Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet.''

Jeg forstår ikke helt dette argumentet. Er det slik at du mener at muslimske kvinner skal måtte finne seg i hvordan det var i Norge i gamle dager? Burde de ikke få ha strøm og innlagt vann heller? Ikke telefon engang?

Du som er så god på disse prosentene kan jo prøve å finne ut hvor mange kvinner med burka som jobber og hvor mange uten burka som jobber? Mulig det er en viss forskjell der.

Det er da overgodet ikke det jeg skriver.

Jeg skriver at siden vi ikke forventer at alle "etnisk norske" kvinner skal ut i jobb, kan vi da heller ikke forvente at alle de som bærer burka skal ut i jobb. Man kan ikke ha høyere krav til deltakelse i arbeidslivet av "dem" enn til "oss".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Men det er få mennesker som bor i din leilighet, men det betyr ikke at det er OK å forby det.... ;-)

Forbud/påbud skal jo lages av en årsak, og ikke at "det er så få av dem, så da sniker vi inn et forbud, siden få klager"!

Med vennlig hilsen

Det er en årsak til dette eventuelle påbudet, men jeg tror at det er som et vått såpestykke for deg - ikke så lett å få tak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da overgodet ikke det jeg skriver.

Jeg skriver at siden vi ikke forventer at alle "etnisk norske" kvinner skal ut i jobb, kan vi da heller ikke forvente at alle de som bærer burka skal ut i jobb. Man kan ikke ha høyere krav til deltakelse i arbeidslivet av "dem" enn til "oss".

Med vennlig hilsen

Ok, da misforsto jeg visst helt. Jeg trodde det var du som skrev dette:

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet. Heldigvis har det endret seg.''

Men da var det visst en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en årsak til dette eventuelle påbudet, men jeg tror at det er som et vått såpestykke for deg - ikke så lett å få tak på.

Vel, den angivelige årsaken er at man ikke ønskert at folk skal dekke ansiktet offentlig. Hvilket faller på sin egen urimelighet, ettersom man ikke forbyr motorsykkelhjelmer, skjerf, hettegensre, osv.

Den reelle årsaken er nok bare at man ønsker å trakassere en liten minoritet. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men man burde ha lært fra historien at slikt gjør man bare ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da misforsto jeg visst helt. Jeg trodde det var du som skrev dette:

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet. Heldigvis har det endret seg.''

Men da var det visst en annen.

Ja, det er en observasjon at man knapt kan fordømme "de" for å gjøre det samme som de fleste av "oss" gjorde for en generasjon eller to siden. Det har ikke blitt forbudt å være hjemme.

La du merke til den siste setningen i det du siterte?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er synd hvis klesdrakt er et hinder, men jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett, dessverre.

Eller, sagt på en annen måte, det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.

Med vennlig hilsen

''jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett''

''det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.''

Så de er ikke i stand til noe som helst annet enn til å stå ved kjøkkenbenken? Synes du begynner å bli litt diskriminerende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, den angivelige årsaken er at man ikke ønskert at folk skal dekke ansiktet offentlig. Hvilket faller på sin egen urimelighet, ettersom man ikke forbyr motorsykkelhjelmer, skjerf, hettegensre, osv.

Den reelle årsaken er nok bare at man ønsker å trakassere en liten minoritet. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men man burde ha lært fra historien at slikt gjør man bare ikke.

Med vennlig hilsen

Det er mulig at du påfører disse kvinnene noe av din egen paranoiditet her. Jeg kan ikke forestille meg at staten er ute etter kun å trakassere.

En annen grunn til dette forbudet er jo å likestille og inkludere disse kvinnene, men jeg vet at du har en annen oppfatning av det så det er ikke noe mer å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett''

''det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.''

Så de er ikke i stand til noe som helst annet enn til å stå ved kjøkkenbenken? Synes du begynner å bli litt diskriminerende her.

Det er fint hvis du kan slutte med stråmannsargumentasjon, ved å tillegge meg meninger du vet jeg aldri har gitt uttrykk for.

De fleste som bruker burka kommer fra samfunn hvor kvinners deltakelse i arbeidslivet utenfor huset dessverre er begrenset. Det er selvsagt fint hvis de vil, men poenget er at det nok er relativt få av disse som plutselig begynner å jobbe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en observasjon at man knapt kan fordømme "de" for å gjøre det samme som de fleste av "oss" gjorde for en generasjon eller to siden. Det har ikke blitt forbudt å være hjemme.

La du merke til den siste setningen i det du siterte?

Med vennlig hilsen

Ja, det er nettopp den jeg legger merke til. At du synes at det er bra at norske kvinner slipper dette. (Men at det er helt greit at muslimske kvinner fortsatt må tåle å leve i gamledager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du påfører disse kvinnene noe av din egen paranoiditet her. Jeg kan ikke forestille meg at staten er ute etter kun å trakassere.

En annen grunn til dette forbudet er jo å likestille og inkludere disse kvinnene, men jeg vet at du har en annen oppfatning av det så det er ikke noe mer å diskutere.

Likestilling betyr at man velger selv hvordan man vil kle seg, og ikke at verken staten eller imamer/andre bestemmer det.

Likestilling er at kvinnene får velge selv, og at vi aksepterer valgene deres. Ikke at vi påtvinger dem våre valg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint hvis du kan slutte med stråmannsargumentasjon, ved å tillegge meg meninger du vet jeg aldri har gitt uttrykk for.

