Gå til innhold

Hva passer å servere vennepar til middag?

Anbefalte innlegg

Gjest ekte venn
Skrevet

Jeg ville ha servert andebryst med hasselbackpoteter og pomerangsaus.

Jeg ville nok blitt litt overrasket over å bli servert kjøttkaker. Men hvis vertinnen fortalte at den retten var hennes spesialitet som hun var veldig stolt av, så ville jeg følt meg beæret og nytt middagen. Det betyr mye for inntrykket å få servert historien bak.

ekte venner blir glad for hva som helst

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

10

• mariaflyfly

5

• tzatziki1365380058

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Koselig med folk
Skrevet

Tror jeg hadde gått for en rik og deilig gryterett med rikelig og godt kjøtt (hos meg er kjøttdeig fy, fy) God ris til og litt spisende bladpynt på toppen.

God rødvin til, samt en søt og god, men ikke for tung dessert. (Frisk ostekake, ekstra god og spesiell is - husk iskjeksen..slike runde "pinner" el) God kaffe, og muligens en konjakk/Baylis til kaffen :)

Skrevet

Jeg elsker biff stroganoff, da jeg var yngre var jeg ekspert på å lage det, men mannen min liker ikke biff stroganoff eller biff i det hele tatt, så jeg husker liksom ikke "Hemmeligheten"... lagde jo verdens beste før, med min/familiens egen vri som jeg lærte av pappa :)

Men hadde vært deilig med biff stroganoff. Hvilket kjøtt er best? Indrefilet/ytrefilet? Er så lenge siden jeg har vært borti biff nå pga min kresne mann at jeg ikke husker...

må ha skikkelig mørt kjøtt om stroganoffen skal være god. Tror det er litt derfor han ikke liker biff - pga han har vært uheldig med seig og trevlete biff før.

Biffene vi lagde hjemme var så møre og saftige. Dessverre er pappa død nå, så jeg kan ikke spørre ham.

Enig i at kjøttkaker passer best som søndagsmiddag,

gryteretter og sånn er best som fredag-/lørdagskveldsmat :)

Er for øvrig lei av taco og pizza....

Var ekspert på å lage lasagne også før (ja da jeg vet jeg skryter fælt av meg selv, men må bare si at jeg ELSKER maten min hehe),

men er litt lei av det og :D

''Tror det er litt derfor han ikke liker biff - pga han har vært uheldig med seig og trevlete biff før. ''

Ja, den som mener at biff per definisjon er seigt og trevlete har bare spist billig, kjipt kjøtt! :-)

Gjest MayLynn
Skrevet

Er det ikke tapas ALLE serverer nå da??

mariaflyfly
Skrevet

Dø, gi deg nå. Man lager ikke biff stroganoff av pose og serverer gjester da. Da lager man alt fra bunnen av og det er knallgodt.

Ellers er Toros mexikanske gryte omtrent noe av det verste jeg vet :o)

''Ellers er Toros mexikanske gryte omtrent noe av det verste jeg vet :o)

''

Haha, samme her. Den er skikkelig ekkel.

Gjest trådstarter
Skrevet

Tror jeg hadde gått for en rik og deilig gryterett med rikelig og godt kjøtt (hos meg er kjøttdeig fy, fy) God ris til og litt spisende bladpynt på toppen.

God rødvin til, samt en søt og god, men ikke for tung dessert. (Frisk ostekake, ekstra god og spesiell is - husk iskjeksen..slike runde "pinner" el) God kaffe, og muligens en konjakk/Baylis til kaffen :)

Ja, dessert ja.... det også må jeg ha :) Må ha noe som imponerer, creme brullee eller noe sånt (unnskyld skrivemåten hehe :D

Brownies med is er også godt hmmm

Skrevet

Stekt makrell!

Fisk makrellen, og stek den. Velbekomme ;-)

Dette var en spøk, og avsporing fra kjøttkakene. Makrell er grusomt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

ekte venner blir glad for hva som helst

Trådstarter snakker om et nytt vennepar, som antagelig blir invitert for første gang. Det er forskjell på hva man disker opp for dem, og til gamle venner man har hatt på besøk et utall ganger.

Gjest trådstarter
Skrevet

Stekt makrell!

men jeg ELSKER faktisk makrell :) Har ikke smakt det siden jeg var liten... sukk....

mannen min liker ikke makrell pga alle beina, så har ikke blitt til at vi har hatt det til middag. Men pga veldig mange misliker slik mat, så tror jeg ikke jeg tør å satse på det fiskeslaget hehe :)

Da vil jeg heller prøve ovnsbakt ørret eller laks, mmmmmm det er snadder :)

Skrevet

Stekt makrell!

