Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Fordi den vikarierende begrunnelsen til dette lovforslaget er at man ikke skal dekke ansiktet i offentlighet.

Det er fullt mulig å bruke en hjelm som ikke dekker ansiketet.

Hvis man først skal dekke ansiktet så er det vel det samme om man gjør det fordi man liker en større hjelm, eller fordi man tror at man bør/må/skal gjøre det.

I ingen av tilfellene plager det noen andre enn de som selv har dette på hodet.

''Det er fullt mulig å bruke en hjelm som ikke dekker ansiketet.''

Ja, det er fullt mulig å bruke en sykkelhjelm når man kjører i 90 km i timen, men jeg tror jeg hadde foretrukket å bruke en som satt bedre fast og som beskyttet ansiktet ved en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Dette forbudet kommer i løpet av få år å bli innført i hele Europa. Deal with it.

Nåja, trakasseringen og mobbing av jøder skjedde også i hele Europa. Det ble "dealt with" ganske så grundig. Heldigvis.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fullt mulig å bruke en hjelm som ikke dekker ansiketet.''

Ja, det er fullt mulig å bruke en sykkelhjelm når man kjører i 90 km i timen, men jeg tror jeg hadde foretrukket å bruke en som satt bedre fast og som beskyttet ansiktet ved en ulykke.

Enig. Jeg mener selvsagt ikke at hjelmer skal forbys, men bruker det bare som et eksempel på at man ikke har et generelt forbud mot å dekke ansiktet i samfunnet. Da er det heller ingen grunn til å ha et forbud mot niqab eller burka.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å gjøre med om man skal få gå i burka på offentlig fortau?

''Hva har det å gjøre med om man skal få gå i burka på offentlig fortau?''

Vel, burka-bærerene har (forhåpentligvis) en jobb og andre private gjøremål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente selvsagt under forutsetning av at hun var kvalifisert til å gjøre jobben.

Jeg har jobbet med black empowerment treningsfirma i Sør Afrika (derav nicket), og har sett hva man kan få mennesker til å forstå/utrette med "mindre støtte enn man skulle tro".

Jeg mener at et forbud mot niqab er noe folk som ønsker å lage "krig" har funnet på for å lage en "oss" og "dem" holdning.

Med vennlig hilsen

Sør, det er ikke vi som skaper oss og dem. De vil jo ikke snakke med oss, hilser ikke, ungene får ikke gå i bursdager, leke med norsk etniske unger, jeg har en lang, lang remse over hva de ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Nåja, trakasseringen og mobbing av jøder skjedde også i hele Europa. Det ble "dealt with" ganske så grundig. Heldigvis.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og muslimer.

Er det trakassering av muslimer dette handler om? Det er vel ikke islam som sier at kvinner må bruke de klærne, det har vel med tradisjoner å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør, det er ikke vi som skaper oss og dem. De vil jo ikke snakke med oss, hilser ikke, ungene får ikke gå i bursdager, leke med norsk etniske unger, jeg har en lang, lang remse over hva de ikke vil gjøre.

"De"? Alle sammen? Noen? og hvem er "oss"? Ingen hvite mennesker? Ingen kristne?

Du generaliserer jo, Dorthe.

Det er rundt 1/4 av Norges befolkning som støtter et politisk parti som er åpenbart fiendtlig innstilt til dem. Det er ikke rart at de finner det fornuftig å holde seg borte? Klok av skade, og sånn?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva har det å gjøre med om man skal få gå i burka på offentlig fortau?''

Vel, burka-bærerene har (forhåpentligvis) en jobb og andre private gjøremål?

Tja - jeg tror det er få av de som bruker burka som faktisk jobber. (Akkurat som det er en del av kristne kvinner som velger å være hjemme.) Dette handler mest om offentlig sted, som fortau, lekeplass, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at en bankraner vil bryte loven (våpen, ran, osv), men plutselig blir lovlydig og ikke bruker en maske?

Skal vi bannlyse nylonstrømper, siden de blir brukt over hodet når man raner?

Nylonstrømper er for beina, ikke for hodet så jeg sier ja til bannlysing av nylonstrømper på hodet! Og ja til niqab og burka på beina! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, trakasseringen og mobbing av jøder skjedde også i hele Europa. Det ble "dealt with" ganske så grundig. Heldigvis.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og muslimer.

''Nåja, trakasseringen og mobbing av jøder skjedde også i hele Europa. Det ble "dealt with" ganske så grundig. Heldigvis.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og muslimer.''

Jeg er også mot et statlig forbud mot burka / niqab, men å sammenligne dette med Holocaust er usaklig og usmaklig :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trakassering av muslimer dette handler om? Det er vel ikke islam som sier at kvinner må bruke de klærne, det har vel med tradisjoner å gjøre?

Ja, det er trakassering av muslimer det handler om. Hva ellers? Det er jo de samme personene/partiene som først ønsket å forby niqab/burka/hijab, som nå i stedet ønsker å forby "masker", for å ramme niqab og burka.

Dette er ikke noe problem for noen, bortsett fra de som selv bruker det. Det er å lage lover som skal ramme en liten religiøs minoritet, slik man trakasserte jøder på 1930-tallet.

