Gå til innhold

Dugnader i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest naaada
Skrevet

Sønnen vår begynte i privat barnehage ved juletider, og det er første erfaring vi har med barnehagetilværelsen. Det er som vi forventet en god del dugnader og møter, og en av oss foreldrene har alltid møtt på dette. Vi ser derimot at svært få av de andre foreldrene dukker opp, og det føles jo urettferdig i lengden at det er slik. Er det virkelig helt vanlig å droppe slike ting??

Gjest Tatjana
Skrevet

I de barnehagene våre barn har gått i, har det ikke vært velidg mange dugnader, så det har jeg ikke noe særlig erfaring fra. Men når det gjelder foreldremøter syns jeg det har vært dårlig oppmøte ja.

Vi har alltid møtt, en av oss da, og ofte har det vel vært ca 1/3 av ungene som har hatt noen av sine foreldre til stede. Vi -min mann eller jeg- har derfor endt opp med å ha et eller annet verv i foreldrerådet hvert eneste år i alle de årene vi har hatt barnehagebarn. Greit nok det, jeg hadde protestert hvis jeg hadde hatt veldig mye i mot det.

Men jeg har stusset litt på det at folk ikke engang møter opp på det første foreldremøtet på høsten, den første høsten barna deres går i barnehagen. Jeg var veldig interessert i å treffe de voksne som passet barna mine hver dag, og få høre litt om deres grunnsyn og verdier og pedagogikken og slikt. Men alle er jo ikke like...

Skrevet

Jeg har også barn i privat barnehage og kjenner meg ikke igjen. Nå har det riktignok ikke vært mange dugnader de snart 5 årene jeg har hatt barn der, men de som har vært har det vært godt oppmøte på.

Og på foreldremøtene er det stinn brakke. Det er som regel 2 av dem i året. Max.

Skrevet

Hvis han bare har gått der siden jul (5 mnd?) og det allerede har vært "en god del dugnader og møter", er nok det over gjennomsnittet. Hvis det er noe spesielt som pågår, f.eks. dugnadsbasert oppussing, kan det jo tenkes at noen av foreldrene med lang fartstid synes de begynner å få nok.

Ellers er det vel slik at man forsøker å stille, men det går ikke alltid. Det har med f.eks. antall barn å gjøre, om man er to foreldre hjemme eller må samarbeide med en eks, eller om man har en vanlig jobb eller turnus.

Her er en laaang tråd om temaet, den er riktignok noen år gammel:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3696650

Gjest prust
Skrevet

Vi har vår minste i privat barnehage, og der er det dugnad (4 timer) høst og vår, med obligatorisk fremmøte med minst én fra hver familie. Dersom en ikke møter, får vi faktura på 400 kr. Det er også mulig å sette seg opp på noe ekstraarbeid en annen dag dersom en ikke har anledning til å møte på dugnaden.

Da de to eldste gikk i barnehage, var de i kommunal barnehage, og jeg kan bare huske én dugnad på alle de årene i den barnehagen.

Jeg synes dugnader er ok, men det må være godt organisert. Hos oss er det altfor slapt - 30-50 voksne mennesker som jobber godt en time eller to, men så bare henger der til de fire timene er over....

Vi var alltid på alle foreldremøter da de to eldste gikk i barnehagen. Vi er slappere nå. Var på foreldremøte den første høsten i ny barnehage, og muligens den andre, men nå i høst droppet vi det.

Vi er litt lei barnehagen, og gleder oss veldig til skolestart etter sommeren.

Gjest Elextra
Skrevet

Har erfaring fra 5-6-7 ulike barnehager, private og kommunale, og alle steder har det vært dugnader.

Særlig private står vel helt fritt i å avtale hvor mye dugnader de skal ha; noen vil vel stemme for mye dugnader, andre vil heller betale mer.

Det er også vanlig at ikke alle møter i dugnader. En kan selvfølgelig bli litt ergerlig om det er de samme som stadig uteblir. Mange barnehager opererer med "bot" for fravær. Noen steder er denne boten så lav at det fristende å spekulere i.

Skrevet

''Det er som vi forventet en god del dugnader og møter, og en av oss foreldrene har alltid møtt på dette.''

Jeg har litt vanskelig for å forstå dette; på 5 mnds tid har det vært mange dugnader og mange møter? Det normale er 1 stk. dugnad, 1 stk foreldremøte og 1 stk foreldresamtale. Noen flere møter om barnet har spesielle behov.

Gjest naaada
Skrevet

''Det er som vi forventet en god del dugnader og møter, og en av oss foreldrene har alltid møtt på dette.''

Jeg har litt vanskelig for å forstå dette; på 5 mnds tid har det vært mange dugnader og mange møter? Det normale er 1 stk. dugnad, 1 stk foreldremøte og 1 stk foreldresamtale. Noen flere møter om barnet har spesielle behov.

Det har vært 1 møte/dugnad pr mnd, muligens litt over snittet pga innvendig oppussing siden jul. Samt foreldremøte, og et par ganger med foreldre/besteforeldrekaffe, som også er med å danne et inntrykk av dårlig oppmøte....

Skrevet

Det har vært 1 møte/dugnad pr mnd, muligens litt over snittet pga innvendig oppussing siden jul. Samt foreldremøte, og et par ganger med foreldre/besteforeldrekaffe, som også er med å danne et inntrykk av dårlig oppmøte....

''Det har vært 1 møte/dugnad pr mnd, muligens litt over snittet pga innvendig oppussing siden jul. ''

Det er nok oppussingen som er grunnen da, ja. Det roer seg forhåpentlig etterhvert.

Jeg glemte foreldrekaffe i oppramsinga mi; vi har normalt foreldrekaffe 2-4 g pr år.

Skrevet

Er det tid til at ungene er der, eller er det bare de voksne som er på stedet? ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke uvanlig at folk ikke møter på dugnader.

I vår private barnehage er det 500,- i straff for hver gang man ikke møter til dugnad. Samtidig så settes det opp alternative gjøremål/dager for de som ikke har mulighet til å møte på den dagen det er bestemt dugnad.

Det er svært få som ikke gjør sin dugnadsdel i barnehagen vår :)

Skrevet

Det er jo unektelig litt over normalen, så det kan bli vanskelig for mange å prioritere det hver gang. Noen begynner sikkert å synes det er nok, spesielt hvis det er lite effektivt. Dessuten tenker sikkert noen at dette er viktigst for de som har lang tid igjen i barnehagen og derfor vil få glede av fordelene (altså resultatet av oppussingen) og at de bør bidra mer enn de som snart er ferdige i barnehagen.

Foreldrekaffe er typisk noe man prioriterer ned hvis det er mye annet.

Skrevet

Dugnad? Er ikke det en ildsjeloppgave? De (dere) får et tomt og trist liv dersom alle som meg møtte opp. Hva skulle dere bitche om da?

Dere trenger oss, og vi trenger definitivt dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...