Gå til innhold

Mye borte fra skole

Gjest leiskola

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Mente bare at det er såpass lenge siden at reglene godt kan ha blitt endret siden da.

Ja, kanskje det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

12

• Mandolaika

6

• Orio

5

• Speak

4

Gjest togli

"Det er det rareste jeg har hørt... Man blir da ikke skrevet ut av skolen ved fravær på mer enn 14 dager?"

Man blir skrevet ut av skolen hvis man har UGYLDIG fravær utover 14 dager.

Dvs at hvis man fått innvilget permisjon i 14 dager, som er maksimum, men blir borte i ytterligere 14 dager etter dette, så vil skolen regne eleven som sluttet, og har dermed rett til å skrive vedkommende ut av skolen, og evt gi plassen til noen andre..

Ok, det er litt annerledes og ganske forståelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, i grunnskolen. Ja, alle har krav på plass, men da må det i så fall bli på en annen skole hvis den man gikk på ble full mens man var "ulovlig" lenge borte.

I f.eks. Oslo er det veldig mange innvandrere, disse reiser ofte til hjemlandene sine med barna og blir borte i månedsvis uten å gi skolen beskjed, andre barn står på venteliste osv., de er nødt til å ha klare regler rundt dette.

Det skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Du har nok rett i at dette er litt sånn "byfenomen"

Regelen har oppstått mye pga erfaringen med, at særlig innvandrere, ofte tok med barna til hjemlandet for lengre perioder rundt egne høytider etc, slik at barna uteble fra skolen.

Reglene rndt dette har derfor blitt skjerpet inn etter at denne problemtikken oppstod.

Det kan jo virke litt sært i enkelt-tilfeller, men reglene må jo gjelde alle...

Ja, jeg regna nesten med at dette hadde litt med barn av innvandrere å gjøre. Greit å skjerpe inn på reglene der og likt skal være likt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rektor innblandet for å få fri i 3 dager? Her tar lærer hånd om inntil 5 dager. Rektor dersom det er mer enn 5 dager.

I vår kommune gir en beskjed til lærerene om en blir borte 1 dag. Rektor kan maksimalt gi permisjon i 5 dager/skoleår for feriereiser. Ved fravær ut over det blir barna skrevet ut av skolen og foreldrene må ta det fulle ansvaret for undervisningen, frem til ungen blir skrevet inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune gir en beskjed til lærerene om en blir borte 1 dag. Rektor kan maksimalt gi permisjon i 5 dager/skoleår for feriereiser. Ved fravær ut over det blir barna skrevet ut av skolen og foreldrene må ta det fulle ansvaret for undervisningen, frem til ungen blir skrevet inn igjen.

Hjelpes meg. Det var da fryktelig strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Ja, det må være forskjeller på skolene.

Jeg trodde også at det sjeldent var noe problem i småskolen. Men det er jo viktig at dere følger opp på fritiden slik at barnet må jobbe med skolearbeid uansett. (Dersom ikke barnet ligger veldig godt an)

''Men det er jo viktig at dere følger opp på fritiden slik at barnet må jobbe med skolearbeid uansett. (Dersom ikke barnet ligger veldig godt an)''

:-)

Jeg skal ikke ta ut barna jeg, det er ikke jeg som har startet denne tråden. Jeg bare kommenterte angående regler for hvem som innvilger fri fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var vanlig at det måtte søkes om fri når det gjaldt mer enn en dag borte fra skolen? Lærerene hos oss kan kun vi inntil en fridag uten at rektor involveres. Jeg ville da virkelig også begrunnet hvorfor jeg ville at barnet mitt skulle være borte.

Jeg ville selvfølglig skrevet i meldingsboka at min sønn/datter blir borte fra da til da grunnet familiebesøk langt borte. Og bedt om oversikt over hva de skal jobbe med disse dagene, slik at h*n kunne få gjort dette utenom skolen. Målene ift læreplanen er oppfylt, og elevens rett til opplæring er også oppfylt. Null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selvfølglig skrevet i meldingsboka at min sønn/datter blir borte fra da til da grunnet familiebesøk langt borte. Og bedt om oversikt over hva de skal jobbe med disse dagene, slik at h*n kunne få gjort dette utenom skolen. Målene ift læreplanen er oppfylt, og elevens rett til opplæring er også oppfylt. Null problem.

ja, og det har vi også gjort.

Men med den besked tilbage fra læreren at meldebogen var overbragt til rektor, som måtte give sin tilladelse først. - Heldigvis fik vi "tilladelse" fra rektor, men jeg ved faktisk ikke hvad jeg havde gjort hvis rektor havde sagt nej.

