punkt skrift) om Henrik Wergeland - lese og gjenfortelle, 2 hurra-vers til 17.maitoget kunnes utenat, et vers på engelsk, 5 øveord i norsk, 4 sider matte med 6-8 oppgaver pr side (regne med kroner og regnestykker med en ukjent - sånne med tall inni rundinger, finne hemmelig kode ved å regne ut og finne bokstaver)

I tillegg skal de lese 15 min hver dag.

Denne uka er jo ganske kort, så det ble litt ekstra mye på de to kveldene i skoleuka nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luskesnuske

Jeg har lært at ungene skal bruke ca en time hver dag på leksene. Det er nok.

Det syns jeg er mye for en 7 åring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luskesnuske

Har han begynt med ganging allerede?

Ja, 0 gangen og 1 gangen..ikke vanskelig, men det blir så innmari mye å skrive. I går måtte han svare på ca 30 oppgaver i nullgangen. Altblir jo null, så det er jo ikke vanskelig, bare veldig veldig kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luskesnuske

Nekter nesten å tro at han har så mye lekser hver eneste dag...

I så fall er det i hvertfall altfor mye!

Det er omtrent slik hver dag ja. Han får ekstra matteark og en annen leselekse enn de andre. Leselekse på ark og det er lite motiverende. Han er jo flink og får utfordringer, men det er noe med denne mestringsfølelsen som forsvinner når det blir så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luskesnuske

Hvis alt det er lekse fra én dag til neste, synes jeg det var mye for en 2. klassing, ja.

Om det er en ukelekse og fordeles over en uke, synes jeg det er ganske passelig. Da kunne det også vært én oppgave til, uten at det hadde blitt for mye.

Men kjedelig for barnet å gjøre alt på én dag i så fall.

Dette var fra i dag til i morgen.

Han er flink og har derfor fått ekstralekser, men han er født seint på året og er fortsatt bare sju år.. Det er grenser hvor lenge han greier å sitte stille. Det er et mareritt og en kamp nesten hver dag, nettopp fordi det er så mye og uoverkommelig. Nå er det heldigvis mange dager uten lekser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det syns jeg var mye.

Min mellomste hadde også veldig mye lekser i 1. og 2. klasse, og det var så tårene rant noen ganger. Hyl og skrik og hate hate. Det var som et mareritt. Vi tok det opp med læreren. I vårt tilfelle gjorde det ingen forskjell, men prøv å ta det opp med din sønns lærer. Forklar hvor ille det blir for ham. Kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fra i dag til i morgen.

Han er flink og har derfor fått ekstralekser, men han er født seint på året og er fortsatt bare sju år.. Det er grenser hvor lenge han greier å sitte stille. Det er et mareritt og en kamp nesten hver dag, nettopp fordi det er så mye og uoverkommelig. Nå er det heldigvis mange dager uten lekser :-)

''Det er et mareritt og en kamp nesten hver dag, nettopp fordi det er så mye og uoverkommelig.''

Vel, da hadde jeg i alle fall droppet alt av ekstralekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luskesnuske

''Det er et mareritt og en kamp nesten hver dag, nettopp fordi det er så mye og uoverkommelig.''

Vel, da hadde jeg i alle fall droppet alt av ekstralekser.

Ja, men han er pliktoppfyllende og ekstraleksene har vi droppet noen ganger med det resultat at læreren har skrevet ??? på arket. Dette syns gutten min er ubehagelig og han vil så gjerne gjøre alt ordentlig.

Jeg tror jeg må ta meg en prat med læreren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Ja, men han er pliktoppfyllende og ekstraleksene har vi droppet noen ganger med det resultat at læreren har skrevet ??? på arket. Dette syns gutten min er ubehagelig og han vil så gjerne gjøre alt ordentlig.

Jeg tror jeg må ta meg en prat med læreren igjen.

Prøv å ta en prat med læreren. Noter ned noen stikkord om det hjelper deg. Fortell hvor ille det er, hvilken kamp dere har for å få til leksene. Kanskje du når inn.

Jeg prøvde også så vidt å bare droppe noe av leksene da min mellomste slet som verst i 1. og 2. klasse, med det resultat at læreren ga leksene vi hadde droppet, som straffelekse til neste dag igjen sammen med de vanlig leksene. Selv om jeg hadde skrevet lapp og forklart at det ble for mye.

Nå tror jeg heller at jeg burde ringt henne -læreren altså- mens det stormet som verst og prøvd å forklare det mens ungen hylte og skrek og gråt av utmattelse i bakgrunnen. Kanskje det hadde gått inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta en prat med læreren. Noter ned noen stikkord om det hjelper deg. Fortell hvor ille det er, hvilken kamp dere har for å få til leksene. Kanskje du når inn.

Jeg prøvde også så vidt å bare droppe noe av leksene da min mellomste slet som verst i 1. og 2. klasse, med det resultat at læreren ga leksene vi hadde droppet, som straffelekse til neste dag igjen sammen med de vanlig leksene. Selv om jeg hadde skrevet lapp og forklart at det ble for mye.

Nå tror jeg heller at jeg burde ringt henne -læreren altså- mens det stormet som verst og prøvd å forklare det mens ungen hylte og skrek og gråt av utmattelse i bakgrunnen. Kanskje det hadde gått inn da?

Ekstralekser er jo noe som skal og bør være helt frivillig. Å sende med disse som straffelkse neste dag, når du hadde forklart at dette ble for mye, er jo bare tull. Hadde sendt arket i retur en gang til jeg og skrevet beskjeden min på selve leksearket....

Men om man på den ene siden ber om ekstralekser fra skolen så bør man også i utgangspunktet følge opp disse, ikke bare gjøre de når man har lyst. Det er jo ekstra arbeid for læreren også å skaffe han ekstralekser. Men at det en sjelden gang blir for mye, og man velger å skippe ekstraleksen en dag, burde være helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...