omk81 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hei. Jeg og min ekssamboer har ett barn sammen på snart 2 år. I fjor høst, fant min ex ut at hun ikke vil være sammen med meg noe mere å flyttet til Hamar, sammen med barnet vårt. Hu pakket sakene sine og flyttet, og jeg hadde ikke noe jeg skulle sagt i saken. Jeg synes ett barn trenger like mye tid sammen med sin mor som sin far, jeg føler at om jeg skal ha hu annenhver helg, som jeg har hatt til nå, så vil jeg ikke bli godt nok kjent med dattern min, og vi kan ikke utvikle ett godt far og datter-forhold, og da jeg bor i Bjørkelangen, som er nesten en 2-timers kjøretur fra Hamar, blir det vanskelig med delt omsorg. Jeg vil gjerne se dattern min så mye som mulig, og vil veldig gjerne ha 50 % omsorg for barnet mitt, men det får jeg ikke siden hu bor i Hamar. Da må jeg flytte dit, og det blir enda vanskeligere igjen da jeg har jobb i Oslo, og alle venner og familie rundt der omkring. Er det noen som vet hva slags rettigheter jeg har og hva jeg kan gjøre? Ser jo at det kan bli vanskelig å gå i 2 barnehager, men er det noen som har erfaring med dette, og hvordan det funker? Mvh, Ole Martin 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitina Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Mine barn gikk i to barnehager etter bruddet. Det fungerte kjempefint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omk81 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Mine barn gikk i to barnehager etter bruddet. Det fungerte kjempefint. Ok.=) Men bor dere langt unna hverandre også el? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitina Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok.=) Men bor dere langt unna hverandre også el? Vi bor i to ulike byer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Barnehage er en ting, men hva med når barnet begynner på skolen? Jeg ser ingen mulighet til at det kan fungere på to forskjellige skoler. Jeg regner med at du har snakket med mor om saken, og at det ikke er noen mulighet for at ho flytter nærmere deg? Den muligheten jeg tror vil fungere beste er at du bruker mye tid i ferier + setter av langhelger med barnet. Vil også si at jeg liker holdningen din:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familievernkontoret Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Du kan snakke med familevernkontoret i kommunen din, for å få vite hvordan du best kan få til et godt samvær med barnet, innenfor regelverket som finnes og med utgangspunkt i barnets og også dine behov, ikke bare mors. Uansett bør du kunne avtale med mor at du får en overvekt av fridager osv sammen med barnet, at dere setter dere ned med kalenderen og avtaler ferier og langhelger i god tid. Da kan du også gi beskjed til arbeidsgiver tidlig om hvilke feriedager / helligdager osv du _ikke_ skal ha barnet, tilbyr du deg å jobbe en del slike upopulære dager, stiller du kanskje bedre til å få fri de perioden du har barnet hos deg. Avhengig av hvor fleksibel jobb og arbeidsgiver du har, er det mange muligheter for å En kollega av meg har en løsning hvor han jobber inn noen ekstra timer, slik at han annehver helg henter datteren torsdag fra barnehagen, og leverer henne mandag morgen. Da har han datteren fire netter i strekk og tre hele dager, annenhver uke. Annenhver helg har han altså fri fra jobb en time torsdag, hele fredag, og to timer mandag morgen. Dette tar han fint inn i løpet av dagene i mellom, da har han ingen forpliktelser. Bruk de neste fire årene til å få til så mye samvær som mulig, så lenge barnet er i barnehage stiler man mye mer fritt mht å ha det hjemme en dag og finne på hyggelige ting. Får dere samtidig til en god dialog mht hva som skjer om fire år, hor du bor, hvor mor bor og hvor barnet bor og hvilken skole hun begynner på osv, så har dere god tid på dere til å finne en god løsning før skolestart. Mht bolig og jobb osv, er alt mye lettere når det kan planlegges langsiktig. Hvis begge kan planlegge for å bo på et sted