Gå til innhold

Det går mot burkaforbud i Frankrike


Gjest speer

Anbefalte innlegg

For det første har jeg aldri stemt på FrP og kommer aldri til å gjøre det. De er naboer med niqab som ikke hilser tilbake selv om jeg hilser og bare synes at jeg er ei drittkjerring som til og med slipper ungene deres inn i leiligheten min og de er ungene i klassen til ungene mine som aldri kom i barnebursdager og som aldri ba til bursdag.

Jeg vet du ikke stemmer Frp, Dorthe! *LOL*

Poenget er mer at de har møtt så mange fiendtlig innstilte personer (bare les kommentarene på vg.no osv), at de antar at du kanskje også er slik?

De har jo også sine fordommer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 334
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Adriana

    24

  • hidi, the scorpion

    16

  • Dorthe

    7

Mest aktive i denne tråden

Jeg har selvsagt IKKE sammenlignet dette med Holocaust! Det er totalt forskjellig!

Jeg skrev "trakassere" (ikke drepe) jøder, og ga eksempler på det som skjedde på 1930-tallet, og definitivt ikke noe av det som skjedde på 1940-tallet.

Men hvis man tenker seg tilbake til begynnelsen av 1930-tallet, så var det også slik at man begynte å beskylde jøder generelt for det noen få jøder hadde gjort. Det er det samme som skjer nå, og det er veldig foruroligende.

Med vennlig hilsen

''Jeg har selvsagt IKKE sammenlignet dette med Holocaust! Det er totalt forskjellig!

Jeg skrev "trakassere" (ikke drepe) jøder, og ga eksempler på det som skjedde på 1930-tallet, og definitivt ikke noe av det som skjedde på 1940-tallet.

Men hvis man tenker seg tilbake til begynnelsen av 1930-tallet, så var det også slik at man begynte å beskylde jøder generelt for det noen få jøder hadde gjort. Det er det samme som skjer nå, og det er veldig foruroligende.''

Ok, jeg har ikke lest hele tråden og så ikke at du tok utgangspunkt i 1930-tallet.

At det er en stigmatisering av muslimer for tida, er det ingen tvil om :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvis det er så få muslimer som bruker disse klærne da, hvorfor er det er så stort problem at det blir forbudt?''

Godt poeng :-)

Man skal da ikke frata folk rettigheter, bare fordi det er få personer som kler seg slik?

Tvertimot, at det er så få indikerer jo heller at man burde lage lover mot noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Hva med trakassering av homofile på Grønland? Hva med muslimer som vil nekte homofile og ferdes i "deres bydel".

Nå skal visstnok den årlige homo-paraden svinge innom Grønland i år. Vi får se hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tja - jeg tror det er få av de som bruker burka som faktisk jobber. (Akkurat som det er en del av kristne kvinner som velger å være hjemme.) Dette handler mest om offentlig sted, som fortau, lekeplass, osv.''

Nettopp! I Norge i dag er det synd om en klesdrakt skal være til hinder for å delta i arbeidslivet, sosiale sammenkomster, møter e.l.

Uansett om det er burka eller bikini bør det være frivillig, men man må kle seg etter situasjonen - innen rimelighetens grenser.

Jeg er enig i at det er synd hvis klesdrakt er et hinder, men jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett, dessverre.

Eller, sagt på en annen måte, det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo greit så lenge de holder seg hjemme... ;-) Det er flere kristne kvinner som jobber enn de med burka/niqab. Dette er det viktig å gjøre noe med.

Men det er ikke veldig uvanlig at andre kvinner ikke jobber. Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet. Heldigvis har det endret seg.

Vi kan ikke sette høyere standarder for likestilling for dem enn for oss. Det kan ikke være slik at burka-bærere absolutt skal ut i arbeidslivet, men ikke 100% av "etnisk norske" kvinner må det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg har selvsagt IKKE sammenlignet dette med Holocaust! Det er totalt forskjellig!

Jeg skrev "trakassere" (ikke drepe) jøder, og ga eksempler på det som skjedde på 1930-tallet, og definitivt ikke noe av det som skjedde på 1940-tallet.

Men hvis man tenker seg tilbake til begynnelsen av 1930-tallet, så var det også slik at man begynte å beskylde jøder generelt for det noen få jøder hadde gjort. Det er det samme som skjer nå, og det er veldig foruroligende.''

Ok, jeg har ikke lest hele tråden og så ikke at du tok utgangspunkt i 1930-tallet.

At det er en stigmatisering av muslimer for tida, er det ingen tvil om :-/

Enig med deg, og det er veldig skremmende.

Det har vært flere studier hvor man har sammenlignet det som ble sagt om jøder og det som blir sagt om muslimer. Det er veldig mange av de samme tingene som går igjen, dessverre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med trakassering av homofile på Grønland? Hva med muslimer som vil nekte homofile og ferdes i "deres bydel".

Det er selvsagt også helt forkastelig, men da må man ta de INDIVIDENE som gjør slikt, og ikke "alle som bor på Grønland".

Man "tar" ikke alle i Norge for å diskriminere homofile, selv om noen gjør det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal visstnok den årlige homo-paraden svinge innom Grønland i år. Vi får se hvordan det går...