Åååh, også stekt makrell som er så godt :)

Skrevet

Jeg har for øvrig ikke sagt hvilken dag eller klokkeslett jeg skal servere middagen :)

Er ikke sikker om det blir søndagsmiddag eller

en fredags-/lørdagskveldsmiddag :D

Er enig i at kjøttkaker ikke passer til kvelden...

men det er jo dritgodt da, noe de fleste liker.

Dog - svigerfaren min liker ikke kjøttkaker eller andre kjøttdeigprodukter... s å ikke ALLE liker kjøttkaker :)

Jeg slår et slag for stroganoff som jeg sier tidligere her, jeg var ekspert en gang på det feltet, men pga min kresne mann som ikke liker biffkjøtt har jeg ikke laget det på åresvis og husker ikke helt "hemmeligheten". Hadde min egen vri som gjorde denne så utrolig god mmmmmm barndomsminner sukk :)

Og man må ha skikkelig mørt biffkjøtt til.

''Jeg slår et slag for stroganoff som jeg sier tidligere her, jeg var ekspert en gang på det feltet, men pga min kresne mann som ikke liker biffkjøtt har jeg ikke laget det på åresvis og husker ikke helt "hemmeligheten". ''

Jeg syns absolutt du skal gå for stroganoff, det er jo kjempegodt! Du husker det nok når du setter i gang :-) Og det passer jo både fredag, lørdag og søndag!

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du syns det at du reiser mye har å gjøre med hva som er "lørdagsmat" eller ikke å gjøre...?

For meg er kjøttkaker god hverdagsmat - På lørdager mekker vi noe i kategorien "snadder" hos oss.

Det er en forskjell syns jeg. ;-)

Hva som er "lørdagsmat" er kulturelt betinget. Dette snadderbegrepet er noe jeg aldri har vennet meg til.

Jeg foretrekker hjemmelagede kjøttkaker fremfor mye av denne snaddermaten som blir spist på lørdager rundt om kring. Pizza, taco, tortillas, tapas og hva dette nå heter alt sammen spiser jeg gjerne der hvor det er opprinnelig fra, men foretrekker ekte norsk mat i norske hjem.

Gjest segunda
Skrevet

men jeg ELSKER faktisk makrell :) Har ikke smakt det siden jeg var liten... sukk....

mannen min liker ikke makrell pga alle beina, så har ikke blitt til at vi har hatt det til middag. Men pga veldig mange misliker slik mat, så tror jeg ikke jeg tør å satse på det fiskeslaget hehe :)

Da vil jeg heller prøve ovnsbakt ørret eller laks, mmmmmm det er snadder :)

Ovnsbakt ørret eller laks er ekte norsk mat,og veldig veldig god;-)

Gjest fra bergen
Skrevet

Hva som er "lørdagsmat" er kulturelt betinget. Dette snadderbegrepet er noe jeg aldri har vennet meg til.

Jeg foretrekker hjemmelagede kjøttkaker fremfor mye av denne snaddermaten som blir spist på lørdager rundt om kring. Pizza, taco, tortillas, tapas og hva dette nå heter alt sammen spiser jeg gjerne der hvor det er opprinnelig fra, men foretrekker ekte norsk mat i norske hjem.

Poenget er vel at folk gjerne vil ha noe lettere på lørdagskvelden enn en tung kjøttkake middag.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Poenget er vel at folk gjerne vil ha noe lettere på lørdagskvelden enn en tung kjøttkake middag.

Da kan man jo takke nei til invitasjon.

Blir man invitert til middag en lørdagskveld, så burde man være føle seg priviligert å spise det man blir servert. Hører ingen steds hjemme å være kresen og tenke hva på man ikke vil like å spise.

Gjest fra bergen
Skrevet

Stekt makrell!

Makrell med stua kål og tyttebær er snadder mat.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Makrell med stua kål og tyttebær er snadder mat.

Bra. :-)

Gjest segunda
Skrevet

Hvem er folk? Jeg serverer gode kjøttmiddager til gjester på lørdagskvelder og har gjort det hele mitt liv. Har aldri tenkt på at det skulle være annerledes. God vin til, dessert og kaffe avec.

Kunne ikke falt meg inn å servere pizza eller taco til vennene mine på lørdager. Det er ungdomsmat som passer i ungdomsfester.

Skrevet

Hjelpes. Jeg er jammen glad for at jeg ikke har satt meg sånne begrensninger.

Skrevet

Da kan man jo takke nei til invitasjon.

Blir man invitert til middag en lørdagskveld, så burde man være føle seg priviligert å spise det man blir servert. Hører ingen steds hjemme å være kresen og tenke hva på man ikke vil like å spise.

Jeg tror de fleste her snakker om hva man selv ville servert, ikke hva man spiser når man kommer til andre.

De fleste har vel en dose folkeskikk innabords..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...