Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Så hva mener du med den setningen da?

Noen ganger virker det om folk har bestemt seg for å mistolke enhver setning.

Jeg forstår ikke hva som er provoserende i det Sør skriver i denne tråden.

Jeg oppfatter det slik at han vil at kvinnene skal bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Så hva mener du med den setningen da?

Akkurat det jeg skrev da du spurte:

''det er en observasjon at man knapt kan fordømme "de" for å gjøre det samme som de fleste av "oss" gjorde for en generasjon eller to siden. Det har ikke blitt forbudt å være hjemme.''

Altså, akkurat som noen kristne kvinner er hjemme (og noen ikke kristne) så er også noen muslimske kvinner hjemme (jobber ikke ute).

Så skrev jeg at det ikke er verre at en muslimsk kvinne er ute av arbeidslivet (jobb utenfor hjemmet) enn det er at en "etnisk norsk" eller kristen kvinne er det.

Tidligere har jeg skrevet at hvis jeg hadde mulighet til det så ville jeg forsøkt å ansette en kvinne med niqab/burka (hvis hun var kvalifisert), og jeg ville gått langt for å tilrettelegge for henne, siden jeg tror arbeidslivet er en god måte å integrere i samfunnet på. Men det skal selvsagt ikke påtvinges.

Ble det klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så du mener at kvinner ikke selv bør få bestemme hvordan de skal kle seg, men at de trenger staten til å fortelle dem det?

Du holder åpenbart kvinner i høy anseelse.

Undertrykte mennesker, viser ikke sin egen vilje, nettopp fordi de er undertrykt! Noen kvinner lever med voldelige ektemenn/samboere, er det et utrykk for fri vilje? Tror du de _vil_ ha voldelige partnere?

Kan det tenkes at år med undertrykkelse fører til at de mister sin " frie vilje"...

Overgripere elsker meninger som dine, for de kan alltids henvise til kvinnens frie vilje....

Hva slags fritt valg mener du kvinner som er født i undertrykkelse har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger virker det om folk har bestemt seg for å mistolke enhver setning.

Jeg forstår ikke hva som er provoserende i det Sør skriver i denne tråden.

Jeg oppfatter det slik at han vil at kvinnene skal bestemme selv.

Jeg vil også at kvinnene skal få bestemme selv, men jeg mener at det gjør de ikke nå. Det er mennene og kulturen som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, det står ikke noe slikt i den setningen. Ikke engang i nærheten.

Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.

''Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.''

Billig hersketeknikk. Hold deg til sak og ikke person, som du så vakkert kverrulerer om:(((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Noen ganger virker det om folk har bestemt seg for å mistolke enhver setning.

Jeg forstår ikke hva som er provoserende i det Sør skriver i denne tråden.

Jeg oppfatter det slik at han vil at kvinnene skal bestemme selv.

Hvor mye fri vilje har undertrykte kvinner, spør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger virker det om folk har bestemt seg for å mistolke enhver setning.

Jeg forstår ikke hva som er provoserende i det Sør skriver i denne tråden.

Jeg oppfatter det slik at han vil at kvinnene skal bestemme selv.

Nettopp!

Vi sier da ikke til etnisk norske kvinner at de skal tvinges ut i arbeidslivet (enten de ønsker det eller ei), og da vil det være feil å tvinge muslimske kvinner.

Jeg håper inderlig at de fleste muslimske kvinner kommer seg ut i jobb, for det gir dem finansiell uavhengighet og likestilling, men det er ikke noe som "jeg" skal kommandere at de skal gjøre. Det må de velge selv.

Jeg liker selvsagt heller ikke niqab eller burka, og håper ingen bruker det. Likevel blir det feil at staten skal forby det, fordi vi mener "det er best slik". Det må kvinnene også få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg skrev da du spurte:

''det er en observasjon at man knapt kan fordømme "de" for å gjøre det samme som de fleste av "oss" gjorde for en generasjon eller to siden. Det har ikke blitt forbudt å være hjemme.''

Altså, akkurat som noen kristne kvinner er hjemme (og noen ikke kristne) så er også noen muslimske kvinner hjemme (jobber ikke ute).

Så skrev jeg at det ikke er verre at en muslimsk kvinne er ute av arbeidslivet (jobb utenfor hjemmet) enn det er at en "etnisk norsk" eller kristen kvinne er det.

Tidligere har jeg skrevet at hvis jeg hadde mulighet til det så ville jeg forsøkt å ansette en kvinne med niqab/burka (hvis hun var kvalifisert), og jeg ville gått langt for å tilrettelegge for henne, siden jeg tror arbeidslivet er en god måte å integrere i samfunnet på. Men det skal selvsagt ikke påtvinges.

Ble det klarere nå?

Her er alt klinkende klart. Men jeg mener at når nesten alle med burka er hjemmeværende og nesten alle uten burka jobber så er det et eller annet som skurrer.

Men nå gidder jeg ikke denne diskusjonen mer. Jeg går med på at burka skal være lovlig for nå fikk jeg veldig lyst til å ta på meg en når jeg skal hjem fra byen sånn at jeg slipper å bli voldtatt!!!

