Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Så du er faktisk for tvang. Når tvangen passer med dine egne meninger.

Da får du også godta at andre vil bruke tvang når det gjelder burka.

Hvor er tvangen?

Hver foreldre får permisjon. At ikke alt kan overdras til den andre er ikke tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Nei, det viktigste er barnet. Og det har best av å vokse opp i et harmonisk hjem ved sine biologiske foreldre.

Det er snakk om adopsjon, så da er minst én av foreldrene ikke-biologisk i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Vel, du tar alle som bruker burka under en kam, og alle muslimer under en kam.

Poenget mitt er selvsagt nettopp at man IKKE skal ta folk under én kam - verken kristne eller muslimer.

Nei, jeg tar ikke alle muslimer under en kam. jeg vet godt at det finnes gode og dårlige mennesker i den religionen. jeg er så heldig (uheldig?)å ha en muslim med sterk personlighet i familien, og vet hva de kan mene og bli provosert av. har du nær familie du kan henvise til?

Kunne brukt hele natta til å gi eksempler på hva min svoger mener og tenker og blir provosert av. men det kan jo bli for personlig...så det gjør jeg ikke. men jeg respekterer ham, selv om han ikke respekterer meg og min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Hvor er tvangen?

Hver foreldre får permisjon. At ikke alt kan overdras til den andre er ikke tvang.

Jo det er tvang når foreldrene ikke selv kan velge hvordan de vil fordele permisjonen. Du er totalt ukonsekvent. Jeg derimot er 100% konsekvent: Folk må gjerne få gå i bruka hvis de ønsker det. Akkurat som foreldrene *selv* må få velge hvordan de vil fordele permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Den skal jeg se om jeg rekker å finne i morgen; dette er en tråd om burka-bruk.

gleder meg til å lese den. og du er ikke verdens sakligste person du heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

gleder meg til å lese den. og du er ikke verdens sakligste person du heller.

Ikke gled deg for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det er tvang når foreldrene ikke selv kan velge hvordan de vil fordele permisjonen. Du er totalt ukonsekvent. Jeg derimot er 100% konsekvent: Folk må gjerne få gå i bruka hvis de ønsker det. Akkurat som foreldrene *selv* må få velge hvordan de vil fordele permisjonen.

Nei, for permisjonen er individuell, akkurat som sykemelding.

Mener du man skal kunne dele sykemelding også? Altså, at det er "tvang" at den som ikke er sykemeldt må gå på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnea79

Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo.

jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim,

tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg,

hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)

Eh... 0-3 i Danmark og 60 i Oslo? Hvorfor har vi fått så mange ift andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... 0-3 i Danmark og 60 i Oslo? Hvorfor har vi fått så mange ift andre steder?

Du er klar over at en burka er et lyseblått (vanligvis) plagg med et tett gitter foran øyene, og kommer fra Afghanistan? Jeg bor i sentrum av Oslo, og husker ikke sist jeg så det.

En niqab er et heldekkende plagg, hvor bare øyene (ikke nese og munn) vises. De er nesten alltid svarte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Heterofile og homofile bør ha like muligheter for å adoptere, og gå gjennom de samme testene.''

Nei, det er helt unaturlig.

''Nei, det er helt unaturlig''

Naa hopper jeg inn paa 100 nyeste uten aa ha fulgt saa godt med. Bare en liten kommentar til det du sier her.

Jeg tror legnig betyr svaert lite naar man tenker paa barn som blir drept i Kina pga. ettbarnspolitikken eller i forhold til aa vokse opp i fattigdom og noed eller paa et barnhjem.

Heller kjaerlige foreldre av samme kjoenn i et trygt og godt hjem enn sult, fattigdom og doed.

Godnatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia
Gjest Elextra

Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo.

jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim,

tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg,

hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)

''Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo. jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim, tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg, hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)''

Virkelig? Jeg bor i Oslo, og har en og annen gang sett dame i burka, men det er sjelden.

Niquab ser jeg derimot ofte, og hijab gjerne flere ganger daglig, inkl. på barnas skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest De samles

''Det gjør vi jo hele tiden, spesielt i Oslo. jeg ble overrasket da jeg var i Trondheim, tror jeg så seks burkadamer i løpet av en helg, hadde jeg vært i Oslo hadde jeg nok sett 60 i løpet av samme tiden :)''

Virkelig? Jeg bor i Oslo, og har en og annen gang sett dame i burka, men det er sjelden.

Niquab ser jeg derimot ofte, og hijab gjerne flere ganger daglig, inkl. på barnas skole.

