Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Det er åpentbart at det er tvang. Det er til og med politikerne enige om.

Det er ikke tvang, det er et tilbud. Far kan enten ta sine 6 ukers permisjon eller la være. Hvis han lar være, må man finne alternativ barnepass i de 6 ukene.

På samme måte som resten av permisjonen. Man kan ta permisjon eller la være. Det er ingen som tvinger deg til å ta permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpentbart at det er tvang. Det er til og med politikerne enige om.

Det er da ikke tvang. Fedrene kan ta ut én kvote, mødrene én - og så er det vel en del som de kan dele som de selv vil.

én ting som dog burde endres er at fedrene burde få utbetalt sin egen lønn under permisjonen og ikke morens. (Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan dette er nå,- det er kun teori for min del...)

Det er ikke mange land som har så gode fødselspermisjonsordninger som Norge. Det bør vi være takknemlig for istedetfor å sutre over at ikke alle kan bruke den akkurat slik de vil. Noen ganger trenger folk faktisk et lite puff for å gå i ny retning. Denne nye retningen betyr bedre kontakt mellom far og barn, og bedre karrieremuligheter for kvinner. Likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

I tillegg så kan hijab være et helt enkelt skaut, og ikke et spesiallaget plagg, slik som i eksempelet.

Med vennlig hilsen

Ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er fint hvis du faktisk evner å sitere meg korrekt.

For å forklare bakgrunnen til en burka, så skrev jeg at "det er en slags "afghansk bunad"", altså et plagg som er nasjonalt for Afghanistan. Det brukes i liten grad utenfor Afghanistan. Videre forklarte jeg at plagget er langt eldre enn islam.

Legg også merke til at"afghansk bunad" står i anførselstegn.

Litt bedre, men ikke veldig mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre, men ikke veldig mye:-)

Det er ikke noe som helst feil der.

Hvis du legger noe positivt i "bunad" så er jo det for egen regning - poenget mitt er at det er nasjonalt (og ikke et internasjonalt eller generelt muslimsk) plagg. Jeg har tidligere skrevet at jeg synes burka er et grusomt plagg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Det er ikke noe som helst feil der.

Hvis du legger noe positivt i "bunad" så er jo det for egen regning - poenget mitt er at det er nasjonalt (og ikke et internasjonalt eller generelt muslimsk) plagg. Jeg har tidligere skrevet at jeg synes burka er et grusomt plagg.

Med vennlig hilsen

''poenget mitt er at det er nasjonalt (og ikke et internasjonalt eller generelt muslimsk) plagg''

Det vet jeg godt, men sammenligningen med bunad klinger uansett veldig feil i mine ører.

Et nasjonalt '"kvinnefengsel" passer bedre, hvor strafferammen er livsvarig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''poenget mitt er at det er nasjonalt (og ikke et internasjonalt eller generelt muslimsk) plagg''

Det vet jeg godt, men sammenligningen med bunad klinger uansett veldig feil i mine ører.

Et nasjonalt '"kvinnefengsel" passer bedre, hvor strafferammen er livsvarig.

Igjen, det er fordi du legger ting i "bunad" som ikke er der.

Hva kaller du høyhælte sko når du skal refererer til dem? "Torturinstrumenter som er beregnet på å ødelegge kvinners føtter"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Igjen, det er fordi du legger ting i "bunad" som ikke er der.

Hva kaller du høyhælte sko når du skal refererer til dem? "Torturinstrumenter som er beregnet på å ødelegge kvinners føtter"?

Med vennlig hilsen

''Igjen, det er fordi du legger ting i "bunad" som ikke er der''

Hva legger jeg i bunad som ikke er der?

Bunad er et slitsomt nasjonalt festplagg som det er en lettelse å kunne ta av seg etter noen timer. Godt det ikke er 17 mai og konfirmasjon hver dag.

Burka er et nasjonalt plagg ja, men blir feil å sammenligne det med et festplagg som høyst brukes kanskje 2 ganger i året.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har hatt en bedrift, og ansetter folk etter hva de gjør, og ikke etter hvordan de kler seg.

En søppelsekk er noe søkt (fordi den er plast/skitten) men hvis en kvinne i niqab ønsket å jobbe i firmate mitt ville jeg gjort mitt ytterste for å tilrettelegge for henne, for jeg ville sett på det som en god mulighet for å få henne bedre integrert i det norske samfunnet.

Alternativet er jo at hun skulle blitt mer og mer isolert.

''En søppelsekk er noe søkt (fordi den er plast/skitten)''

Når dere først er litt usaklige her, så må jeg føye til at

argumenet ditt ikke holder helt mål.Tror ikke en Niqab heller er så ren.

Bare se her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Igjen, det er fordi du legger ting i "bunad" som ikke er der''

Hva legger jeg i bunad som ikke er der?

Bunad er et slitsomt nasjonalt festplagg som det er en lettelse å kunne ta av seg etter noen timer. Godt det ikke er 17 mai og konfirmasjon hver dag.

Burka er et nasjonalt plagg ja, men blir feil å sammenligne det med et festplagg som høyst brukes kanskje 2 ganger i året.

Med vennlig hilsen

Det som kjennetegner en bunad er ikke hvor ofte det brukes, men at det har lokal karakter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det som kjennetegner en bunad er ikke hvor ofte det brukes, men at det har lokal karakter.

Med vennlig hilsen

Burka har ikke lenger "lokal karakter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Det som kjennetegner en bunad er ikke hvor ofte det brukes, men at det har lokal karakter.

Med vennlig hilsen

''Det som kjennetegner en bunad er ikke hvor ofte det brukes, men at det har lokal karakter''

Du kommer ikke utenom det at en bunad er et festplagg og en burka er ett plagg for å skjule kvinnen.

Hentet fra google:

Bunad er en samlebetegnelse som brukes på flere typer klesdrakter i Norge. For det første brukes det om tradisjonelle folkedrakter, og for det andre brukes det om historiserende, moderne festdrakter som ble konstruert på 1900-tallet. Bunader brukes i Norge hovedsakelig ved fest- og høytider. Navnet kommer av norrønt búnaðr («utstyr til hushold», «klær»).

De vanligste bunadstypene har navn etter det geografiske område de har sin opprinnelse i. Utformingen av bunader er resultatet av både tradisjonell utvikling og organisert arbeid for å skape festdrakter. Utformingen av en bunad er typisk meget forseggjort, med broderier, sjal og håndsmidde sølv- eller gullsmykker.

Mens folkedrakter (f.eks. beltestakk fra Telemark) er autentiske drakter, er de fleste bunader konstruerte. Flertallet av drakter som markedsføres som bunader har svært liten forankring i tradisjon, men er konstruert i det tyvende århundre. Bunadbevegelsen går tilbake til Hulda Garborg.

Bunad er regnet som korrekt påkledning ved formelle sammenkomster med krav om gallaantrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka har ikke lenger "lokal karakter".

Opprinnelsen er i Afghanistan. At det nå er mange afghanske flyktninger i andre land endrer ikke på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...