der transport til skole, jobb og den andre forelderen er innenfor en ok avstand, vil det gjøre alt mye lettere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omk81 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Du kan snakke med familevernkontoret i kommunen din, for å få vite hvordan du best kan få til et godt samvær med barnet, innenfor regelverket som finnes og med utgangspunkt i barnets og også dine behov, ikke bare mors. Uansett bør du kunne avtale med mor at du får en overvekt av fridager osv sammen med barnet, at dere setter dere ned med kalenderen og avtaler ferier og langhelger i god tid. Da kan du også gi beskjed til arbeidsgiver tidlig om hvilke feriedager / helligdager osv du _ikke_ skal ha barnet, tilbyr du deg å jobbe en del slike upopulære dager, stiller du kanskje bedre til å få fri de perioden du har barnet hos deg. Avhengig av hvor fleksibel jobb og arbeidsgiver du har, er det mange muligheter for å En kollega av meg har en løsning hvor han jobber inn noen ekstra timer, slik at han annehver helg henter datteren torsdag fra barnehagen, og leverer henne mandag morgen. Da har han datteren fire netter i strekk og tre hele dager, annenhver uke. Annenhver helg har han altså fri fra jobb en time torsdag, hele fredag, og to timer mandag morgen. Dette tar han fint inn i løpet av dagene i mellom, da har han ingen forpliktelser. Bruk de neste fire årene til å få til så mye samvær som mulig, så lenge barnet er i barnehage stiler man mye mer fritt mht å ha det hjemme en dag og finne på hyggelige ting. Får dere samtidig til en god dialog mht hva som skjer om fire år, hor du bor, hvor mor bor og hvor barnet bor og hvilken skole hun begynner på osv, så har dere god tid på dere til å finne en god løsning før skolestart. Mht bolig og jobb osv, er alt mye lettere når det kan planlegges langsiktig. Hvis begge kan planlegge for å bo på et sted der transport til skole, jobb og den andre forelderen er innenfor en ok avstand, vil det gjøre alt mye lettere. Ok. Det skal jeg gjøre, men kan hun bare flytte slik til hamar med dattern min liksom, uten at jeg skulle hatt noe å si? hu gikk jo i barnehage her hvor vi bodde sammen, men hu dro jo bare uten å melde inn oppsigelse, også fikk jeg en regning på 2 mnd i bhg, uten at dattern min hadde vært der engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omk81 Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Barnehage er en ting, men hva med når barnet begynner på skolen? Jeg ser ingen mulighet til at det kan fungere på to forskjellige skoler. Jeg regner med at du har snakket med mor om saken, og at det ikke er noen mulighet for at ho flytter nærmere deg? Den muligheten jeg tror vil fungere beste er at du bruker mye tid i ferier + setter av langhelger med barnet. Vil også si at jeg liker holdningen din:-) Jo, takk for det. Jeg ønsker å stille opp så mye jeg bare kan for dattern min, hun betyr alt for meg, og elsker henne over alt på jord. Det med skole er en umulighet da, det skjønner jeg, hun kan jo ikke gå på 2 skoler. Moren nekter å flytte nærmere da hun er fra hedemark, og har de fleste venenne sine i hamar område. Men har hørt av flere at 2 bhg har funket glimrende, så hu er ene uka hos moren sin, og andre uka hos faren sin, samtidig som hu er i bhg begge stedene. Men min ex nekter jo dette, for det er ikke slik hu vil ha det. Men jeg vil bare det beste for barnet mitt, og tror ikke det skulle by på noen problemer med å gå i 2 bhg. Men, men, vi får se, skal i nytt meklingsmøte i August, da har hun også biltt 2 år. Håper jeg kan få 50 % Tror min ex prøver å tviholde på alt hun får i støtte av nav også, siden hu er hjemmeværende med barnet, får jo over 13000 i mnd Har ikke noe lyst til å ta det til retten liksom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Mulig det kan fungere greit med 50/50 omsorg og 2 ulike barnehager mens hun er liten og mest knyttet til dere / hjemmet. Da kan man jo søke om 50% barnehageplass på begges hjemsteder. Men dette er jo bare en