Beklager, jeg har vært litt uvitende, og trodd at niquap eller hvordan man skriver det er det samme som burka :)

Hijab har jeg sett mer enn niquap, men har sett mange niquaper da,

burka er vel sånn skikkelig skikkelig heldekkende svart greier hvor bare øynene synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Beklager, jeg har vært litt uvitende, og trodd at niquap eller hvordan man skriver det er det samme som burka :)

Hijab har jeg sett mer enn niquap, men har sett mange niquaper da,

burka er vel sånn skikkelig skikkelig heldekkende svart greier hvor bare øynene synes.

''burka er vel sånn skikkelig skikkelig heldekkende svart greier hvor bare øynene synes.

''

Nei, det du beskriver der er niquab. Burka er gjerne lyseblå eller fiolett og heldekkende, ikke engang øynene synes. Foran øynene er det et gitter: http://www.goproductionsla.com/blog/images/burka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''burka er vel sånn skikkelig skikkelig heldekkende svart greier hvor bare øynene synes.

''

Nei, det du beskriver der er niquab. Burka er gjerne lyseblå eller fiolett og heldekkende, ikke engang øynene synes. Foran øynene er det et gitter: http://www.goproductionsla.com/blog/images/burka.jpg

'' Burka er gjerne lyseblå eller fiolett og heldekkende, ikke engang øynene synes. Foran øynene er det et gitter''

Ja, det er det som Sør så kjekt kaller Afgansk bunad.

*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest De samles

''burka er vel sånn skikkelig skikkelig heldekkende svart greier hvor bare øynene synes.

''

Nei, det du beskriver der er niquab. Burka er gjerne lyseblå eller fiolett og heldekkende, ikke engang øynene synes. Foran øynene er det et gitter: http://www.goproductionsla.com/blog/images/burka.jpg

men hva er det jeg ser da. Hijab er jo bare på hodet.

Jeg har sett sånne lakenfolk som svogeren min kaller dem,

de har noe burkalignende over hele seg og hodet,

svart, blått osv. Men ansiktet synes, kun håret er tildekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Nei, for permisjonen er individuell, akkurat som sykemelding.

Mener du man skal kunne dele sykemelding også? Altså, at det er "tvang" at den som ikke er sykemeldt må gå på jobb?

Det kan ikke sammenlignes. Den som en syk skal selvfølgelig være sykmeldt. Fødselspermisjonen er for at foreldrene skal kunne være hjemme for å ta seg av *barnet*. Der bør derfor være opp til foreldrene *SELV* å bestemme hvordan permisjonen skal fordeles. Hvis ikke er dette innblanding i folks privatliv.

For tvang er det: "Forsvarer pappa-tvang" - http://tb.no/nyheter/forsvarer-pappa-tvang-1.1279025

Du må gjerne være for slik tvang og folk flest ikke klarer å ta slike avgjørelser selv, men da får du også godta at myndighetene ønsker å gå inn å overstyre bruk av Burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke sammenlignes. Den som en syk skal selvfølgelig være sykmeldt. Fødselspermisjonen er for at foreldrene skal kunne være hjemme for å ta seg av *barnet*. Der bør derfor være opp til foreldrene *SELV* å bestemme hvordan permisjonen skal fordeles. Hvis ikke er dette innblanding i folks privatliv.

For tvang er det: "Forsvarer pappa-tvang" - http://tb.no/nyheter/forsvarer-pappa-tvang-1.1279025

Du må gjerne være for slik tvang og folk flest ikke klarer å ta slike avgjørelser selv, men da får du også godta at myndighetene ønsker å gå inn å overstyre bruk av Burka.

Selvsagt er det ikke tvang at man ikke kan overføre foreldrepermisjon, mer enn det sykemelding er tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Burka er gjerne lyseblå eller fiolett og heldekkende, ikke engang øynene synes. Foran øynene er det et gitter''

Ja, det er det som Sør så kjekt kaller Afgansk bunad.

*grøss*

Det er fint hvis du faktisk evner å sitere meg korrekt.

For å forklare bakgrunnen til en burka, så skrev jeg at "det er en slags "afghansk bunad"", altså et plagg som er nasjonalt for Afghanistan. Det brukes i liten grad utenfor Afghanistan. Videre forklarte jeg at plagget er langt eldre enn islam.

Legg også merke til at"afghansk bunad" står i anførselstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Selvsagt er det ikke tvang at man ikke kan overføre foreldrepermisjon, mer enn det sykemelding er tvang.

Det er åpentbart at det er tvang. Det er til og med politikerne enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...