Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest speer

"Det franske parlamentetvedtok tirsdag enstemmig en resolusjon som fordømmer bruken av de ansiktsdekkende plaggene burka og nikab.

Resolusjonen presiserer at disse plaggene er i strid med "nasjonens verdier", melder nyhetsbyrået AFP.

Selv om resolusjonen ikke er bindende, baner den veien for å et lovforbud mot burka og nikab på offentlige steder.

Frankrike kan da bli det andre landet i Europa som vedtar et slikt forbud. Belgia innførte et totalforbud mot bruk av burka og nikab på offentlig sted 29. april i år.

http://nrk.no/nyheter/verden/1.7120523

Det er bra man nu ser ut til å ta til vettet. Når følger vi etter her på berget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Ja, regulering av hvordan vi skal kle oss er jo noe vi kjenner fra kommunistiske land som Nord Korea, og Maos Kina.

I Nederland er det 25 kvinner som bruker burka. I Danmark er det mellom 0 og 3. Det er jo fantastisk at man bruker tid til å diskutere og lage lover om hvordan de skal få kle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regulering av hvordan vi skal kle oss er jo noe vi kjenner fra kommunistiske land som Nord Korea, og Maos Kina.

I Nederland er det 25 kvinner som bruker burka. I Danmark er det mellom 0 og 3. Det er jo fantastisk at man bruker tid til å diskutere og lage lover om hvordan de skal få kle seg.

Hvor mange tror du går med niqab i gården her da? Og hvor mange småjenter under 10 år som har hijab? Jeg vet antallet jeg så det er ikke et tresifret tall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Ja, regulering av hvordan vi skal kle oss er jo noe vi kjenner fra kommunistiske land som Nord Korea, og Maos Kina.

I Nederland er det 25 kvinner som bruker burka. I Danmark er det mellom 0 og 3. Det er jo fantastisk at man bruker tid til å diskutere og lage lover om hvordan de skal få kle seg.

Det ingen menneskerettighet å kunne skjule ansiktet sitt i fellesskapets åpne rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tror du går med niqab i gården her da? Og hvor mange småjenter under 10 år som har hijab? Jeg vet antallet jeg så det er ikke et tresifret tall

Hijab har jeg ikke tall på, men i Danmark var det 150 stk med ansiktsdekkende niqab. Ca halvdelen var etniske dansker som hadde konvertert til islam.

Jeg trapser rundt overalt i Oslo - Grønland, Oslo S, Tøyen, Grünerløkka, osv., men jeg husker ikke sist jeg så noen med niqab, selv om det åpenbart eksisterer.

Det som egentlig mangler i diskusjonen er deres mening om dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen menneskerettighet å kunne skjule ansiktet sitt i fellesskapets åpne rom.

Du får si det til motorsyklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab har jeg ikke tall på, men i Danmark var det 150 stk med ansiktsdekkende niqab. Ca halvdelen var etniske dansker som hadde konvertert til islam.

Jeg trapser rundt overalt i Oslo - Grønland, Oslo S, Tøyen, Grünerløkka, osv., men jeg husker ikke sist jeg så noen med niqab, selv om det åpenbart eksisterer.

Det som egentlig mangler i diskusjonen er deres mening om dette.

Med vennlig hilsen

Da kan du gå inn på desi.no og spørre hva de mener sjøl. Det er ganske skremmende å lese der inne for det er endel ekstremister.

Vi har fem med niqab og åtte småjenter med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du gå inn på desi.no og spørre hva de mener sjøl. Det er ganske skremmende å lese der inne for det er endel ekstremister.

Vi har fem med niqab og åtte småjenter med hijab.

Debattsidene til den kristne avisen Dagen måtte stenges, fordi diskusjonene om nestekjærlighet endte med at de sporet hverandre opp og ventet utenfor arbeidsplassen med balltre for å demonstrere hvem som var mest nestekjærlig.

Gærninger finnes over alt!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør deg dum nå.

Det er du som gjør deg dum. En heldekkende motorsykkelhjelm dekker langt mer, og er langt mer utbredt enn niqab og burka til sammen.

Men det passer deg selvsagt ikke å ta det med i regnestykket, ettersom det ikke er kvinnelige muslimer (hovedsakelig) som bruker slike hjelmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er du som gjør deg dum. En heldekkende motorsykkelhjelm dekker langt mer, og er langt mer utbredt enn niqab og burka til sammen.

Men det passer deg selvsagt ikke å ta det med i regnestykket, ettersom det ikke er kvinnelige muslimer (hovedsakelig) som bruker slike hjelmer.