Det er ikke Norge verdig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonstrømper er for beina, ikke for hodet så jeg sier ja til bannlysing av nylonstrømper på hodet! Og ja til niqab og burka på beina! :-D

*LOL*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nåja, trakasseringen og mobbing av jøder skjedde også i hele Europa. Det ble "dealt with" ganske så grundig. Heldigvis.

Det er ingen forskjell på å trakassere jøder og muslimer.''

Jeg er også mot et statlig forbud mot burka / niqab, men å sammenligne dette med Holocaust er usaklig og usmaklig :-(

Jeg har selvsagt IKKE sammenlignet dette med Holocaust! Det er totalt forskjellig!

Jeg skrev "trakassere" (ikke drepe) jøder, og ga eksempler på det som skjedde på 1930-tallet, og definitivt ikke noe av det som skjedde på 1940-tallet.

Men hvis man tenker seg tilbake til begynnelsen av 1930-tallet, så var det også slik at man begynte å beskylde jøder generelt for det noen få jøder hadde gjort. Det er det samme som skjer nå, og det er veldig foruroligende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

"De"? Alle sammen? Noen? og hvem er "oss"? Ingen hvite mennesker? Ingen kristne?

Du generaliserer jo, Dorthe.

Det er rundt 1/4 av Norges befolkning som støtter et politisk parti som er åpenbart fiendtlig innstilt til dem. Det er ikke rart at de finner det fornuftig å holde seg borte? Klok av skade, og sånn?

Med vennlig hilsen

Nå drar du det for langt.( Hun sier at hennes erfaring er at muslimske foreldre ikke vil la deres barn gå i bursdager og sånn, da trenger du ikke begynne med prosenter igjen.) hvis det er så få muslimer som bruker disse klærne da, hvorfor er det er så stort problem at det blir forbudt? Det gjelder bare 2 %!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De"? Alle sammen? Noen? og hvem er "oss"? Ingen hvite mennesker? Ingen kristne?

Du generaliserer jo, Dorthe.

Det er rundt 1/4 av Norges befolkning som støtter et politisk parti som er åpenbart fiendtlig innstilt til dem. Det er ikke rart at de finner det fornuftig å holde seg borte? Klok av skade, og sånn?

Med vennlig hilsen

For det første har jeg aldri stemt på FrP og kommer aldri til å gjøre det. De er naboer med niqab som ikke hilser tilbake selv om jeg hilser og bare synes at jeg er ei drittkjerring som til og med slipper ungene deres inn i leiligheten min og de er ungene i klassen til ungene mine som aldri kom i barnebursdager og som aldri ba til bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - jeg tror det er få av de som bruker burka som faktisk jobber. (Akkurat som det er en del av kristne kvinner som velger å være hjemme.) Dette handler mest om offentlig sted, som fortau, lekeplass, osv.

Med vennlig hilsen

''Tja - jeg tror det er få av de som bruker burka som faktisk jobber. (Akkurat som det er en del av kristne kvinner som velger å være hjemme.) Dette handler mest om offentlig sted, som fortau, lekeplass, osv.''

Nettopp! I Norge i dag er det synd om en klesdrakt skal være til hinder for å delta i arbeidslivet, sosiale sammenkomster, møter e.l.

Uansett om det er burka eller bikini bør det være frivillig, men man må kle seg etter situasjonen - innen rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - jeg tror det er få av de som bruker burka som faktisk jobber. (Akkurat som det er en del av kristne kvinner som velger å være hjemme.) Dette handler mest om offentlig sted, som fortau, lekeplass, osv.

Med vennlig hilsen

Ja, det er jo greit så lenge de holder seg hjemme... ;-) Det er flere kristne kvinner som jobber enn de med burka/niqab. Dette er det viktig å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar du det for langt.( Hun sier at hennes erfaring er at muslimske foreldre ikke vil la deres barn gå i bursdager og sånn, da trenger du ikke begynne med prosenter igjen.) hvis det er så få muslimer som bruker disse klærne da, hvorfor er det er så stort problem at det blir forbudt? Det gjelder bare 2 %!

''hvis det er så få muslimer som bruker disse klærne da, hvorfor er det er så stort problem at det blir forbudt?''

Godt poeng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar du det for langt.( Hun sier at hennes erfaring er at muslimske foreldre ikke vil la deres barn gå i bursdager og sånn, da trenger du ikke begynne med prosenter igjen.) hvis det er så få muslimer som bruker disse klærne da, hvorfor er det er så stort problem at det blir forbudt? Det gjelder bare 2 %!

Det er ikke 2% som bruker niqab eller burka. 2% er det totale antall muslimer i Norge - både menn og kvinner, inkl. de som ikke bruker hijab engang.

Det er kanskje 200 kvinner i Norge som bruker niqab/burka, som utgjør 0,004% av befolkningen. Det er helt "bevisstløst" å lage så mye styr for å regulere hvordan disse kan kle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er trakassering av muslimer det handler om. Hva ellers? Det er jo de samme personene/partiene som først ønsket å forby niqab/burka/hijab, som nå i stedet ønsker å forby "masker", for å ramme niqab og burka.

Dette er ikke noe problem for noen, bortsett fra de som selv bruker det. Det er å lage lover som skal ramme en liten religiøs minoritet, slik man trakasserte jøder på 1930-tallet.

Det er ikke Norge verdig.

Med vennlig hilsen

Hva med trakassering av homofile på Grønland? Hva med muslimer som vil nekte homofile og ferdes i "deres bydel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...