De burde jo svinge forbi Frps kontor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt også helt forkastelig, men da må man ta de INDIVIDENE som gjør slikt, og ikke "alle som bor på Grønland".

Man "tar" ikke alle i Norge for å diskriminere homofile, selv om noen gjør det.

Med vennlig hilsen

Men det har blitt gått offentlig ut med i avisen og grunnen var at pga av de homofile kunne ikke muslimer slippe koner og unger ut på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har blitt gått offentlig ut med i avisen og grunnen var at pga av de homofile kunne ikke muslimer slippe koner og unger ut på gaten.

Ja, men da må man fordømme de som står bak, og ikke "alle på Grønland", ikke sant?

Man er da vel ikke ansvarlig for det naboene finner på, eller de holdningene de har?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er synd hvis klesdrakt er et hinder, men jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett, dessverre.

Eller, sagt på en annen måte, det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.

Med vennlig hilsen

''Jeg er enig i at det er synd hvis klesdrakt er et hinder, men jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett, dessverre.

Eller, sagt på en annen måte, det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.''

I min karriere i tidligere Aetat har jeg opplevd en rekke eksempler på det motsatte, dessverre. Alt fra niqab til piercing kan skape problemer ift jobb.

Men om man er hjemmearbeidende frivillig, er dette en jobb på lik linje med alle andre, og en jobb det står respekt av - uansett årsak eller religion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg er enig i at det er synd hvis klesdrakt er et hinder, men jeg tror ikke de fleste av kvinnene om bruke burka nå ville vært særlig aktive i arbeidslivet uansett, dessverre.

Eller, sagt på en annen måte, det er neppe selve burkaen som forhindrer dem i å jobbe.''

I min karriere i tidligere Aetat har jeg opplevd en rekke eksempler på det motsatte, dessverre. Alt fra niqab til piercing kan skape problemer ift jobb.

Men om man er hjemmearbeidende frivillig, er dette en jobb på lik linje med alle andre, og en jobb det står respekt av - uansett årsak eller religion!

Jo, men hjemmearbeidende er neppe noe man blir diskvalifisert for på grunn av at man bruker niqab! (Dessuten tar man den jo av hjemme.) ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må de gjerne gjøre.

Så får man bare håpe at Frp også er for at homofile ikke skal diskrimineres, men at de skal få lov til å adoptere barn på lik linje med heterofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hjemmearbeidende er neppe noe man blir diskvalifisert for på grunn av at man bruker niqab! (Dessuten tar man den jo av hjemme.) ;-)

Med vennlig hilsen

''Jo, men hjemmearbeidende er neppe noe man blir diskvalifisert for på grunn av at man bruker niqab! (Dessuten tar man den jo av hjemme.) ;-)''

Helt klart, men synd om dette fører til diskvalifisering om man ønsker en jobb utenfor hjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, men hjemmearbeidende er neppe noe man blir diskvalifisert for på grunn av at man bruker niqab! (Dessuten tar man den jo av hjemme.) ;-)''

Helt klart, men synd om dette fører til diskvalifisering om man ønsker en jobb utenfor hjemmet...

Ja, enig med deg. Jeg skrev i denne tråden at hvis jeg hadde hatt mulighet til å ansette en (som var kvalifisert) så ville jeg gjort det, for å gi henne en sjanse til å integrere seg bedre i Norge.

I Storbritannia og i Sverige er det tillat med hijab (et diskrét svart slør under hatten) i politiet. Jeg ser egentlig ingen grunn til at det ikke skal være slik i Norge også.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke frata folk rettigheter, bare fordi det er få personer som kler seg slik?

Tvertimot, at det er så få indikerer jo heller at man burde lage lover mot noe annet.

Med vennlig hilsen

Grunnen til at jeg sa at dette var et godt poeng er at du hele tiden har sagt at det ikke er noe problem fordi de er så få, men det går faktisk an å argumentere den andre veien også, at fordi det er så få så burde det ikke være noe problem å forby det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke veldig uvanlig at andre kvinner ikke jobber. Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet. Heldigvis har det endret seg.

Vi kan ikke sette høyere standarder for likestilling for dem enn for oss. Det kan ikke være slik at burka-bærere absolutt skal ut i arbeidslivet, men ikke 100% av "etnisk norske" kvinner må det.

Med vennlig hilsen

''Man skal ikke langt tilbake før det var vanlig i Norge også at kvinner var hjemme og mannen jobbet.''

Jeg forstår ikke helt dette argumentet. Er det slik at du mener at muslimske kvinner skal måtte finne seg i hvordan det var i Norge i gamle dager? Burde de ikke få ha strøm og innlagt vann heller? Ikke telefon engang?

Du som er så god på disse prosentene kan jo prøve å finne ut hvor mange kvinner med burka som jobber og hvor mange uten burka som jobber? Mulig det er en viss forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg sa at dette var et godt poeng er at du hele tiden har sagt at det ikke er noe problem fordi de er så få, men det går faktisk an å argumentere den andre veien også, at fordi det er så få så burde det ikke være noe problem å forby det.

Men det er få mennesker som bor i din leilighet, men det betyr ikke at det er OK å forby det.... ;-)

Forbud/påbud skal jo lages av en årsak, og ikke at "det er så få av dem, så da sniker vi inn et forbud, siden få klager"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...