Gå til innhold

Mye borte fra skole

Gjest leiskola

Anbefalte innlegg

Gjest leiskola

Hei barnet vårt har vært mye borte fra skole pga sykdom i vinter og vi har hatt klippekort hos legen. Nå skulle vi reise bort å besøke familie da det er stor feiring. Vi søkte om tre dager permisjon. Rektor nektet oss pga 2 klassing hadde vært mye borte. Barnet henger ikke igjen med skolearbeid for der var jeg snar med å avtale lekser med lærer når barnet var borte fra skole. Rektor bekreftet at det var ikke det som var problemet men antall dager borte og mye prat om samhørige med de andre i klassen osv ( er enig at samhørighet er viktig). Ble lei meg, jeg trudde skolen forstod vår situasjon, vi hadde også vært åpen med de andre elevene i klassen og fortalte hvorfor barnet var så mye borte. Nå går det bra med barnet og gleder seg til hver skoledag. Barnet går i 1 klasse. Er det noen synspunkter på dette? Selv mener jeg at skolen er kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Mandolaika

6

• Orio

5

• Speak

4

Du kunne jo skrive et brev, hvor du skriver at dere selvsagt har samme logistikk-problemer som elever som ikke er syke. Det er ikke slik at fordi man har vært syk så behøver man ikke dra i bryllup, osv.

"Floskelen" om tilhørighet er noe som er mye misbrukt. Ungen føler seg jo mer utenfor (og til bry) hvis det er hans/hennes sykdommer som er årsaken til at han/hun ikke får fri, slik at familien ikke kan reise. Og man mister ikke "tilhørighet" ved å være vekke noen dager.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Skriver under Sørs innlegg, i tillegg kan man vel mene at tilhørighet med slekt man kanskje ikke ser så ofte er vel så viktig som tilhørigheten med elevene barnet ser omtrent hver dag ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leiskola

Du kunne jo skrive et brev, hvor du skriver at dere selvsagt har samme logistikk-problemer som elever som ikke er syke. Det er ikke slik at fordi man har vært syk så behøver man ikke dra i bryllup, osv.

"Floskelen" om tilhørighet er noe som er mye misbrukt. Ungen føler seg jo mer utenfor (og til bry) hvis det er hans/hennes sykdommer som er årsaken til at han/hun ikke får fri, slik at familien ikke kan reise. Og man mister ikke "tilhørighet" ved å være vekke noen dager.

Med vennlig hilsen

Tusen takk, skal gjøre som dere skriver. Fint å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Jeg hadde aldri søkt om å ta barnet ut av skolen i tre dager. Hadde bare gitt beskjed om at han ble borte i tre dager. og hva skal vi lese på de tre dagene han er vekk. For det andre tror jeg ikke rektor har lov til å nekte deg å ta barnet ut av skolen så lenge du kan vise til at barnet får opplæring i tråd med læreplanen. Og så lenge barnet gjør hjemmearbeid får de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

''Opplæringsloven: § 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil

to veker.

Elevar som høyrer til eit trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, har etter søknad rett til

å vere borte frå skolen dei dagane trussamfunnet deira har helgedag. Det er eit vilkår for

retten at foreldra sørgjer for nødvendig undervisning i permisjonstida, slik at eleven kan

følgje med i den allmenne undervisninga etter at permisjonstida er ute.''

siden eleven ikke ligger etter de andre faglig til tross for mye fravær pga sykdom og også fungerer greit sosial synes jeg skolen bør ha gode argumenter for at det ikke er forsvarlig at barnet får bli borte i tre dager i forbindelse med denne reisen... synes heller ikke det blir riktig å straffe barnet og familen pga sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første. Jeg hadde aldri søkt om å ta barnet ut av skolen i tre dager. Hadde bare gitt beskjed om at han ble borte i tre dager. og hva skal vi lese på de tre dagene han er vekk. For det andre tror jeg ikke rektor har lov til å nekte deg å ta barnet ut av skolen så lenge du kan vise til at barnet får opplæring i tråd med læreplanen. Og så lenge barnet gjør hjemmearbeid får de det.