Så er man i tvivl lønner det sig nok at give beskeden efter at man har været på "konfirmationsrejse"

NOget at huske til næste gang, hvis man ved at man har været væk fra skolen så meget at de tilladte dage er overskredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, og det har vi også gjort.

Men med den besked tilbage fra læreren at meldebogen var overbragt til rektor, som måtte give sin tilladelse først. - Heldigvis fik vi "tilladelse" fra rektor, men jeg ved faktisk ikke hvad jeg havde gjort hvis rektor havde sagt nej.

Så er man i tvivl lønner det sig nok at give beskeden efter at man har været på "konfirmationsrejse"

NOget at huske til næste gang, hvis man ved at man har været væk fra skolen så meget at de tilladte dage er overskredet.

''jeg ved faktisk ikke hvad jeg havde gjort hvis rektor havde sagt nej.

''

Jeg er ikke i tvil. Jeg hadde dratt uansett. Så lenge jeg i etterkant kunne vise til at mitt barn har oppfylt kravene i læreplanen er gjort kan ikke skolen gjøre noen ting. Her i Norge er det nemlig ikke skoleplikt, men opplæringsplikt. Så lenge jeg kan vise til at mitt barn får den opplæring det har krav på i fht læreplan og opplæringsplan, har jeg mitt på det tørre. Nå er jo jeg i den heldige situasjon at jeg selv er lærer, så sånn sett skulle det vel heller ikke være noe å si på min kompetanse til å ha opplæring utenom skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes meg. Det var da fryktelig strengt.

Dette vedtaket kom som en følge av at en så at flere og flere tok ungene ut av skolen 2 uker hvert år for å reise på ferie. I løpet av noen år blir det ganske mange undervisningstimer barna mister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er lovregulert at skolen/kommunen ikke kan gi barnet fri mer enn to uker. Fri ut over det skal barnet skrives ut av skolen, og foreldrene overta ansvaret for opplæringen. Så om dere har fått permisjon ut over to uker (10 skoledager), så har skolen/kommunen brutt opplæringsloven.

Vel, barn får nå permisjon likevel, da. Har et vennepar som er på reise for å hente hjem et barn de har adoptert, og skal være borte i 2 - 6 uker- umulig å si.

Deres barn har fått PERMISJON, jo.

Klart loven sier noe, men det blir helt sikkert unntak, som i dette tilfellet. Ville jo vært helt urimelig også, om barna skulle måtte skrives ut av skolen fordi de skulle være med på hentereise for å hente et søsken hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, barn får nå permisjon likevel, da. Har et vennepar som er på reise for å hente hjem et barn de har adoptert, og skal være borte i 2 - 6 uker- umulig å si.

Deres barn har fått PERMISJON, jo.

Klart loven sier noe, men det blir helt sikkert unntak, som i dette tilfellet. Ville jo vært helt urimelig også, om barna skulle måtte skrives ut av skolen fordi de skulle være med på hentereise for å hente et søsken hjem.

Vi har faktisk nylig adoptert, og da ble eldste barn, som var med på hentereisern, skrevet ut av skolen de dagene som var ut over to skoleuker. Så om skolen gir permisjon i hele den perioden, så er de i beste fall uvitende, men lovbrudd er det uansett. Barnet får selvsagt fri, ja, men foreldrene må overta ansvar for opplæring. Bare spør vennene dine om det ikke er en slik melding de også har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Vi har faktisk nylig adoptert, og da ble eldste barn, som var med på hentereisern, skrevet ut av skolen de dagene som var ut over to skoleuker. Så om skolen gir permisjon i hele den perioden, så er de i beste fall uvitende, men lovbrudd er det uansett. Barnet får selvsagt fri, ja, men foreldrene må overta ansvar for opplæring. Bare spør vennene dine om det ikke er en slik melding de også har fått!

Overta ansvar for opplæring, må du om du tar ut barnet i 2 uker også. Det står klart i vedtaket.

Forskjellen går på om barnet faktisk blir skrevet ut av skolen, og mister plassen sin - og faktisk risikerer å ikke få den tilbake når barnet kommer tilbake.

Disse det gjaldt, fikk permisjon. Meg bekjent, finnes det ikke en eneste lov det ikke er mulig å få disp fra. Bare sjekk vedtak for bygging i strandsone - der gis det disp stadig vekk. Det samme gjelder utbyggingsgrader på tomter osv. Det går naturligvis an når det gjelder utskriving av barn også, og jeg er 99 % sikker på at det ble gjort i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Overta ansvar for opplæring, må du om du tar ut barnet i 2 uker også. Det står klart i vedtaket.