kortsiktig løsning, for hun kan jo ikke gå på to forskjellige skoler når den tid kommer. På en annen side, så er jo de første årene svært viktige for å legge grunnlag for en god og nær kontakt dere imellom. Så det er nok fornuftig å prøve å få vært mest mulig sammen med henne mens hun er liten. Jeg er i prinsippet litt imot at barn skal måtte ha 2 "likeverdige" hjem uten et fast tilholdssted. Men hvis argumentet er at begge foreldrene skal få mulighet til å bli godt kjent med barnet fra hun er liten, så synes jeg nok man kan si at "målet helliger middelet" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok. Det skal jeg gjøre, men kan hun bare flytte slik til hamar med dattern min liksom, uten at jeg skulle hatt noe å si? hu gikk jo i barnehage her hvor vi bodde sammen, men hu dro jo bare uten å melde inn oppsigelse, også fikk jeg en regning på 2 mnd i bhg, uten at dattern min hadde vært der engang. Synes det virker umodent og lite gjennomtenkt det din eks har gjort altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Mine barn gikk i to barnehager etter bruddet. Det fungerte kjempefint. Oi, stakkars barn, det høres tungt ut! Fungerer sikkert ok for noen, men må bli temmelig rotløst for mange med ikke bare to ulike hjem, men to ulike barnehager også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jo, takk for det. Jeg ønsker å stille opp så mye jeg bare kan for dattern min, hun betyr alt for meg, og elsker henne over alt på jord. Det med skole er en umulighet da, det skjønner jeg, hun kan jo ikke gå på 2 skoler. Moren nekter å flytte nærmere da hun er fra hedemark, og har de fleste venenne sine i hamar område. Men har hørt av flere at 2 bhg har funket glimrende, så hu er ene uka hos moren sin, og andre uka hos faren sin, samtidig som hu er i bhg begge stedene. Men min ex nekter jo dette, for det er ikke slik hu vil ha det. Men jeg vil bare det beste for barnet mitt, og tror ikke det skulle by på noen problemer med å gå i 2 bhg. Men, men, vi får se, skal i nytt meklingsmøte i August, da har hun også biltt 2 år. Håper jeg kan få 50 % Tror min ex prøver å tviholde på alt hun får i støtte av nav også, siden hu er hjemmeværende med barnet, får jo over 13000 i mnd Har ikke noe lyst til å ta det til retten liksom. Slike saker er bare såååå vanskelige og følsomme. Ting du "gjør feil" i dag kan slå tilbake på deg lenge. Du kan jo også kontakte familievernkontoret. De har ofte mange gode råd og tips å komme med. Jeg har ingen erfaring med å la barna gå i to barnehager. Men har levd med et barn som flytter fram og tilbake mellom mor og far. Det er ikke bare enkelt selv om foreldre bor nærme hverandre. Vil ønske deg masse lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest femilevernkontoret Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok. Det skal jeg gjøre, men kan hun bare flytte slik til hamar med dattern min liksom, uten at jeg skulle hatt noe å si? hu gikk jo i barnehage her hvor vi bodde sammen, men hu dro jo bare uten å melde inn oppsigelse, også fikk jeg en regning på 2 mnd i bhg, uten at dattern min hadde vært der engang. Det er nettopp slike ting du kan få svar på fra en god rådgiver. Så vet du hva du har rett til, hva hun har rett til, hva dere ikke har rett til, og hva som kanskje er den beste lønsingen for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jo, takk for det. Jeg ønsker å stille opp så mye jeg bare kan for dattern min, hun betyr alt for meg, og elsker henne over alt på jord. Det med skole er en umulighet da, det skjønner jeg, hun kan jo ikke gå på 2 skoler. Moren nekter å flytte nærmere da hun er fra hedemark, og har de fleste venenne sine i hamar område. Men har hørt av flere at 2 bhg har funket glimrende, så hu er ene uka hos moren sin, og andre uka hos faren sin, samtidig som hu er i bhg begge stedene. Men min ex nekter jo dette, for det er ikke slik hu vil ha det. Men jeg vil bare det beste for barnet mitt, og tror ikke det skulle by på noen problemer med å gå i 2 bhg. Men, men, vi