Gå til innhold

Arv - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Venninna mi
Skrevet

Min gode venninne har nettopp mistet mannen sin. De giftet seg for åtte år siden, og har ingen barn sammen. Derimot har de særkullsbarn på hver sin side. Nå er det tid for å skifte boet. Min venninne fikk for fire år siden en forholdsvis stor sum penger i arv etter sin mor. Noe er brukt på oppussing, men 500 000 står fortsatt på bok, i hennes navn. Hans barn mener at de har krav på sin del av de 500 000, som sin farsarv. Jeg mener at dette er hennes penger, og at arv/gaver ikke skal telles med i fellesboet. Min venninne er helt knust over tapet av mannen sin og orker ikke ta kampen. Jeg har bestilt time for henne hos advokat til uka, og skal bli med henne.

Men hans unger maser, og hun er orker snart ikke mer og gir snart etter.Jeg mener bestemt at hans barn har krav på sin del av boet og fellesveridene, men at personlig arv skal holdes utenfor. Kan jeg berolige min venninne med at jeg har rett? Jeg venter en ny telefon i kveld etter at hun skulle få "besøk" av sine stebarn i kveld.

Skrevet

Dette høres jo vilt ut. Og kan ikke skjønne at det er riktig at dme har krav på penger hun har fått i arv.

Høres jo ut som noen penge griske "unger"

Skrevet

Hun bør snakke med en advokat, for slike skifteoppgjør kan bli kompliserte.

Men i forhold til pengene du spør om - dette skal ikke hans barn arve.

Det skal først gjøres et skifteoppgjør hvor fellesboet mellom din vennninne og avdøde gjøres opp. I dette skifteoppgjøret kan hun holde arvede midler utenfor delingen (skjevdeling) forutsatt at midlene fortsatt klart kan identifiseres. Dersom de står på konto fortsatt vil ikke dette by på problemer.

Hennes del av fellesboet samt de midler hun kan holde utenfor delingen skal selvsagt hans barn ikke arve. Det vil si at de ikke vil arve noe av hennes arv.

Av hans del av boet skal det så foretas et arveoppgjør, der både hun og barna har arverett i henhold til loven.

Skrevet

http://www.alenemedbarn.no/akt%20lovregl-arvrett%20for%20særkullsbarn.htm Her er noe.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/sikre-lengstlevende-ektefelle.html Mer.

http://www.testament.no/visartikkel.asp?art=97

http://www.dinside.no/378410/arv-grunnleggende-regler

Osv. Jeg mener du har rett i at hans barn ikke kan gjøre krav på arv hun personlig har fått. Det er svært smart av deg å kontakte advokat, du er en god venn! Stå på.

Skrevet

Huff for noen forferdelige barn. Arveoppgjør bringer virkelig fram det værste i folk.

Over til spørsmålet. Din venninde har krav på å holde denne arven sin utenom skiftet. Det er hennes morsarv og den skal ikke inn i boet.

Siden det er så mye krøll allerede nå i skiftet, vil jeg anbefale et offentlig skifte. Det koster penger, men da slipper hun å måtte forholde seg til disse griske barna mer enn nødvendig. Advokater er heller ikke billig, så å bruke noen tusen på et offentlig skifte, er vel anvendte penger.

Skrevet

Det må jo regnes ut hvor mye hver av partene fikk med seg inn i ekteskapet - hvor mye de eide hver for seg først, deretter skal arven telle med på din venninnes side (også det som det er pusset opp for, mener jeg) - og så skal boet deles etter dette forholdet.

Selvsagt skal hans unger ha sin del - men ikke mer, og de høres ufyselige ut som maser med dette...

Skrevet

Dersom reglene ikke er endret, så skal denne arven holdes utenom. Ho arver også litt etter sin mann.

Gjest høstløv
Skrevet

Hennes arv etter sin mor, den delen som ikke er gått inn i fellesboet, er hennes særeie.

Altså har hans barn ikke krav på at denne arven tas med i booppgjøret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...