Trodde det var vanlig at det måtte søkes om fri når det gjaldt mer enn en dag borte fra skolen? Lærerene hos oss kan kun vi inntil en fridag uten at rektor involveres. Jeg ville da virkelig også begrunnet hvorfor jeg ville at barnet mitt skulle være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rektor innblandet for å få fri i 3 dager? Her tar lærer hånd om inntil 5 dager. Rektor dersom det er mer enn 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Blir rektor innblandet for å få fri i 3 dager? Her tar lærer hånd om inntil 5 dager. Rektor dersom det er mer enn 5 dager.

Vi har fått beskjed om at lærer kan gi fri inntil en dag. Skal vi ta ut ungene lenger må vi søke rektor. Mulig at det varierer fra skole til skole, eller mellom kommunene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Rektor er litt for kjip.

Vår gutt hadde permisjon fra skolen i to måneder, da han var 10 år. Vi foreldre var selv ansvarlige for undervisningen i denne tiden. Læreren var velvillig og ga opplysninger og det pensum, som klassen skulle ijgennom i de forskjellige fagene i denne tiden.

Dette gikk helt fint, han fulgte klassen uten problemer etter at vi kom hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor er litt for kjip.

Vår gutt hadde permisjon fra skolen i to måneder, da han var 10 år. Vi foreldre var selv ansvarlige for undervisningen i denne tiden. Læreren var velvillig og ga opplysninger og det pensum, som klassen skulle ijgennom i de forskjellige fagene i denne tiden.

Dette gikk helt fint, han fulgte klassen uten problemer etter at vi kom hjem igjen.

Han hadde neppe permisjon fra skolen i 2 måneder. Skolen her har lov til å gi perm inntil ti dager (lærer en dag, rektor ti). Ut over det skrives barnet ut av skolen, og foreldrene overtar ansvaret for undervisningen etter veiledning fra klasseforstander.

Hvis barn ender opp med å få mangelfull skolegang pga mye fravær, så kan de kreve skolen for erstatning. Derfor er det viktig at skolen passer på at fraværet blir innen rimelighetens grenser, og at elevene blir skrevet ut når fraværet blir for omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Han hadde neppe permisjon fra skolen i 2 måneder. Skolen her har lov til å gi perm inntil ti dager (lærer en dag, rektor ti). Ut over det skrives barnet ut av skolen, og foreldrene overtar ansvaret for undervisningen etter veiledning fra klasseforstander.

Hvis barn ender opp med å få mangelfull skolegang pga mye fravær, så kan de kreve skolen for erstatning. Derfor er det viktig at skolen passer på at fraværet blir innen rimelighetens grenser, og at elevene blir skrevet ut når fraværet blir for omfattende.

Han fikk permisjon!

Selvfølgelig vet jeg hva som skjedde. Han ble ikke skrevet ut fra skolen. Jeg har all dokumentasjon på det her og det står svart på hvitt at han fikk fri i to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil da

Han fikk permisjon!

Selvfølgelig vet jeg hva som skjedde. Han ble ikke skrevet ut fra skolen. Jeg har all dokumentasjon på det her og det står svart på hvitt at han fikk fri i to måneder.

Da gjorde nok skolen en stor feil. Med fravær over 14 dager skal eleven bli skrevet ut av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

Da gjorde nok skolen en stor feil. Med fravær over 14 dager skal eleven bli skrevet ut av skolen.

Skal de som ligger på sykehus i lange tider, for f.eks. å få kreftbehandling, da også skrives ut av skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil da

Skal de som ligger på sykehus i lange tider, for f.eks. å få kreftbehandling, da også skrives ut av skolen?

Nei, det er sykdom. Forskjell på sykdom og ferie/fri.

På sykehuset er det også skole for barn som er der lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil da

Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?

Jo, det blir man her. Og også flere steder jeg vet om. Har en venninne som har tatt ungen ut rett over to uker flere år på rad, når de kommer hjem da så må de skrive han inn på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk permisjon!

Da må det være lenge siden? Nå er dette utenfor loven å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man gjør det. Risikerer å miste plassen hvis det er flere andre som vil begynne mens man er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at du mente permisjon p.g.a. ferie. Er det alvorlig sykdom og de ikke kan møte på skolen, så får de ofte undervisning på sykehus, hvis de er i stand til å motta slik undervisning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...