Gå til innhold

Mye borte fra skole

Gjest leiskola

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jo, det blir man her. Og også flere steder jeg vet om. Har en venninne som har tatt ungen ut rett over to uker flere år på rad, når de kommer hjem da så må de skrive han inn på nytt igjen.

Jøsses... Det er i så fall helt nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Mandolaika

6

• Orio

5

• Speak

4

Gjest togli

Jo, man gjør det. Risikerer å miste plassen hvis det er flere andre som vil begynne mens man er borte.

I grunnskolen? Der har jo alle krav på plass uansett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil da

Ja, alle har krav på plass. Men det kan bli fullt på skolen du gikk på og egentlig tilhører, da får du plass på en naboskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jeg antok at du mente permisjon p.g.a. ferie. Er det alvorlig sykdom og de ikke kan møte på skolen, så får de ofte undervisning på sykehus, hvis de er i stand til å motta slik undervisning da.

Sønnen min fikk fri, fordi vi ville prøve et langtidsopphold i varmere strøk pga min sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, alle har krav på plass. Men det kan bli fullt på skolen du gikk på og egentlig tilhører, da får du plass på en naboskole.

Ok, sikkert mer et byfenomen vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man får jo skoleplass. Men du er ikke sikret å få plass i samme klasse, eller til og med samme skole hvis skolen er på grensen av sin kapasitet.

Men det er vel høyst teoretisk, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?

I henhold til opplæringsloven kan skolen gi fri inntill to uker:

''Opplæringsloven § 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker. ''

Hvis man vil ha fri en lenger periode, må man altså skrives ut, for så å skrives inn igjen når man kommer tilbake. I denne perioden har foreldrene selv ansvaret for at barnet får undervisning. Men jeg tror nok at dette går bra i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil da

Tja, mulig.

Vi bor ikke i by, men jeg vet at på skolen mine barn har tilhørighet fra 1-4 klasse, var det et par elever som også fikk plass, som egentlig tilhører naboskolen, den var full. Men jeg tror dette er veldig sjelden her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk permisjon!

Selvfølgelig vet jeg hva som skjedde. Han ble ikke skrevet ut fra skolen. Jeg har all dokumentasjon på det her og det står svart på hvitt at han fikk fri i to måneder.

Permisjonens varighet

Opplæringslovens bestemmelse i §2-11 om maksimal permisjonstid på 2 uker er ufravikelig. Dette innebærer at rektor må avslå alle søknader som gjelder permisjon for en periode på mer enn to uker. Slike søknader skal ikke oversendes til skoleadministrasjonen til videre behandling. Rektor kan imidlertid innvilge permisjon i to uker av den omsøkte perioden, og gi avslag på resten. Foresatte må i slike tilfeller gi tilbakemelding på hvorvidt de ønsker to ukers permisjon eller ikke. Og eventuelt hvilke to uker de ønsker. Søknader om skolefri utover to uker behandles som flyttemelding. Når/hvis eleven kommer tilbake, meldes eleven inn ved bostedsskolen.

Ugyldig fravær – flyttemelding

Dersom foresatte velger å reise, enten uten å ha søkt, eller uten å ha fått innvilget (hele) sin søknad, vil eleven få ugyldig fravær for den delen av søknaden som eventuelt ikke innvilget. Etter to ukers ugyldig fravær skal eleven skrives ut av skolen. Saken skal dermed behandles som en flyttemelding, og Oslo kommune har ikke lenger ansvar for eleven. Dette innebærer blant annet at foresatte må sørge for at eleven får nødvendig opplæring. Når/dersom eleven kommer tilbake, meldes han/hun inn igjen ved skolen på ordinær måte. Eleven vil da kunne få tilbake sin skoleplass ut ifra om det er ledig kapasitet. Rektor vil i slike tilfeller avgjøre hvorvidt eleven også kan få tilbake sin tidligere klassetilhørighet. Det kan da ikke påregnes at skolen vil gi eleven ekstra undervisning for å ta igjen for fraværsperioden.

Men dette er nok et byfenomen ja, eller der hvor det er trangt om plassen på skolene og skolene gjerne ser at noen slutter ;-) Sært da! Å "straffe" eleven for at foreldrene må ta dem ut mer enn to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, man får jo skoleplass. Men du er ikke sikret å få plass i samme klasse, eller til og med samme skole hvis skolen er på grensen av sin kapasitet.

Men det er vel høyst teoretisk, vil jeg tro.

Tror iallefall aldri noe sånt ville skjedd på skolen til barna mine (selv om den er sprengt som den er)... Hadde kosta for mye å busse dem til en annen skole ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tja, mulig.

Vi bor ikke i by, men jeg vet at på skolen mine barn har tilhørighet fra 1-4 klasse, var det et par elever som også fikk plass, som egentlig tilhører naboskolen, den var full. Men jeg tror dette er veldig sjelden her altså.

Vil tro det er sjelden, ja... I Oslo er det jo mulig slikt skjer litt oftere. Der har de jo flere "naboskoler" å velge i. Verre når man bor i grisgrendte strøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk permisjon!

Selvfølgelig vet jeg hva som skjedde. Han ble ikke skrevet ut fra skolen. Jeg har all dokumentasjon på det her og det står svart på hvitt at han fikk fri i to måneder.

Det er lovregulert at skolen/kommunen ikke kan gi barnet fri mer enn to uker. Fri ut over det skal barnet skrives ut av skolen, og foreldrene overta ansvaret for opplæringen. Så om dere har fått permisjon ut over to uker (10 skoledager), så har skolen/kommunen brutt opplæringsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?

"Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?"

Man blir skrevet ut av skolen hvis man har UGYLDIG fravær utover 14 dager.

Dvs at hvis man fått innvilget permisjon i 14 dager, som er maksimum, men blir borte i ytterligere 14 dager etter dette, så vil skolen regne eleven som sluttet, og har dermed rett til å skrive vedkommende ut av skolen, og evt gi plassen til noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i grunnskolen. Ja, alle har krav på plass, men da må det i så fall bli på en annen skole hvis den man gikk på ble full mens man var "ulovlig" lenge borte.

I f.eks. Oslo er det veldig mange innvandrere, disse reiser ofte til hjemlandene sine med barna og blir borte i månedsvis uten å gi skolen beskjed, andre barn står på venteliste osv., de er nødt til å ha klare regler rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at dette er litt sånn "byfenomen"

Regelen har oppstått mye pga erfaringen med, at særlig innvandrere, ofte tok med barna til hjemlandet for lengre perioder rundt egne høytider etc, slik at barna uteble fra skolen.

Reglene rndt dette har derfor blitt skjerpet inn etter at denne problemtikken oppstod.

Det kan jo virke litt sært i enkelt-tilfeller, men reglene må jo gjelde alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at lærer kan gi fri inntil en dag. Skal vi ta ut ungene lenger må vi søke rektor. Mulig at det varierer fra skole til skole, eller mellom kommunene?

Ja, det må være forskjeller på skolene.

Jeg trodde også at det sjeldent var noe problem i småskolen. Men det er jo viktig at dere følger opp på fritiden slik at barnet må jobbe med skolearbeid uansett. (Dersom ikke barnet ligger veldig godt an)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden, jeg har hatt barn på skolen siden 1985.

Mente bare at det er såpass lenge siden at reglene godt kan ha blitt endret siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...