De fleste som bruker burka kommer fra samfunn hvor kvinners deltakelse i arbeidslivet utenfor huset dessverre er begrenset. Det er selvsagt fint hvis de vil, men poenget er at det nok er relativt få av disse som plutselig begynner å jobbe nå.

Jeg synes at det er akkurat det du gir uttrykk for. At disse kvinnene ikke ville ha jobbet uansett.

Jeg synes at de fortjener det vi norske kvinner får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp den jeg legger merke til. At du synes at det er bra at norske kvinner slipper dette. (Men at det er helt greit at muslimske kvinner fortsatt må tåle å leve i gamledager.)

Hvor har jeg skrevet det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er akkurat det du gir uttrykk for. At disse kvinnene ikke ville ha jobbet uansett.

Jeg synes at de fortjener det vi norske kvinner får lov til.

Men da synes jeg du skal begynne å lese det jeg faktisk skriver, og ikke det du tror jeg skriver.

Det har lite for seg at jeg skal diskutere utsagn jeg ikke har gitt uttrykk for, men som du har tillagt meg.

Hvis du leser i denne tråden ser du også at jeg skriver om å få "dem" ut i jobb. Men det har du tydeligvis "glemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Vel, den angivelige årsaken er at man ikke ønskert at folk skal dekke ansiktet offentlig. Hvilket faller på sin egen urimelighet, ettersom man ikke forbyr motorsykkelhjelmer, skjerf, hettegensre, osv.

Den reelle årsaken er nok bare at man ønsker å trakassere en liten minoritet. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men man burde ha lært fra historien at slikt gjør man bare ikke.

Med vennlig hilsen

''Den reelle årsaken er nok bare at man ønsker å trakassere en liten minoritet. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men man burde ha lært fra historien at slikt gjør man bare ikke.''

Hvor lite du vet om dine medmennesker:( Og så fordømmende du er mot oss, som liker å se ansiktet til den vi prater med...

Besøkte en muslimsk familie her om dagen, sammen med en tolk, og kvinnen i huset tok diskret på seg et nydelig hodeplagg, siden tolken var en mann. Men vi kunne beundre det nydelige ansiktet hennes;)

Burka er en manns idè, om hvordan kvinner bør være kledd, og har ingenting med Islam å gjøre!

Tilsvarende idèer florerte også i Norge for hundre år siden, selvfølgelig oppfunnet av_menn_! På 1800-tallet var alle kvinner potensielt hysteriske og svake, bestemt av _menn_!

Burka, representerer kvinneundertrykking på sitt verste og bør forbys i vesten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet det siste?

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge ...''

Med dette tolker jeg at det som var greit for oss i gamledager fortsatt er greit for muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den reelle årsaken er nok bare at man ønsker å trakassere en liten minoritet. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men man burde ha lært fra historien at slikt gjør man bare ikke.''

Hvor lite du vet om dine medmennesker:( Og så fordømmende du er mot oss, som liker å se ansiktet til den vi prater med...

Besøkte en muslimsk familie her om dagen, sammen med en tolk, og kvinnen i huset tok diskret på seg et nydelig hodeplagg, siden tolken var en mann. Men vi kunne beundre det nydelige ansiktet hennes;)

Burka er en manns idè, om hvordan kvinner bør være kledd, og har ingenting med Islam å gjøre!

Tilsvarende idèer florerte også i Norge for hundre år siden, selvfølgelig oppfunnet av_menn_! På 1800-tallet var alle kvinner potensielt hysteriske og svake, bestemt av _menn_!

Burka, representerer kvinneundertrykking på sitt verste og bør forbys i vesten!

Så du mener at kvinner ikke selv bør få bestemme hvordan de skal kle seg, men at de trenger staten til å fortelle dem det?

Du holder åpenbart kvinner i høy anseelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er fint hvis du kan slutte med stråmannsargumentasjon, ved å tillegge meg meninger du vet jeg aldri har gitt uttrykk for.

De fleste som bruker burka kommer fra samfunn hvor kvinners deltakelse i arbeidslivet utenfor huset dessverre er begrenset. Det er selvsagt fint hvis de vil, men poenget er at det nok er relativt få av disse som plutselig begynner å jobbe nå.

''De fleste som bruker burka kommer fra samfunn hvor kvinners deltakelse i arbeidslivet utenfor huset dessverre er begrenset. Det er selvsagt fint hvis de vil, men poenget er at det nok er relativt få av disse som plutselig begynner å jobbe nå.''

Og det er greit for deg, at mannen i huset tyrraniserer sin hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge ...''

Med dette tolker jeg at det som var greit for oss i gamledager fortsatt er greit for muslimer.

Nei, det står ikke noe slikt i den setningen. Ikke engang i nærheten.

Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste som bruker burka kommer fra samfunn hvor kvinners deltakelse i arbeidslivet utenfor huset dessverre er begrenset. Det er selvsagt fint hvis de vil, men poenget er at det nok er relativt få av disse som plutselig begynner å jobbe nå.''

Og det er greit for deg, at mannen i huset tyrraniserer sin hustru?

Like lite som at det er akseptablet at du bestemmer over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ikke noe slikt i den setningen. Ikke engang i nærheten.

Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.

Så hva mener du med den setningen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...