får se, skal i nytt meklingsmøte i August, da har hun også biltt 2 år. Håper jeg kan få 50 % Tror min ex prøver å tviholde på alt hun får i støtte av nav også, siden hu er hjemmeværende med barnet, får jo over 13000 i mnd Har ikke noe lyst til å ta det til retten liksom. Må bare få si at jeg liker holdningen din jeg også:-) Men når det er sagt så synes jeg slike løsninger med to barnehager for en liten toåring er ren egoisme fra foreldrenes side. Jeg skjønner godt at du vil ha mer tid med barnet ditt enn du har nå. Å bli kjent med barnet sitt når man har det bare to dager pr 14.dag er vanskelig. Men jeg råder deg likevel å tenke over muligheten med å jobbe inn timer all den tiden du ikke har henne og heller ha langhelger med henne. Kanskje kan du få til en løsning med at du har henne fra onsdag til søndag? Så lenge hun ikke har startet på skolen burde dette være greitt, og ikke burde det være noen problem for deg å jobbe inn en dag i uka heller. Ønsker deg lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er flott at du ønsker mest mulig tid sammen med barnet. En løsning med to barnehager høres ut som et trestjernes mareritt og ikke til barnets beste. Et alternativ kan være å flytte nærmer Hamar. For øvrig ville det nok vært lurt å kontakte en dyktig rådgiver eller jurist. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håper det ordner seg Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg ville kontaktet et familievernkontor hvis jeg var deg. Mor har sterke rettigheter ettersom dere ikke har vært gift. Link til barneloven: http://lovdata.no/all/nl-19810408-007.html ''Varslingsplikt ved flytting Begrepene ”foreldreansvar”, ”fast bosted” og ”samvær” sier noe om hvilken ”myndighet” den enkelte forelder har over barnet. De virkelige store avgjørelser i livet tilligger den eller de som har foreldreansvaret. Flytting med barnet til utlandet er et eksempel på dette. Dersom foreldrene har felles foreldreansvar, kan ikke den ene flytte utenlands med barnet uten samtykke fra den annen. Etter dagens regelverk er dette ganske annerledes for flytting innenlands. Avgjørelse om å flytte innenlands kan nemlig tas av den forelder som barnet bor fast hos. For å sette det på spissen: Tenk deg at mor og far bor i Halden og at de har felles foreldreansvar for barnet. Barnet bor fast hos mor, men har omfattende samvær med far. Mor kan ikke flytte til Strömstad uten fars samtykke, men etter loven kan hun flytte til Kirkenes uten fars samtykke. Barneloven har riktignok en bestemmelse om, i dette eksempelet, fars rett til å bli hørt før mor flytter av gårde nordover – men vår erfaring er at denne bestemmelsen ikke fungerer etter sin hensikt når det gjelder innenlands flytting. På denne bakgrunn er det prisverdig at departementet har foreslått å lovfeste en varslingsplikt. Dersom Stortinget vedtar forslaget, må den forelder som vil flytte varsle den annen senest seks uker før flyttingen. Det er verd å merke seg følgende: Forslaget oppstiller varslingsplikt ved flytting både for den forelder som barnet bor fast hos og for den forelder som har samvær med barnet. I tillegg er det i forslaget ikke oppstillet noen begrensning i varslingsplikten mht. hvor langt det er tale om å flytte rent geografisk. Etter vår oppfatning mangler imidlertid dette forslaget noe ganske vesentlig, nemlig den annen parts sanksjonsmuligheter ved brudd på varslingsplikten. Dersom den forelder som barnet bor fast hos flytter til en annen del av landet uten å overholde sin varslingsplikt er den annen forelder henvist til å reise sak for rettsapparatet. I så fall, uttaler departementet, ”vil unnlatt varsling kunne tillegges vekt ved en eventuell etterfølgende sak om bosted for barnet.” Som nevnt ovenfor er det imidlertid alltid ”barnets beste” en skal frem til i en sak etter barneloven, og det vil alltid være flere momenter enn unnlatt varslingsplikt som kan og skal tillegges vekt i en slik sak. Vi ser dessverre ikke bort fra at den foreslåtte varslingsplikten, uten