Gå til innhold

Midlertidig uføretrygd/AAP og behandling

Anbefalte innlegg

Gjest æwsopp
Skrevet

Jeg har søkt om midlertidig uføretrygd etter å ha gått på rehablitering i 2 år. Dette vil jo nå gå over til å hete AAP.

Da jeg gikk på rehablitering måtte man dokumentere at man gikk i behandling for å få pengene. Jeg er usikker på hvordan reglene var for midlertidig uføretrygd før, i forhold til krav om behandling. Men er det noen som vet hvordan det er med AAP? Er man nødt til å å i behandling for å få det? Hvis man får innvilget AAP i et år f.eks.

(Det er ikke det at jeg ikke trenger behandling for jeg er tross alt syk i og med at jeg har bedt om AAP, men jeg er ikke så syk hele tiden slik at jeg trenger behandling ukentlig føler jeg. Trenger å legges inn på sykehus i lengre perioder ganske ofte og dermed blir det vanskelig med jobb som kan gjøre med enda dårligere, men lurer på om jeg er nødt til å gå i behandling utenom dette.)

Gjest Rehabpenger før, AAP nå
Skrevet

På AAP skal det utarbeides en plan for deg, det skal du gjøre i samarbeid med NAV. Denne planen skal inneholde detaljer om hva du skal gjøre for å bli frisk, og hva NAV skal gjøre for deg.

Hvis du f.eks. skal ha fysikalsk behandling, skal dette ned i planen. Hvis du skal trene selv, skal dette ned i planen. Osv.

Når du sender meldekort, skal du oppgi om du har fulgt planen dere har laget, eller om det har skjedd noe som gjør at du ikke kan følge den.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har AAP, og er ikke i ukentlig behandling, men er innlagt i perioder for utredning og operasjoner.

Legeerklæringene mine sier at jeg er fremdeles under utredning/behandling, og jeg fikk innvilget AAP, eller dvs jeg hadde TU, som nå har gått over til AAP.

Jeg følger ikke noe fast behandlingsopplegg, og svarer dermed nei på meldekortet om jeg har utført planen min, for jeg har ingen plan.

Så det er jo innvilget på grunnlag av at jeg er syk, og ikke bra nok til å jobbe enda, og er syk på en slik måte at jeg ikke trenger behandling hver uke. Mye av tiden går jo bort i ventetider ved sykehusene.

Gjest æwsopp
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1273649939' post='4356305]

Jeg har AAP, og er ikke i ukentlig behandling, men er innlagt i perioder for utredning og operasjoner.

Legeerklæringene mine sier at jeg er fremdeles under utredning/behandling, og jeg fikk innvilget AAP, eller dvs jeg hadde TU, som nå har gått over til AAP.

Jeg følger ikke noe fast behandlingsopplegg, og svarer dermed nei på meldekortet om jeg har utført planen min, for jeg har ingen plan.

Så det er jo innvilget på grunnlag av at jeg er syk, og ikke bra nok til å jobbe enda, og er syk på en slik måte at jeg ikke trenger behandling hver uke. Mye av tiden går jo bort i ventetider ved sykehusene.

Takk for svar! Jeg håper at jeg kan få til en lignende avtale for jeg synes det kan være litt slitsomt å gå i behandling bare for å gå i behandling...

Gjest æwsopp
Skrevet

På AAP skal det utarbeides en plan for deg, det skal du gjøre i samarbeid med NAV. Denne planen skal inneholde detaljer om hva du skal gjøre for å bli frisk, og hva NAV skal gjøre for deg.

Hvis du f.eks. skal ha fysikalsk behandling, skal dette ned i planen. Hvis du skal trene selv, skal dette ned i planen. Osv.

Når du sender meldekort, skal du oppgi om du har fulgt planen dere har laget, eller om det har skjedd noe som gjør at du ikke kan følge den.

Takk for svar! Jeg har ikke fått svar ennå, så jeg får se hva som skjer, men får håpe at jeg kan velge det som passer meg best og ikke bare ta imot behandling som jeg kanskje mener at jeg ikke har behov for. Ikke lurt å bli overbehandlet heller!

Gjest Rehabpenger før, AAP nå
Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke fått svar ennå, så jeg får se hva som skjer, men får håpe at jeg kan velge det som passer meg best og ikke bare ta imot behandling som jeg kanskje mener at jeg ikke har behov for. Ikke lurt å bli overbehandlet heller!

Poenget er ikke å behandle for å være i et system, men få til en plan mot det mål å få deg frisk. Om det innebærer behandling, arbeidstrening, kurs eller hva som helst, så skal det nedfelles i en plan.

Synes dette er en veldig god måte å gjøre det på, jeg, for det er selvfølgelig slik at du har påvirkning på planen.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt denne.. Har du søkt om midlertidig uføretrygd nå? Den ytelsen har jo bortfalt. Er det permanent uføre du søker videre?

Gjest aap midlertidig
Skrevet

Kan jeg spørre deg hvilket skjema du brukte? Fant du det på nettet? Jeg skal også søke om det som før ble kalt midlertidig uføretrygd.

Gjest æwsopp
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt denne.. Har du søkt om midlertidig uføretrygd nå? Den ytelsen har jo bortfalt. Er det permanent uføre du søker videre?

Jeg søkte om midlertidig uføretrygd før 1. mars og da var det det man søkte om. Men dersom jeg får det innvilget så blir det gjort om til AAP.

Gjest æwsopp
Skrevet

Kan jeg spørre deg hvilket skjema du brukte? Fant du det på nettet? Jeg skal også søke om det som før ble kalt midlertidig uføretrygd.

Jeg fylte ikke ut noe skjema. Det var legen som gjorde alt det der. Mulig man egentlig skal fylle det ut selv, men jeg vet ikke. Hvis det ligger på nettet ligger det nok på NAV sine sider.

Skrevet

Jeg søkte om midlertidig uføretrygd før 1. mars og da var det det man søkte om. Men dersom jeg får det innvilget så blir det gjort om til AAP.

Ah, da skjønner jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...