Med vennlig hilsen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertrykte mennesker, viser ikke sin egen vilje, nettopp fordi de er undertrykt! Noen kvinner lever med voldelige ektemenn/samboere, er det et utrykk for fri vilje? Tror du de _vil_ ha voldelige partnere?

Kan det tenkes at år med undertrykkelse fører til at de mister sin " frie vilje"...

Overgripere elsker meninger som dine, for de kan alltids henvise til kvinnens frie vilje....

Hva slags fritt valg mener du kvinner som er født i undertrykkelse har?

Så du antar at alle som ikke velger som deg er viljeløse "idioter". Du har jo virkelig respekt for dine medmennesker.

Det er allerede forbudt å tvinge kvinner til å bruke niqab og burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.''

Billig hersketeknikk. Hold deg til sak og ikke person, som du så vakkert kverrulerer om:(((((

Saken er nettopp at jeg aldri har skrevet det Adriana leser inn i setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er klart at hvis du ikke klarer å forstå enkle setninger, så vil du ha problemer med å forstå hele innlegg.''

Billig hersketeknikk. Hold deg til sak og ikke person, som du så vakkert kverrulerer om:(((((

Veldig enig!

Men du vet, det gjelder andre regler for Sør enn oss andre dødelige her på DOL ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt klinkende klart. Men jeg mener at når nesten alle med burka er hjemmeværende og nesten alle uten burka jobber så er det et eller annet som skurrer.

Men nå gidder jeg ikke denne diskusjonen mer. Jeg går med på at burka skal være lovlig for nå fikk jeg veldig lyst til å ta på meg en når jeg skal hjem fra byen sånn at jeg slipper å bli voldtatt!!!

Med vennlig hilsen ;-)

Men de som bruker burka tilsvarer sannsynligvis samme "segment" blant muslimer, som "fundamentalistiske kristne" blant kristne (hvor kvinnen som regel er hjemmeværende i mange tilfeller).

Kos deg på byen! Fortrinnsvis uten burka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig!

Men du vet, det gjelder andre regler for Sør enn oss andre dødelige her på DOL ;-)

Det som gjelder (for alle) er at man bør lese innlegget før man svarer. Du tilla meg meninger jeg selvsagt aldri har gitt uttrykk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også at kvinnene skal få bestemme selv, men jeg mener at det gjør de ikke nå. Det er mennene og kulturen som bestemmer.

Det er nok sant i noen tilfeller, men det er ofte kvinnene som bestemmer. Man ser gjerne at noen i samme familie er dekket, og andre ikke er det. Det tyder jo på at det ikke er påtvunget.

Det er også godt dokumentert at det ofte er døtrene som bruker hijab, selv om ikke moren gjør det, og faren helst så at de ikke gjorde det.

Ikke alle muslimske kvinner er så "oppressed", og det blir uansett ikke bedre at vi bestemmer over dem. De må få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det som gjelder (for alle) er at man bør lese innlegget før man svarer. Du tilla meg meninger jeg selvsagt aldri har gitt uttrykk for.

Veldig kjedelig å bli tillagt meninger man ikke har. Og så må man jobbe med å forsvare seg- mot ting man aldri har sagt og gjort.

Har vært i slik situasjon i jobb-sammenheng. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så du antar at alle som ikke velger som deg er viljeløse "idioter". Du har jo virkelig respekt for dine medmennesker.

Det er allerede forbudt å tvinge kvinner til å bruke niqab og burka.

''Det er allerede forbudt å tvinge kvinner til å bruke niqab og burka''

Det er forbudt å drepe og voldta noen også, men har det hindret noen?

Tror du må lese mer historie, om hvor lett det har vært å undertrykke kvinner. Hvor vanskelig det er for kvinner å bryte seg fri!

Skulle tro du var muslim, og ikke en ateist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fri vilje har undertrykte kvinner, spør jeg da?

Akkurat like mye/lite som hvis det er staten som undertrykker dem ved å bestemme hva de skal ha på seg.

Poenget er at kvinnene må få bestemme selv. De trenger ikke DEG til å bestemme hva de skal ha på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Veldig enig!

Men du vet, det gjelder andre regler for Sør enn oss andre dødelige her på DOL ;-)

Bryr meg lite om Sørs meninger;) De kommer neppe til å forandre verden;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er allerede forbudt å tvinge kvinner til å bruke niqab og burka''

Det er forbudt å drepe og voldta noen også, men har det hindret noen?

Tror du må lese mer historie, om hvor lett det har vært å undertrykke kvinner. Hvor vanskelig det er for kvinner å bryte seg fri!

Skulle tro du var muslim, og ikke en ateist...

Takk, men det er meget utbredt i enkelte miljøer som tror på Jesus. Det er ikke noe muslimene har patent på.

Og de blir ikke noe mindre undertrykte hvis det bare er en annen som bestemmer hvordan de skal kle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig å bli tillagt meninger man ikke har. Og så må man jobbe med å forsvare seg- mot ting man aldri har sagt og gjort.

Har vært i slik situasjon i jobb-sammenheng. Grusomt.

Ja, og særlig når meningene er helt motsatt av det som det er åpenbart at jeg mener.

Takk, forresten!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...