Forskjellen går på om barnet faktisk blir skrevet ut av skolen, og mister plassen sin - og faktisk risikerer å ikke få den tilbake når barnet kommer tilbake.

Disse det gjaldt, fikk permisjon. Meg bekjent, finnes det ikke en eneste lov det ikke er mulig å få disp fra. Bare sjekk vedtak for bygging i strandsone - der gis det disp stadig vekk. Det samme gjelder utbyggingsgrader på tomter osv. Det går naturligvis an når det gjelder utskriving av barn også, og jeg er 99 % sikker på at det ble gjort i dette tilfellet.

''Meg bekjent, finnes det ikke en eneste lov det ikke er mulig å få disp fra.''

Joda, om du har lest litt jus eller rettskildelære vet du jo at det finnes preseptoriske (ufravikelige) lover, i motsetning til de fleste lover som er deklaratoriske (fravikelige). Men husker ikke eksempler i farten :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Meg bekjent, finnes det ikke en eneste lov det ikke er mulig å få disp fra.''

Joda, om du har lest litt jus eller rettskildelære vet du jo at det finnes preseptoriske (ufravikelige) lover, i motsetning til de fleste lover som er deklaratoriske (fravikelige). Men husker ikke eksempler i farten :-).

Jeg har lest en gang i tiden, men fortrengt :)

Jeg måtte sette meg altfor grundig inn i en spesiell lov for noen år tilbake, og da slo det meg hvor utrolig mye tolkningsrom som finnes med utgangspunkt i en gitt lovtekst. Det var faktisk egentlig skremmende.

Grunnloven er vel i prinsippet ufravikelig, tipper jeg. Ellers tipper jeg at det er et skille mellom forvaltningslov og straffelov, men det er bare vill gjetting. Virker fornuftig i mitt hode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en gang i tiden, men fortrengt :)

Jeg måtte sette meg altfor grundig inn i en spesiell lov for noen år tilbake, og da slo det meg hvor utrolig mye tolkningsrom som finnes med utgangspunkt i en gitt lovtekst. Det var faktisk egentlig skremmende.

Grunnloven er vel i prinsippet ufravikelig, tipper jeg. Ellers tipper jeg at det er et skille mellom forvaltningslov og straffelov, men det er bare vill gjetting. Virker fornuftig i mitt hode :)

''§ 2-11. Permisjon frå den pliktige opplæringa

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker.

Elevar som høyrer til eit trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, har etter søknad rett til å vere borte frå skolen dei dagane trussamfunnet deira har helgedag. Det er eit vilkår for retten at foreldra sørgjer for nødvendig undervisning i permisjonstida, slik at eleven kan følgje med i den allmenne undervisninga etter at permisjonstida er ute.''

Grensen på to ukers permisjon er absolutt - loven åpner ikke for unntak, uansett grunn. Den skjønnsmessige vurderingen ligger i om det er "forsvarleg" å gi eleven permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker.

Elevar som høyrer til eit trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, har etter søknad rett til å vere borte frå skolen dei dagane trussamfunnet deira har helgedag. Det er eit vilkår for retten at foreldra sørgjer for nødvendig undervisning i permisjonstida, slik at eleven kan følgje med i den allmenne undervisninga etter at permisjonstida er ute.''

Grensen på to ukers permisjon er absolutt - loven åpner ikke for unntak, uansett grunn. Den skjønnsmessige vurderingen ligger i om det er "forsvarleg" å gi eleven permisjon.

Klart det kan gjøres unntak. Det dreier seg bare om hvem som kan gi permisjon. Fylkesmannen kan gi unntak fra regler som er absolutte for kommunen osv. Man kan anke det meste til politisk nivå dersom man gidder, innenfor en rekke lovregler som er "absolutte". Hvordan tror dere man får bygge i strandsonen?

Sjekket pr sms med vennefamilien som er på adopsjonsreise, og de fikk permisjon i perioden. Jeg vet ikke om det var kommune eller fylkesmann som gav det. Permisjon fikk de i alle fall.

Det ville også vært fullstendig galskap å nekte barna permisjon for en sånn reise. Hva skulle skjedd hvis det pllutselig ikke var plass på skolen da de kom tilbake? Ville vært helt urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Stavanger kommune praktiserer loven sånn:

¨Fravær utover 6 måneder

Ved fravær utover 6 mnd. skal eleven normalt skrives ut av skolen.¨

Før det skrives ikke barnet ut, og selv for lengre typer fravær, skal eleven bare "normalt" skrives ut av skolen.

Mange rom for unntak, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Glemte linken:

http://www.stavanger.kommune.no/Tilbud-tjenester-og-skjema/Skole-og-utdanning/Elevpermisjoner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...