Er motorsykkelhjelm kvinneundertrykkende eller manneundertrykkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motorsykkelhjelm kvinneundertrykkende eller manneundertrykkende?

Argumentet som blir brukt av speer er at man ikke skal ha lov til å dekke ansiktet offentlig. Dette for at det ikke skal se ut som om det er bare niqab eller burka de vil forby, hvilket det selvsagt er.

De påstår altså at det har ingenting å gjøre med om det er undertrykkende eller ei.

Jeg påpeker at "argumentet" åpenbart er vikarierende, ettersom motorsykkelhjelmer, finlandshetter, skjerf og mye annet kan dekke ansiktet, uten at noen vil forby det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattsidene til den kristne avisen Dagen måtte stenges, fordi diskusjonene om nestekjærlighet endte med at de sporet hverandre opp og ventet utenfor arbeidsplassen med balltre for å demonstrere hvem som var mest nestekjærlig.

Gærninger finnes over alt!

Med vennlig hilsen

Det er jeg helt klar over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Argumentet som blir brukt av speer er at man ikke skal ha lov til å dekke ansiktet offentlig. Dette for at det ikke skal se ut som om det er bare niqab eller burka de vil forby, hvilket det selvsagt er.

De påstår altså at det har ingenting å gjøre med om det er undertrykkende eller ei.

Jeg påpeker at "argumentet" åpenbart er vikarierende, ettersom motorsykkelhjelmer, finlandshetter, skjerf og mye annet kan dekke ansiktet, uten at noen vil forby det.

Med vennlig hilsen

Motorsykkelhjelmer er noe som brukes av sikkerhetsmessige hensyn naar en kjoerer motorsykkel, saa hvorfor du i det hele tatt kan sammenligne det med Burka, Hijab og Niqab er for meg helt uforstaaelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnea79

Det er du som gjør deg dum. En heldekkende motorsykkelhjelm dekker langt mer, og er langt mer utbredt enn niqab og burka til sammen.

Men det passer deg selvsagt ikke å ta det med i regnestykket, ettersom det ikke er kvinnelige muslimer (hovedsakelig) som bruker slike hjelmer.

Hvem vet, kanskje vi ser flere og flere muslimske kvinner med motorsykkelhjelm framover B-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet som blir brukt av speer er at man ikke skal ha lov til å dekke ansiktet offentlig. Dette for at det ikke skal se ut som om det er bare niqab eller burka de vil forby, hvilket det selvsagt er.

De påstår altså at det har ingenting å gjøre med om det er undertrykkende eller ei.

Jeg påpeker at "argumentet" åpenbart er vikarierende, ettersom motorsykkelhjelmer, finlandshetter, skjerf og mye annet kan dekke ansiktet, uten at noen vil forby det.

Med vennlig hilsen

Motorsykkel bruker man mens man sitter på motorsykkelen sin, ikke inne i butikker og i klasserom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab har jeg ikke tall på, men i Danmark var det 150 stk med ansiktsdekkende niqab. Ca halvdelen var etniske dansker som hadde konvertert til islam.

Jeg trapser rundt overalt i Oslo - Grønland, Oslo S, Tøyen, Grünerløkka, osv., men jeg husker ikke sist jeg så noen med niqab, selv om det åpenbart eksisterer.

Det som egentlig mangler i diskusjonen er deres mening om dette.

Med vennlig hilsen

Stoler ikke helt på de tallene dine. Det er mulig at det er 150 med ansiktsdekkende plagg (niqab) i Danmark, men burka (som ikke dekker selve ansiktet) er jo langt vanligere! Men du sier at det er mellom 0 og 3 i Danmark?

Enten er Norge totalt annerledes eller så er tallene du kommer med feil, i hvert fall i forhold til burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burkamegherog der

Jeg syns folk skal få kle seg i det de vil.

Burkaforbud kan føre til at enkelte kvinner ikke får forlate huset...

jo jeg vet mange muslimer er ganske frie,

og vil innrette seg om de ikke får gå med burka,

men burka er tradisjon og det er dårlig gjort å ta fra de det.

Kvinnene føler seg trygge i burka.

La de som vil ha burka gå med det.

JO, kanskje noen kvinner blir tvunget/presset av mannen og familien til å gå med burka, men jeg er redd for at de kvinnene i stedet for å måtte gå med burka ute

da blir tvunget til å være hjemme hele dagen :( De får ikke komme seg ut.

For å gjøre en lang historie kort:

De mennene som tvinger damer til å gå med burka,

vil nok tvinge disse kvinnene til å holde seg innendørs om det blir burkaforbud.

De som er mer frigjorte vil nok si greit, gå uten burka da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...