reelle sanksjonsmuligheter, i de langt fleste saker ikke vil være noe annet enn et slag i luften – altså dersom den forelder som flytter ikke overholder varslingsplikten. Dersom far i eksempelet ovenfor får greie på at mor planlegger å flytte (ved at mor overholder plikten eller ved at far får greie på det av andre), eller kanskje allerede har flyttet, bør far – hvis han mener at barnet har det best ved å bli boende i Halden – handle raskt. I en etterfølgende sak om hvor barnet skal bo fast kan nemlig momentet ”risikoen ved miljøskifte” være helt sentralt. Forenklet forklart: Jo lengre tid det går fra mor og barnet flytter før far går til sak, desto mer sannsynlig er det at barnet finner seg til rette i sitt nye hjem, i skolen/barnehagen osv., og da kan momentet ”risikoen ved miljøskifte” tale for at barnet har det best ved å bli boende i Kirkenes. Dersom far går til sak relativt raskt kan imidlertid momentet ”risikoen ved miljøskifte” tale for at barnet skal bli boende i Halden fordi barnet ennå ikke har funnet seg til rette i Kirkenes. '' Datert 23.02.10 http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/endringer-barneloven.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnets beste Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Jo, takk for det. Jeg ønsker å stille opp så mye jeg bare kan for dattern min, hun betyr alt for meg, og elsker henne over alt på jord. Det med skole er en umulighet da, det skjønner jeg, hun kan jo ikke gå på 2 skoler. Moren nekter å flytte nærmere da hun er fra hedemark, og har de fleste venenne sine i hamar område. Men har hørt av flere at 2 bhg har funket glimrende, så hu er ene uka hos moren sin, og andre uka hos faren sin, samtidig som hu er i bhg begge stedene. Men min ex nekter jo dette, for det er ikke slik hu vil ha det. Men jeg vil bare det beste for barnet mitt, og tror ikke det skulle by på noen problemer med å gå i 2 bhg. Men, men, vi får se, skal i nytt meklingsmøte i August, da har hun også biltt 2 år. Håper jeg kan få 50 % Tror min ex prøver å tviholde på alt hun får i støtte av nav også, siden hu er hjemmeværende med barnet, får jo over 13000 i mnd Har ikke noe lyst til å ta det til retten liksom. Ingen vits i å ta det til retten, der får du ikke delt omsorg uansett. Jeg er ikke overimponert over planene dine om å dele barnets liv i to, og det tror jeg ikke retten vil være heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest X-Hamarsing Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hvis jeg var i dine sko, ville jeg seriøst prøvd å få meg en jobb på Hamar eller i omegn, og flyttet etter. Å ha delt omsorg er flott hvis foreldrene bor nært hverandre og samarbeider godt. Dere stryker allerede på første punkt, og jeg tror et godt samarbeid kan smuldre opp med en slik ordning du skisserer. Og som du selv nevner: Hva når barnet begynner på skolen? Hamar er en fin by å bo i, og kanskje det er arbeid til deg der også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ingen vits i å ta det til retten, der får du ikke delt omsorg uansett. Jeg er ikke overimponert over planene dine om å dele barnets liv i to, og det tror jeg ikke retten vil være heller. "Jeg er ikke overimponert over planene dine om å dele barnets liv i to, og det tror jeg ikke retten vil være heller." Er du overimponert over det mor til barnet har gjort da? Jeg fatter ikke at det går an å bare gjøre sånn som hun har gjort heller jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnets beste Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 "Jeg er ikke overimponert over planene dine om å dele barnets liv i to, og det tror jeg ikke retten vil være heller." Er du overimponert over det mor til barnet har gjort da? Jeg fatter ikke at det går an å bare gjøre sånn som hun har gjort heller jeg. Det barnets mor har gjort er gjort. Kanskje ikke greit (jeg kjenner ikke detaljene), men lite å gjøre med det nå. Far derimot, han kan fortsatt ta til vettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.