Gå til innhold

POLSTRET BARNDOM

Anbefalte innlegg

Gjest vinglepetter
Skrevet

den gikk på nrk2 igår kveld.Noen som så programmet her? Håper da virkelig ikke,at vi kommer så langt her i Norge. Stakkars unger!

Skrevet

Jeg så ikke programmet, men se på denne grafen fra Statistisk Sentralbyrå:

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/fig-2008-06-16-01.png

"Risikoen for at et lite guttebarn skal dø i en ulykke er i dag om lag en niendedel av hva den var i 1950- og 1960-årene. Også for jenter er risikoen sunket dramatisk. Barn drukner sjeldnere nå enn da, blant annet fordi vi har sluttet å hente vann i brønnen. Også trafikken er langt mindre farlig for barn nå enn da, selv om trafikkvolumet har mangedoblet seg. "

Tenk deg det - antall dødsfall redusert til ca 1/10. Tenk så mange som IKKE blir drept, og enda flere som IKKE blir skadet.

Her er artikkelen:

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/index.html

Med vennlig hilsen

Gjest vinglepetter
Skrevet

"Risikoen for at et lite guttebarn skal dø i en ulykke er i dag om lag en niendedel av hva den var i 1950- og 1960-årene. Også for jenter er risikoen sunket dramatisk. Barn drukner sjeldnere nå enn da, blant annet fordi vi har sluttet å hente vann i brønnen. Også trafikken er langt mindre farlig for barn nå enn da, selv om trafikkvolumet har mangedoblet seg. "

Tenk deg det - antall dødsfall redusert til ca 1/10. Tenk så mange som IKKE blir drept, og enda flere som IKKE blir skadet.

Her er artikkelen:

Med vennlig hilsen

det var ikke det ,det dreiet seg om! Dokumentaren ligger vel på nett.SE DEN FØRST! Har ikke tid nå.

Skrevet

Jeg så den.

Helt sprøtt hvordan det er blitt. Heldigvis vektlegges frilek i barnehagene her omkring ihvertfall. Og ungene flyr rundt i området her og leiker fremdeles de selvom det nok er mer organisert fritid for dem enn for oss som vokste opp på -70 og -80-tallet.

Skrevet

Her er artikkelen:

Med vennlig hilsen

Dette var en dokumentar om overorganisering av barns frihet så de ikke får tid til å leke fritt og utvikle sosiale evner. Ungene i dokumentaren var enten på trening eller innendørs, de fikk ikke lov til å leke i nabolaget uten voksentilsyn. Dette var i Canada og Storbrittania, og det er heldigvis ganske annerledes her.

Skrevet

Dette var en dokumentar om overorganisering av barns frihet så de ikke får tid til å leke fritt og utvikle sosiale evner. Ungene i dokumentaren var enten på trening eller innendørs, de fikk ikke lov til å leke i nabolaget uten voksentilsyn. Dette var i Canada og Storbrittania, og det er heldigvis ganske annerledes her.

OK - jeg så ikke linken (den virket lang), men regnet med at det handlet om overbeskyttelse (ikke overorganisering) av barn, på grunn av det første ordet i overskriften.

Takk!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg så den. Som gamlis på Foreldreforum ser jeg ofte at jeg lever i en annen verden med hensyn til hva jeg regner som farlig. Det er ikke kommet så altfor langt i Norge ennå, men jeg ser store forandringer fra min egen barndom og merker at jeg virker naiv i forhold til alle farene som tydeligvis lurer overalt.

Mange (ikke alle) unge foreldre som er vant til at alle har mobil, er mye mer engstelige enn vi som har levd en stund, dersom de ikke har barna innen synsvidde. Dessuten har åpenheten om f.eks. sexmisbruk ført til at noen tror det lurer kidnappere og pedofile bak hver eneste lyktestolpe. Jeg har erfart flere ganger at andre foreldre synes jeg er lite forsiktig og at jeg lar junior gjøre ting alene (fordi han selv gjerne vil) som de synes er skumle greier.

Skrevet

Jeg så den. Som gamlis på Foreldreforum ser jeg ofte at jeg lever i en annen verden med hensyn til hva jeg regner som farlig. Det er ikke kommet så altfor langt i Norge ennå, men jeg ser store forandringer fra min egen barndom og merker at jeg virker naiv i forhold til alle farene som tydeligvis lurer overalt.

Mange (ikke alle) unge foreldre som er vant til at alle har mobil, er mye mer engstelige enn vi som har levd en stund, dersom de ikke har barna innen synsvidde. Dessuten har åpenheten om f.eks. sexmisbruk ført til at noen tror det lurer kidnappere og pedofile bak hver eneste lyktestolpe. Jeg har erfart flere ganger at andre foreldre synes jeg er lite forsiktig og at jeg lar junior gjøre ting alene (fordi han selv gjerne vil) som de synes er skumle greier.

Jeg tror det handler veldig mye om at de fleste mennesker er ekstremt dårlige til å vurdere risiko for skade/fare. Både for unger og seg selv. Man overvurderer dramatisk enkelte ting (terrorisme), og undervurderer andre (ulykker hjemme, bilulykker), for eksempel.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...